آخرین خبر :

پاسخ اداره کل امور مالیاتی به اظهارات رئیس مجمع نمایندگان استان

احتراماً پیرو تیتر درج شده در صفحه اول و مطالب درج شده در صفحه ۷ روزنامه شماره ۳۲۱۹ روز سه شنبه مورخ ۰۹/۰۹/۱۳۹۵ با عنوان موارد مطرح شده از سوی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی، در جهت روشن شدن واقعیت و تنویر افکار مردم شریف استان در همان صفحه منتشر نمایید:
۱- رتبه و سهمیه وصولی درنظر گرفته شده درآمدهای مالیاتی در استان خراسان جنوبی:
در راستای محورهای کلیدی اقتصاد مقاومتی مبنی بر کاهش اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی و سیاستهای حمایتی و توسعه متوازن نظام در کل کشور، استان خراسان جنوبی با توجه به شاخصه های اقتصادی و سهم فعالیتهای اقتصادی آن از تولید ناخالص داخلی کشور، از لحاظ رتبه و سهمیه وصولی درنظرگرفته شده (حدود ۲۳ صدم درصد) از ترکیب کل درآمدهای مالیاتی، در بین ۳۱ استان کشور، استان سی ام (۳۰ ام) می باشد.
۲- رتبه و درصد اعتبارات دریافتی از کل اعتبارات اختصاص یافته در کشور:
در راستای توسعه موازن و حمایت از مناطق کمتر توسعه یافته در سال ۱۳۹۴، از مجموع اعتبارات ابلاغی (عمرانی و جاری) به استانها در کل کشور، معادل ۲٫۲ درصد (دو و دو دهم درصد) از کل اعتبارات در هر یک از بخشهای ذکرشده به استان خراسان جنوبی اختصاص یافته که این حاکی از این است که سهم این استان از مجموع اعتبارات ابلاغی در هر یک از بخشهای عمرانی و جاری بیش از ۱۰ برابر سهم استان از ترکیب درآمدهای پیش بینی شده می باشد.
۳- متوسط سرانه مالیات قطعی اصناف به تفکیک استانها:
بررسی آمار و ارقام استانهای کشور طی سالهای ۹۳-۱۳۸۸ نشان می دهد که ادارات کل امور مالیاتی در شهر، استان و مرکز شهر تهران با ارقام ۳۵٫۴، ۲۳٫۷ و ۲۱٫۶، بیشترین رقم متوسط سرانه مالیات قطعی اصناف را در بین استانها دارا بوده است و کمترین رقم میانگین سرانه مالیاتی مربوط به اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی با رقم ۲٫۴ میلیون ریال (دو و چهاردهم میلیون ریال) می باشد.
۴- مقایسه مالیات بر درآمد مشاغل (اصناف) با مالیات حقوق و دستمزد:
بررسی آمار مالیاتهای وصولی نشان می دهد که از سال ۱۳۸۴ به بعد، مالیات وصولی حقوق و دستمزد بیشتر از مالیات مشاغل بوده و در سال ۹۴ وصولی مالیات حقوق و دستمزد به ۲٫۵ برابر مالیات بر درآمد مشاغل رسیده است.
۵- گزارش طبقه بندی اصناف از نظر مالیات اظهارشده:
از ۲۵,۸۹۵ اظهارنامه مالیاتی تسلیمی در خردادماه ۱۳۹۵ در استان خراسان جنوبی تعداد ۲۲۳۶۲ واحد صنفی (۸۶% کل اصناف) مالیات ابرازی عملکرد سال ۱۳۹۴ آنها صفر و کمتر بوده است که از این حیث رتبه اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی در بین ۳۹ اداره کل در کشور رتبه ۳۸ می باشد.
۶- عملکرد اداره کل امور مالیاتی در زمینه اعطای معافیت های مالیاتی در منبع مشاغل و اشخاص حقوقی به فعالان اقتصادی ( بین سال ۱۳۸۵ لغایت ۱۳۹۴):
به منظور حمایت از تولید مولد و همچنین سرمایه گذاری و اشتغال در استان، بیش از ۸,۶۱۲ میلیارد ریال در حوزه مشاغل و بیش از ۲,۷۳۶ میلیارد ریال در حوزه اشخاص حقوقی به فعالان محترم اقتصادی معافیتهای مالیاتی اعطا شده است.
شایان ذکر است کلیه فعالان اقتصادی که تکالیف قانونی خود را رعایت نموده اند، از تمامی ترفیعات، ترجیحات و معافیتهای قانونی درنظرگرفته شده در قوانین مالیاتی و مصوبات هیأت محترم وزیران در جهت حفظ و ارتقای   سرمایه گذاری و اشتغال بهره مند گردیده اند.
۷- عملکرد اداره کل امور مالیاتی در زمینه صدور گواهی های مختلف مالیاتی به مردم:
تاکنون بیش از ۱۸۸,۰۰۰ (۱۸۸ هزار) گواهی مختلف مالیاتی برای متقاضیان صادر گردیده است.
۸- عملکرد اداره کل امور مالیاتی در زمینه استرداد مالیات به مؤدیان در سنوات اخیر:
از سال ۱۳۹۱ لغایت سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۰۹ میلیارد ریال مالیات به مؤدیان محترم استرداد شده است.
۹- عملکرد اداره کل امور مالیاتی در زمینه جذب اعتبارات تملک دارایی ملی و اجرای طرح جامع مالیاتی:
از سال ۱۳۹۱ لغایت سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۱۸ میلیارد ریال توسط این اداره کل از محل اعتبارات تملک دارایی ملی جذب شده است به نحوی که مجموع اعتبارات جذب شده در سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵ حدود ۷ برابر کل اعتبارات جذب شده در ۹ سال گذشته می باشد.
۱۰- عملکرد اداره کل امور مالیاتی در واریز عوارض به شهرداری ها و دهیاری های استان:
از نیمه دوم سال ۱۳۸۷ لغایت مهرماه سال ۱۳۹۵ از محل مالیات بر ارزش افزوده وصول شده در استان خراسان جنوبی، بیش از ۹۹۰ میلیارد ریال به حساب شهرداری ها و بیش از ۵۱۱ میلیارد ریال به حساب دهیاری های استان جهت اجرای برنامه ها و فعالیتهای عمرانی، بهبود فضای کسب و کار و حوزه خدمات شهری و روستایی واریز شده است.
۱۱- سهمیه درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده برای شهرستانهای فردوس، سرایان و بشرویه در سال ۱۳۹۴ حدود  ۴ درصد از کل درآمدهای مالیاتی استان می باشد که درآمدهای مالیاتی وصولی در هفت ماهه ابتدای سال جاری همگی شهرستانهای ذکرشده نسبت به سابقه، کاهش چشمگیری داشته است.
روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*