هنری از جنس قرآن و عترت / ورک شاپ نقاشی و پوسترسازی هنرمندان خراسان جنوبی برگزار شد

تنوع رنگ ها وسبک طراحی آنها ایده هایی را رقم زده است، وقتی به زعم خودشان طرحی را بر روی بوم های نقاشی و اتود زدن با قلم موها و تنوع رنگ ها در کنار میزهایشان در اندازه های مختلف سبک هایی را به نمایش گذاشته اند، اشتیاقی را می بینی که هنر و خلق یک اثر ماندگار چقدر اهمیت دارد، هنرمندانی از جنس هنر در دو ورک شاپ پوستر سازی و نقاشی آموزش هایی را می بینند تا برای جشنواره قرآن و عترت طرح و ایده ای خاص را ارائه دهند. مهسا رحیمی از دانشجویان رشته صنایع دستی بیرجند است که اولین بار در جشنواره نقاشی شرکت می کند و برای اینکه هنری ماندگار را ارائه دهد، می گوید: شناختن هنر کار سختی است و باید با کمترین رنگ ها و شکل ها منظور خود را به مخاطب برسانی.
او سبک های انیمیشنی، رئال و … را از سبک هایی می داند که اکثر هنرمندان آن را به نمایش می گذارند و ادامه می دهد: سبک های هنر متفاوت است و هر کسی که عین یک نقاشی را بکشد هنرمند نیست، خلاقیت و استفاده از چارچوب ها در طراحی یک اثر تاثیر زیادی دارد.
ام البنین شاه محمدی از هنرمندان شهرستان فردوس است که در این کارگاه شرکت کرده و می گوید: با حضور در ورک شاپ ها علاوه بر اینکه تکنیک زیادی یاد می گیری جسارت را هم پیدا می کنی تا نقشی را بر روی بوم بکشی که مورد استقبال مخاطبین قرار گیرد. او به سطح بالای ورک شاپ نقاشی با حضور استاد برجسته این هنر اشاره می کند و می گوید: هر فردی در هر زمینه ای فعالیت دارد اگر به هنر توجه کند آرامش در زندگی او بیشتر است.
او ادامه می دهد: ایده، طراحی و رنگ که در کنار هم تلفیق می شوند اثر ماندگاری و مفهوم پیدا می کند تا در جذب مخاطب تاثیر گذار باشد.
جشنواره فرهنگی قرآن و عترت در استان های
خراسان برگزار شود
در حاشیه ورک شاپ نقاشی استاد برجسته هنر در کشور از برگزاری جشنواره سراسری قرآن و عترت در سراسر کشور سخن می گوید و تاکید می کند: شرکت کنندگان در ورک شاپ نقاشی اگر چه از تجربه کمی برخوردار هستند اما با راهنمایی و تلاش خودشان در زمان کم برگزاری کارگاه اثر هنری خوبی را ارائه کرده اند. کاظم چلیپا هنرمند کشور که دارای مدرک درجه یک هنر است، ادامه می دهد: بزرگترین جشنواره فرهنگی قرآن و عترت با محوریت آستان قدس رضوی با حضور استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به همراه نمایشگاه بزرگ قرآنی از آثار هنرجویان برگزار شود که می تواند انگیزه و نتیجه خوبی را برای شرکت کنندگان و مخاطبین داشته باشد.  او به زمینه های آموزشی دانشجویان و هنرجویان اشاره می کند و ادامه می دهد: هر چیزی زبان خودش را دارد و وقتی که هنرجو زبان هنر را شناخت و آموزش های لازم را ببیند حرفه ای تر شده و اثر ماندگارتر و با کیفیت تری را خلق می کند. کاظم چلیپا هنرمندی که همواره سعی در به تصویر کشیدن اندیشه های انقلابی و سیاسی خود داشته که هرگاه اسمش می آید نام نقاشی به ذهن می رسد، اذعان می کند: برای یک هنرمند خوب شدن سالها باید کار کرد، اطلاعات جامعی داشت و عاشق نقاشی بود.  او خراسان جنوبی را یک منطقه بسیار تاریخی با جذابیت های خاص ذکر می کند و می گوید: برگزاری کلاس های هنری و دعوت از اساتید هنرمند برجسته کشوری طی مدت زمان دو یا سه ساله به شناخت بیشتر هنرمندان و سابقه تاریخی این استان کمک خواهد کرد.
هنر گرافیک بین دانش آموزان پسر مغفول مانده است
در ادامه غلامرضا بی باک مدرس گروه گرافیک آموزشکده دختران بیرجند برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای جشنواره قرآن و عترت را بسیار با اهمیت ذکر می کند و می گوید: آشنایی با مفاهیم و روش های خلق یک اثر و آموزش نکات لازم و فنی در زمینه یک پوستر از اهمیت خاصی برخوردار است.
او ادامه می دهد: هنر گرافیک با تبلیغات عجین شده است و پوستر یکی از کارآمدترین روش های تبلیغات است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.  او می گوید: امروزه یکی از نیازمندی های فرهنگی جامعه ما توجه به بخش تبلیغات است که رشته گرافیک یکی از پرکاربردترین بخش های یک تبلیغ موثر است که متاسفانه در میان خانواده ها بخوبی معرفی نشده است. غلامرضا بی باک کارشناس ارشد تصویرسازی از دانشگاه تهران خلاقیت، دانش کافی، قدرت در تکنیک ها و … را از شاخص های این هنر ذکر نموده و تأکید می کند: یک گرافیست، هنرمند خوبی نیست مگر اینکه جامعه شناس و روانشناس خوبی باشد و مسائل اقتصادی را درک کند تا بتواند مسائل را تحلیل و به مخاطب برساند.
او از دغدغه اش در پذیرش این رشته بین دانش آموزان و خانواده ها می گوید و ادامه می دهد: در سطح مدارس پسرانه خراسان جنوبی این رشته مغفول مانده است و تنها هنرستان های دخترانه این رشته فعال هستند.
برگزاری ۱۰۰ ورک شاپ از سال ۸۶ در خراسان جنوبی
همچنین در ادامه برگزاری دو ورک شاپ پوستر سازی و نقاشی بلقیس افضلیان کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به خبرنگار امروز خراسان جنوبی می گوید: از سال ۸۶ تاکنون با حضور ۳۶ استاد بنام و مطرح کشور بالغ بر ۱۰۰ ورک شاپ و دوره های آموزش هنر در بیرجند برگزار گردیده است. وی که مسئول برگزاری ورک شاپ نقاشی است، ادامه می دهد: هدف از برگزاری این دوره های آموزشی و کارگاه های عملی بهرمندی هنرجویان علاقمند این استان از حضور استادان برجسته است.
وی با اشاره به اینکه برخی از هنرجویان به دلیل داشتن هزینه های زیاد از جمله بعد مسافت و عدم دسترسی محیط های آموزشی در مرکز کشور نمی توانند از آموزش های کافی برخوردار باشند و تاکید می کند: برگزاری دوره های آموزشی در مرکز استان به رشد فرهنگی هنرجویان کمک کرده و بعد از اتمام هر دوره آموزشی انرژی و لبخند پر رضایت هنرجویان را می بینیم که انگیزه ادامه برگزاری این کارگاه ها را در ما بیشتر می کند.
تولیدی محور بودن برنامه های قرآنی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در بازدید از ورک شاپ دو روزه نقاشی که به منظور آماده سازی هنرمندان استان جهت شرکت در جشنواره هفته قرآن و عترت برگزار شده است، گفت: هنرمندان استان با خلق آثار هنری دینی و ارزشی در ترویج فرهنگ قرآنی گام بردارند.
احمد محبی ضمن تقدیر و تشکر از شرکت کنندگان هدف از برپایی جشنواره هفته قرآن و عترت استان را ارائه همه جانبه توانمندی ها و فعالیت های قرآنی در سطح استان ذکر کرد واذعان داشت: تولیدی محور بودن برنامه ها در راستای شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه استان از اولویت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی با اشاره به اینکه جشنواره قرآن و عترت با مشارکت و هماهنگی کلیه دستگاه ها و ادارات، با اعلام عمومی توسط فراخوان به صورت رقابتی و جشنواره ای در هفته پایانی آذر ماه سال جاری برگزار می شود، گفت: برنامه‌های هنری، فرهنگی، پژوهشی و.. متنوعی برای هفته قرآن و عترت تدارک دیده شده است. وی اظهار کرد: در قسمت هنری جشنواره نقاشی در دو رشته مداد رنگی و رنگ روغن، در بخش خوشنویسی در دو رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق و همچنین پوسترسازی، صنایع دستی، نمایش خیابانی، تذهیب، فیلم، فیلم نامه نویسی و عکس از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این هفته است.
بهره مندی ۱۸ هنرمند در بخش پوستر و ۳۸ هنرمند در بخش نقاشی
وی اظهار کرد: از این رو ورک شاپ نقاشی با حضور استاد کاظم چلیپا از هنرمندان کشوری و دارای مدرک درجه یک هنر، ٢۶ و ٢٧ آذر ماه برای هنرمندان خراسان‌جنوبی برگزار و علاقمندان از آموزش‌های این استاد بهره مند ‌شده اند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: این ورک شاپ با حضور ٣٨ نفر از هنرمندان استان از شهرستان‌های مختلف چون قاین، فردوس، سربیشه وسرایان برگزار شده است. وی خاطرنشان کرد: اولین ورک شاپ ٢۵ آذرماه، با حضور استاد غلامرضا بی باک از اساتید دانشکده هنر در رشته پوسترسازی با حضور ١٨ هنرمند به صورت تئوری برگزار شد و هنرمندان طی ٢ روز نمونه کارهای خود را ارائه کرده اند.
آخرین مهلت ارسال آثار جشنواره ۷ آذر ماه
محبی یادآور شد: هنرمندانی که در این ورک شاپ ها شرکت می‌کنند، ضمن بهره‌مندی از آموزش، آثارشان به جشنواره هنری هفته قرآن راه می‌یابد. گفتنی است به مناسبت هفته قرآنی اولین جشنواره فرهنگی و هنری خراسان جنوبی با عنوان قرآن، عترت و نماز در هفته آخر آذرماه ۹۵ در بخش های مختلف نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، عکس، فیلم، صنایع دستی، سفال، شعر، پوستر، مطبوعات، انشا و نمایش های خیابانی(حمایتی) برگزار می شود که آخرین مهلت ارسال آثار شرکت کنندگان جشنواره قرآن و عترت ۷ آذرماه جاری می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*