آخرین خبر :

مطهری: زن و مرد تساوی حقوق دارند نه تشابه حقوق

 

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زن و مرد از منظر اسلام حقوق مساوی دارند اما این بدان معنا نیست که تشابه حقوق نیز داشته باشند.
به گزارش ایسنا، علی مطهری در مراسم نخستین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش که در کانون توحید تهران برگزار شد، با بیان خاطره‌ای از شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری بعد از سفر به پاریس در ایام نهضت اسلامی پس از دیدار با امام خمینی(ره) با اشاره به این موضوع که چه مسائلی مابین امام خمینی(ره) و ایشان طرح شد، گفتند که قبل از اینکه من مطرح کنم ایشان به مساله زن توجه کردند. در آن زمان با توجه به نگاه اروپا و غرب به مسئله زن، اسلام و جامعه اسلامی را به زن‌ستیزی متهم می‌کردند. خود شهید مطهری سه دوره را برای حضور زنان در جامعه طرح کردند. اول دوره‌ای که زنان در نهان‌خانه‌ها بودند و مردان برای به دست آوردن‌شان تلاش بسیار می‌کردند و زن شی‌ء گرانبها بود مانند یک گوهر. در دوره دوم برخی حقوق زنان در جامعه پذیرفته شد و آنان مانند مردان توانستند به تحصیل علم و دانش بپردازند و به منصب‌های اجتماعی دست یابند اما در این میان ارزش‌ و احترام خود را از دست دادند؛ چراکه همواره در دسترس مردان قرار داشتند. در این دوره زن شخص بی‌ارزش شد.
وی افزود: دوره سوم مربوط به نگاه اسلام به زنان می‌شود. شهید مطهری یادآور می‌شوند که زن از نظر اسلام یک شخص گرانبهاست یعنی از طرفی استعدادهای او در جامعه شکوفا می‌شود و از طرف دیگر  ارزش او با حفظ حریم میان زن و مرد بیگانه حفظ می‌شود.
مطهری با اشاره به دیدگاه نهضت اسلامی به زن و پیشرفت زنان در جامعه گفت: زن و مرد دارای حقوق مساوی هستند اما این تساوی حقوق بدان معنا نیست که هر جایی حقی برای مرد بوده مثل همان حق برای زن وجود دارد و یا بالعکس؛ در واقع زن و مرد در اسلام تساوی حقوق دارند اما تشابه حقوق ندارند.
این نماینده مجلس همچنین گفت: در نگاه اسلامی نمی‌شود گفت که زن حق ورود به صحنه جامعه را ندارد. هر کس اعم از زن یا مرد وقتی شایسته‌تر و اصلح بود باید سمتی را که می‌تواند برعهده بگیرد؛ حتی نباید گفت که ۵۰ درصد از سهمیه‌ها را باید به زنان و ۵۰ درصد دیگر را به مردان اختصاص داد؛ چراکه ممکن است در جامعه‌ای ۷۰ درصد از زنان شایستگی کسب سمت‌های مهم را داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*