آخرین خبر :

مصرف سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومانی پوشاک در کشور

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: مصرف پوشاک هر سال در ایران ۵۰ هزار میلیارد تومان است، بنابراین حوزه لباس رکنی اساسی در اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حمید قبادی در همایش کارشناسان مد و لباس ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس 50 هزار میلیارد تومان؛ مصرف سالانه پوشاک کشورتحقیقاتی که سال ۹۴ انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که هر خانواده ایرانی در طول سال ۲ میلیون تومان پوشاک خریداری می کند و اگر سایر اقلام مد و لباس را هم به این رقم اضافه کنیم، به عددی به مراتب بیشتر دست می یابیم.
قبادی با بیان اینکه توسعه حوزه مد و لباس یکی از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است افزود: وابستگی به لباس غربی از اواخر دوره قاجار شروع شد و در روزگار پهلوی اول به اوج خود رسید. زنان ایرانی تنها ناچار به برداشتن چادر نشدند، بلکه الگوی لباس پوشیدن ما در آن دوران تغییر کرد و حتی در جشن‌های۲۵۰۰ ساله برای طراحی لباس‌های این جشن از طراحان خارجی استفاده کردند.
قبادی گفت: بیش از ۹۵ درصد محصولات غیرایرانی به صورت قاچاق وارد کشور ما می‌شوند و ما باید اهتمام ویژه در این بخش داشته باشیم و مبادی ورودی کشور را بیش از پیش کنترل کنیم، زیرا لباس تنها جنبه پوشانندگی ندارد و به یک رسانه فرهنگی تبدیل شده است و هر قدر محصول فرهنگی ما با اصول ارزشی ما مطابقت بیشتری داشته باشد، اقتدار فرهنگی ما افزایش می یابد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: لباس نشان‌ دهنده یک رفتار فرهنگی است و ما در قانون ساماندهی مد و لباس از پوشش افراد به عنوان یک صنعت فرهنگی یاد می‌کنیم.
وی یکی از مهمترین مأموریت‌های کارگروه مد و لباس را توجه به لباس اجتماع دانست و گفت: یکی از مهمترین وظایف ما معرفی الگوهای مورد نیاز مردم در حوزه لباس اجتماع است و عرف ما تنیده با رفتار فرهنگی ماست و جامعه ما یک جامعه دینی است پس هر محصولی در هر قالبی نمی‌تواند وارد جامعه ما شود.
قبادی با بیان اینکه باید به حوزه آموزش توجه ویژه شود افزود: گرچه انتقاد ما نسبت به آموزه‌های دانشگاهی بسیار جدی است، اما نمی‌توانیم اهمیت و تأثیر مراکز علمی را نادیده بگیریم.
وی این جمله را که صنعت نساجی ایران یک صنعت ورشکسته است اشتباه خواند و گفت: این طرز تفکر یک طرز فکر استعماری است و عقب‌ ماندگی ما بیشتر به تولید پارچه برای لباس اجتماع برمی‌گردد اما در بخش گردباف که انواع تریکو را شامل می ‌شود نه تنها عقب نمانده‌ایم بلکه یکی از صادرکنندگان اصلی در این زمینه هستیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز با اشاره به توصیه اسلام به استفاده از رنگ های شاد گفت: ما رنگ را در جامعه خود کشته‌ایم در حالی که در هیچ دینی به اندازه اسلام به استفاده از رنگ‌های روشن و شاد تأکید نشده است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین شاه مرادی افزود: پوشاک می‌تواند حال یک جامعه را خوب یا خراب کند، از این رو است که مقام معظم رهبری دو گونه رفتار متفاوت در ارتباط با این مقوله داشته اند، یک بار در زمان ریاست جمهوری خود طراحان را به طراحی لباس متناسب با زمان و شرایط زمان دعوت کرده اند و دیگر بار در برابر «برند» عکس العمل نشان داده اند. ما با مقایسه این دو رفتار متوجه می‌شویم که نقاط ضعف و قوت در حوزه مد و لباس کجاست.
دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه جوان امروز به طور ذاتی نیاز دارد از مدل‌ها و طرح‌ها و رنگ های متنوع و در عین حال امروزی استفاده کنند گفت: هرچیز که دیگران آن را به برند و الگو تبدیل کرده است، نمی تواند طرح و الگوی خوبی برای ما ایرانی‌ها باشد، زیرا ما باید الگو و برندی متناسب با فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی خود داشته باشیم.
وی افزود: امروز بیشتر زنان و مردان از لباس‌هایی با رنگ کدر و تیره استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث بالا رفتن میزان افسردگی در بین مردم ایران می شود. چه اشکالی دارد اگر ما از رنگ‌های متنوع استفاده کنیم.
علی اصغر زیلایی مدیر امور استان های کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز گفت: در سراسر کشور توانسته ایم ۳۷ جشنواره لباس کشوری برپا کنیم و امیدواریم تا سال ۹۵ این رقم به ۵۰ جشنواره مد و لباس افزایش یابد.
در این همایش، کارشناسان حوزه مد و لباس از استان های مختلف و همچنین مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد از سراسر کشور حضور داشتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*