مشروح اظهارات اژه‌ای در دانشگاه تهران سوال صادقی نسبت خلاف به رئیس قوه بود/۷ کارتن پرونده کرسنت در دفتر معاون اول/ برخلاف تصور برخی خانواده هاشمی را محاکمه کردیم/برای رسیدگی به اتهام برادر آملی لاریجانی ملاحظه‌ای نداریم/ موردی از پرونده نزدیکان رئیس جمهور به دادستانی نرسیده است

 

خبرگزاری فارس: سوال صادقی نسبت خلاف به رئیس قوه بود/۷ کارتن پرونده کرسنت در دفتر معاون اول/ برخلاف تصور برخی خانواده هاشمی را محاکمه کردیم/برای رسیدگی به اتهام برادر آملی لاریجانی ملاحظه‌ای نداریم/ موردی از پرونده نزدیکان رئیس جمهور به دادستانی نرسیده است

معاون اول قوه قضاییه در خصوص سوال صادقی و نسبت خلاف به رئیس قوه، وجود ۷ کارتن پرونده کرسنت در دفتر معاون اول، محاکمه خانواده هاشمی برخلاف تصور برخی، عدم وجود ملاحظه برای رسیدگی به اتهام برادر آملی لاریجانی و نرسیدن هیچ موردی در پرونده نزدیکان رئیس جمهور به دادستانی اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در نشست پرسش و پاسخی که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و در دانشگاه ادبیات برگزار شد شرکت کرد.

در زیر مشروح این نشست خبری را می‌خوانید

 ١۶ آذر روز مقابله با استکبار و عدالت خواهی است

وی در واکنش به جو حاضر در دانشگاه تهران گفت: اگر بگویم در همین چند دقیقه از شما انرژی گرفته ام اغراق نکرده ام.

وی ضمن گرامیداشت ایام ربیع و تبریک روز دانشجو گفت: در برخی از مواقع تاریخ اتفاقاتی می افتد که زنده نگه داشتن آن مقطع ضرورت می یابد که یکی از آن مقاطع ١۶آذر ١٣٣٢ است.

اژه‌ای گفت: بسیاری از دانشجویان ما در مفاطع مختلف به شهادت رسیدند و زندانی شدند چه قبل و چه بعد انقلاب تا امروز در دفاع از حریم اهل بیت هم چنین رشادتهایی می‌بینیم.

وی افزود: اما چرا ١۶ آذر اینقدر مهم بود؟ ١۶ آذر روز مقابله با استکبار و خواستن عدالت بود این امور منحصر به یک سال در یک مقطع نیست و باید در تمام مقاطع تاریخی وجود داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: بنابراین فلسفه ای که ١۶ آذر را زنده نگه می داریم ارزش های این روز است امروز دانشجوی بصیر و شجاع و انقلابی ماست که می تواند بسیاری از کجی ها را راست کند.

وی افزود: ما از دانشجو غیر از این را هم توقع نداریم که در برابر ظلم ها بی عدالتی ها فریاد بزند و بایستد.

سرمایه‌گذاری دشمن برای نفوذ در میان مدیران و تلاش برای تخریب روحیه انقلابی مردم

وی گفت: من دوست دارم سوالهای شما دانشجویان از من بی پرده و چالشی با رعایت اخلاق و انضباط باشد و من هم تلاش می کنم بدون پرده پوشی جواب دهم من شما را نا محرم نمی دانم که بخواهم در لفافه حرف بزنم.

وی افزود: امروز دشمن روی دو چیز در حال سرمایه گذاری است اول نفوذ روی مدیران در جهت تصمیم گیری ها و دوم تخریب روحیه انقلابی مردم به ویژه جوانان.

اژه‌ای گفت: اگر مقام معظم رهبری به سرعت به میدان نمی آمدند خیلی از داخلی ها می خواستند روحیه جهادی گری را از بین ببرند.

وی تصریح کرد: با کمال تاسف اقدامات دشمن در داخل همراهی داشته است و این در حالی است که همه تلاش طاغوت این بوده چهره شیطان مجسم را کمرنگ کند و جنایات این شیطان بزرگ را به فراموشی بسپرد.

وی در خصوص هجمه سنگین امروز علیه قوه قضاییه گفت: دلیلش این است که مفسدین اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به این نتیجه رسیده‌اند که قوه قضاییه می تواند هر کسی را پای میز محاکمه بکشاند.

آملی لاریجانی گفته است در رسیدگی به اتهام برادرم هیچ‌گونه ملاحظه‌ای نشود

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در رابطه با بحث اخیر مبنی بر حساب‌های قوه قضاییه مطرح کرد: امروز هجمه‌های سنگینی علیه قوه قضاییه حاکم است که من معتقدم مفسدین داخلی و خارجی اعم از مفسدین سیاسی و امنیتی احساس می‌کنند که قوه قضاییه قدرت برخورد با هر فرد مجرمی را دارد.

اژه‌ای گفت:‌ زمانی این بحث مطرح بود که چرا با آفتابه دزدها برخورد می‌کنید اما امروز می‌بینیم که چه کسانی بدون در نظر گرفتن مقام و رتبه‌شان محاکمه می‌شوند.

وی همچنین در رابطه با اتهام مربوط به برادر رئیس قوه قضاییه افزود: اخیراً‌ اتهاماتی به برادر رئیس قوه قضاییه وارد بود که بر همین اساس آیت‌الله آملی لاریجانی به رئیس دادگستری دستور دادند که هیچ گونه ملاحظه‌ای در رسیدگی به این اتهام صورت نگیرد و هر آنچه که حق است محقق شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در رابطه با اتهام وارد شده به برادر دیگر آیت‌الله آملی لاریجانی، اظهار داشت: زمانی که یکی دیگر از برادران رئیس قوه قضاییه مورد اتهام بود آیت‌الله آملی لاریجانی دستور دادند که اگر آنچه احمدی‌نژاد و مرتضوی گفته‌اند صحیح است کوچکترین ملاحظه‌ای در رسیدگی به این اتهام صورت نگیرد.

حساب‌های قوه قضائیه در زمان آیت‌الله یزدی افتتاح شده است/یک مورد هم به نام شخص رئیس قوه قضائیه نیست

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: به نام قوه قصاییه از زمان آیت الله یزدی حساب‌هایی افتتاح شده بود و از سود این پول استفاده می شد.

وی تصریح کرد: در همه این سالها رهبری و مسئولان موضوع را می دانستند. شش مورد در زمان آیت الله شاهرودی و آملی بوده است. یک مورد از این حساب ها به نام شخص نیست و به نام قوه قصاییه است. تنها یک مورد به نام دادگستری است.

اژه‌ای گفت: وزیر اقتصاد فعلی رسما به بانک مرکزی نامه نوشتند و اگر شما تشخیصتان این است. سود این سپرده ها که صرف شده است یک حسابرسی دقیق دارد و مورد مصرفش شفاف است و می توانیم برگ برگ این حساب ها را در رسانه ملی نشان دهیم.

وی افزود: قوه قضائیه در وضعیت بد مالی قرار دارد که در سال ۷۳دستور داده شد که از این پول سود به حسابی واریز شود و از سود آن در موارد خاص استفاده شود که مقام معظم رهبری دستور دادند که برداشت پول با رعایت قانون و ضوابط باشد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در آن زمان آقای نمازی وزیر اقتصاد بودند که دستور دادند که برداشت پول از این حساب باید به شورای پول و اعتبار برود اما آقای سیف معتقد بودند که نیاز نیست به شورای پول و اعتبار برود.

وی تاکید کرد: در تمام این موارد هیچ حسابی به نام شخص نیست و به نام قوه قضائیه است و فقط یک مورد به نام دادگستری است.

برخی تصور می‌کردند اعضای خانواده هاشمی محاکمه نشوند اما متهمان را محاکمه کردیم

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: اکنون هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از افراد پرقدرت مالی، سیاسی، اجتماعی و با سابقه تاریخی می‌باشد و به همین دلیل اینگونه تصور می‌شود که خانواده ایشان محاکمه نشود اما ملاحظه کردیم که همزمان دختر و پسر ایشان به دلیل اتهامات وارده بر آنها محاکمه شده‌اند همچنین دختر دیگرشان نیز مورد اتهام بودند.

وی همچنین مطرح کرد:‌ زمانی که هنوز دولت دهم سر کار بود قصد داشتند تا قوه قضاییه را تحت فشار قرار دهند اما قوه قضاییه علی‌رغم فشارهای وارده افرادی که در آن زمان مورد اتهام بودند محاکمه کرد و تسلیم فشارها نشد.

سخنگوی قوه قضاییه اذعان داشت: طبیعی است که قوه قضاییه همانطور که بی‌جهت کسی را محاکمه نمی‌کند اجازه نمی‌دهد که کسی بی‌جهت مورد اتهام واقع شود.

اژه‌ای در همین راستا ادامه داد:‌ وقتی رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد مورد اتهام واقع شد بیش از ۱۰ جلسه مورد بازپرسی قرار گرفت. همین‌طور همزمان با محاکمه رحیمی، معاون اجرایی آن زمان آقای احمدی‌نژاد نیز مورد اتهام بود که آقای احمدی‌نژاد به شدت در برابر احضار ایشان مقاومت می‌کردند و هنگامی که ما یکی از وزرا را احضار کرده بودیم وکیل آن وزیر مطرح کرد که می‌خواهیم طبق قانون رفتار شود و ما هم بر همین اساس خواستار عدم حضور وکیل در جلسه شدیم.

وی به اتفاقی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی اشاره کرد و گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی در رابطه با اختلاس یکی از مدیران وقت صحبتی شد که خاتمی گفت مبلغ اختلاس بسیار ناچیز است و قابل محاکمه نیست اما دستگاه قضا براساس قانون با هر مبلغ از اختلاسی برخورد می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این دولت نیز بسیاری از افراد تحت تعقیب قرار می‌گیرند که چنانچه اتهامی بر آنها وارد شود بدون در نظرگیری جایگاه شخص متهم به اتهامش رسیدگی می‌شود.

اژه‌ای تصریح کرد: مدیرعامل بانک صادرات دارای جایگاه خوبی بود، زحماتی هم بعد انقلاب کشید اما در آن پرونده متهم شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در مورد پرونده زنجانی که به تایید حکم اعدام رسیده ۴ وزیر و برخی مدیران نفت مورد تحقیق قرار گرفتند و هنوز برخی تحقیقات به اتمام نرسیده است. اگر برای قاضی ثابت شود به عنوان مسبب یا معاون یا شریک جرم بوده اند مجازات خواهند شد.

۷ کارتن پرونده کرسنت را به اطاق من آورده‌اند/ الان ما مشکل اصلی مان در زمینه کارشناسی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده های کرسنت مبنی بر اینکه تبعاتی که این پرونده بر فضای کشور داشته چیست؟ و اینکه در افکار عمومی با توجه به طولانی شدن رسیدگی ناکارآمدی قوه مطرح شده، و اینکه قوه قضاییه برای برنامه ریزی خبری دشمن و خنثی کردن این موج چه برنامه ای دارد؟ گفت: در مورد پرونده کرسنت از یک جهت پرونده های زیادی است که زمان می برد.

وی گفت: من نمی خواهم ماست مالی کنم اما یک سری پرونده ها داریم که نیاز به کار کارشناسی دارد و الان ما مشکل اصلی مان در زمینه کارشناسی است.

اژه‌ای گفت: اختلاف نظر بین کارشناسان زیاد است و در قانون هم مراحل کارشناسی متعدد است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در پرونده بیمه در همین سال ٩۵ در خیابان میرداماد تهران ساختمانی از سوی یک هیات کارشناسی ۶٠٠میلیارد کارشناسی کرد و هیات دیگر ١٢٠٠ میلیارد یا در پرونده زنجانی ملک ایران زمین ٧٠٠ میلیارد کارشناسی شد در همان هفته ١٧٠٠ میلیارد و مجدد اخیرا کارشناسی شده ٧۴٠ میلیارد.

وی ادامه داد: در پرونده کرسنت هم مقاطع طولانی کارشناسی را پشت سر گذاشتیم. این پرونده ها را به یک جهتی به اتاق من آوردند و حدود ٧ کارتن است.

برداشت ما این است که سوال صادقی کاملا یک نوع نسبت خلاف دادن به رییس قوه قضاییه است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا محمود صادقی مصونیت قضایی دارد یا خیر گفت: آقای صادقی مطالبی را تحت عنوان سوال مطرح کردند. اولا برداشت ما این است که سوال کاملا یک نوع نسبت دادن خلاف به رییس قوه قضاییه است.

اژه ای افزود: علاوه بر این، یک تعداد از دانشجویان بورسیه از آقای صادقی در زمانی که هنوز نماینده نبود، شکایت کردند. آیا ایشان می تواند در خصوص شکایتی که در زمان نماینده نبودن وی انجام شده به اصل ۸۶ قانون اساسی یا ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان استناد کند؟

وی اضافه کرد: اتفاقا چند ماه قبل دادستان تهران به هیئت رییسه شوایت را اعلام کرد و خواست که به آقای صادقی بگویند برای توضیح به دادسرا بیاید که هنوز همان هئت جواب نداده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در همین مورد اخیر که احضاریه رفته بود یک مقدار معطل کردند و وقتی دادستان تهران یقین حاصل کرد که آقای صادقی از ابلاغ دادسرا اطلاع دارد، حکم جلب صادر کرد.

وی درباره اصل ۸۶ قانون اساسی هم گفت: کسانی که در مجلس هستند در رای دادن و اظهار نظر کردن در راستای وظایف نمایندگی ازاد هستند. اگر یک نماینده در خیابان به کسی توهین کند، شامل این اصل می شود؟

اژه‌ای گفت: در سال ۸۱ نیز شورای نگهبان تفسیر کرده که منظور از اصل ۸۶، آزادی بیان در رای و نظارت است. بدیهی است شکایت هایی که علیه آقای صادقی وجود دارد، در چارچوب قانون رسیدگی می شود.

قطعا مواردی از حقوق‌های نجومی غیرقانونی بوده است/ مگر می‌شود شرکت زیان‌ده سودی داشته باشد؟

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در رابطه با قانونی بودن یا نبودن پرداخت حقوق های نجومی گفت: همه این حقوق ها قانونی نیست.

وی افزود: برخی ها که گفتند قانونی است به سوال من پاسخ بدهند، این شرکت هایی که افراد درش بودند و پاداشی که گرفتند سود دهی داشته است و اختیار تقسیم این سود را داشتند. یقین داریم برخی از این شرکتها زیان ده بودند و مگر می شود شرکت زیان ده سود داشته باشد که به اسم سود دهی، مبالغی را بین خودشان تقسیم کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: برخی از این افراد اسناد صوری درست کرده و اعلام کردند که صوری هست. اگر خلاف قانون نبوده است پس چرا دولت برخی ها را عزل کرده است. صندوق توسعه را به حق عزل کردید، این فرد چه تفاوتی با کسی که بیشتر از اینها گرفته است، دارد؟ چرا بقیه نجومی بگیران عزل نشدند.

وی ادامه داد: اگر به ناحق نگرفتند چرا می خواهید مبالغ از آنها پس گرفته شود. دولت باید در این رابطه شفاف سازی کند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریج کرد: در همان روزهای اول دادستان تهران نامه ای به برخی مسولان نوشتند و با این حال ۱۲ پرونده از سوی اطلاعات سپاه تشکیل شده است.

محسنی اژه ای از تکمیل گزارش بازرسی کل کشور خبر داد و افزود: دوشنبه اقای سراج اعلام کرد که گزادش سازمان بازرسی در مورد بیمه ها و بانک ها کامل شده‌است و به دادستان ارجاع شده است.

مصوبه حصر سران فتنه به قوت خود باقی است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر مبنای قانونی حصر سران فتنه بیان کرد: طبق قانون اساسی شورای امنیت ملی چنانچه تشخیص دهد موضوعی مرتبط است و مصوبه نیز مراحل قانونی خود را طی کند در آن مصوبه لازم‌الاجرا می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به فتنه ۸۸ گفت: در زمان فتنه ۸۸ و مفاسد به بار آمده آن شورای امنیت ملی تشکیل شد و تصویب کرد که فعلاً سران فتنه در حصر باشند و محاکمه نشوند.

وی افزود: آنچه قابل توجه است این است که این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و قوه قضاییه معتقد است حتی در صورت تغییر مصوبه از جانب شورا به محاکمه سران فتنه بپردازد زیرا معتقدیم سران فتنه ۸۸ مرتکب جرم بزرگی شده‌اند که این مصوبه در حال حاضر لازم‌الاجرا است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: زمانی گفته می‌شد که مصوبه شورای عالی وجود ندارد و زمانی که ما برای اثبات آن بندها و تبصره‌های آن را بیان کردیم متهم به افشاگری شدیم.

تاکنون درباره یکی از بستگان رئیس جمهور موردی به دادستانی ارجاع نشده است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه قوه قضاییه ادعا دارد که با تمامی دانه درشت‌ها و متهمین برخورد قاطع می‌کند چرا اتهام حسین فریدون مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: ما باید خودمان را جای دیگران بگذاریم و چنانچه علیه شخصی حرفی گفته می‌شود تا زمان اثبات آن صبر کنیم و آن را بازگو نکنیم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: زمانی که مطلبی گزارش می‌شود باید به اعتبار منبع آن توجه کرد زیرا این گزارشات منشأیی برای پیگیری دستگاه قضا می‌شود اما آنچه در افکار عمومی گفته می‌شود تا زمانی که به طور قطعی ثابت نشود در دادسرا برای آن پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود.

وی در راستای پرونده حسین فریدون مطرح کرد: تاکنون به دادستانی کشور مواردی مرتبط با این مسئله ارائه نشده است. قطعاً اگر اتهامی مطرح شود از فرد متهم بازخواست می‌شود و این مسئله مورد پیگیری فضایی قرار می‌گیرد اما در حال حاضر که این موضوع ثابت نشده طرح آن در افکار عمومی به لحاظ قانونی و شرعی درست نیست.

تعداد احضار شدگان پرونده املاک شهرداری افزوده می‌شود/۴ نفر دیگر هم امروز احضار شدند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اختلاف نظر دادستان تهران و رییس قوه قصاییه پیرامون تعداد متهمان پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران، گفت: تا ساعتی که به رییس قوه فصاییه اعلام شده بود، ۱۵متهم بود ولی این آمار قطعی نیست.

سخنگوی قوه قضائیه از افزوده شدن تعداد متهمان این پرونده خبر داد و افزود: تعداد متهمان رو به افزایش است و به تعداد آنها افزوده خواهد شد

اژه ای تصریج کرد: همین امروز هم ۴ نفر دیگر احضار شدند که خبر ندارم خودشان را معرفی کردند یا خیر.

وی درباره پرونده سعید طوسی نیز گفت: قطعا آنچه در رسانه های خارجی گفته شد از روی دلسوزی نبود و ما می دانیم کن بخش زیادی از این حرف ها فضا سازی با انگیزه خاص است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: من طوسی را نمیشناسم و یک بار هم او را ندیده ام اما آیا درست است کسی شکایتی کند اینقدر زود موضوع باز شود؟

اژه‌ای گفت: واقعیت قضیه این است که اصلا شکایت شاکی ان چیزی نیست که در رسانه ها عنوان شده شکایتی بوده که بررسی شده و قرار منع تعقیب ضادر شده است.

وی گفت: شاکی اعتراض کرده و دادگاه ضمن اینکه گفته هیچ مورد فیزیکی ثابت نیست اما گفته حرفهایی زده شده که باید بررسی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*