صالحی در جمع خبرنگاران: در صورت نقض برجام، بازنده اصلی غربی‌ها خواهند بود/ امیدوارم ترامپ، واقع‌بین باشد/ پیش‌بینی لازم برای نقض برجام را داشته‌ایم

 

برجام یک پارادایم جدید را در تعاملات بین‌المللی سیاسی ایجاد کرد/ در صورت نقض برجام، بازنده اصلی غربی‌ها خواهند بودرئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در صورت نقض برجام بازنده اصلی غربی‌ها خواهند بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در حاشیه مراسم سالگرد دانشمند شهید مجید شهریاری که صبح امروز در امامزاده صالح تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آن‌ها پاسخ داد. وی عنوان داشت: شهید شهریاری مرد خدایی بود رفت تا بماند و نام و نشان ایشان برای همه الگو بود.

وی افزود: پیرو منویات مقام معظم رهبری، آن گروهی که موضوع برجام را رصد می‌کنند جلسه‌ای داشتند و در مورد تفسیر موضوع برجام کار می‌کنند بحث ایسا و آی اس آ که اگر تمدید شود و یا امضاء و اجرا شود، به چه صورتی اقدام شود، موضوع بحث بود زیرا این امر مراحلی دارد و این موضوع هم اکنون در کنگره تصویب شده ولی باید به سنا برود و به دست رئیس جمهور آمریکا برسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: اگر مصوبه جدید کنگره به دست رئیس جمهور امریکا امضا و عملیاتی شود، قطعاً این نقض برجام است و خودشان این موضوع را قبول دارند. به هر حال این موضوع به تفصیل در کمیته به ریاست رئیس جمهور حسن روحانی بحث شد و پیش بینی‌های لازم انجام شده است ولی در زمان مقرر قرار شد بنا به ارزیابی و رصدی که می‌شود و تحلیلی که از سیر تحول این موضوع انجام می‌شود، نظر این کمیته اعلام شود. 

وی افزود: فعلاً این مسئله را ارزیابی می‌کنند و دوستان این موضوع را مد نظر قرار می‌دهند.

صالحی در پاسخ به این سوال که بازگشت وضعیت ما به حالت قبل در صورت نقض برجام چقدر زمان می‌برد عنوان داشت: ما پیش‌بینی‌های لازم را کردیم. وقتی که وارد مذاکرات شدیم همواره مد نظر داشتیم که چنانچه روزی برجام بهم بخورد، ما پیش‌بینی‌های لازم را کرده باشیم. اما نمی‌توانیم مسائل را علنی اعلام کرد و مقام معظم رهبری اشاره فرمودند خوشبختانه اقداماتی انجام شده که ما در یک فاصله کوتاه یک سال و نیم می‌توانیم به یک حجم قابل توجهی از ظرفیت غنی‌سازی برسیم ولی ما دلمان می‌خواهد این اتفاق نیفتد و دلمان نمی‌خواهد برجام خدشه‌ای به آن وارد شود که از طرف آن‌ها باعث شود واکنشی در مقابل آن انجام دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: برجام یک پارادایم جدیدی را در تعاملات بین‌المللی سیاسی ایجاد کرد چراکه هم ایران، هم منطقه و هم دنیا از آن بهره می‌برند. اگر آن‌ها به همین شیوه بخواهند ادامه دهند و بدعهدی کنند که ما امیدواریم متوجه شوند که بخصوص بعد از فرمایش‌های مقام معظم رهبری که فرمودند و ما باید منویات ایشان را دنبال کنیم. ایشان به صراحت موضوع را مطرح کردند و ما هم به دنبال منویات ایشان هستیم البته با تدبیر، هوشیاری و هوشمندی این کار را پیش می‌گیریم. امیدواریم طرف مقابل وارد این عرصه نشود زیرا بازنده اصلی، آن‌ها خواهند بود و افکار عمومی جهان متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران، تمامی اقداماتی که برای حل و فصل این موضوع می‌توانست انجام بگیرد را انجام داده ولی این، غربی‌ها هستند که بدعهدی می‌کنند و افکار عمومی جهان متوجه این موضوع خواهند شد که چه کسی مقصر است.

صالحی افزود: امیدواریم رئیس جمهور جدید آمریکا در چهارچوب واقعیت‌ها و آن حقایقی که موجود است حرکت کند و واقع‌بین باشد. وی نمی‌تواند یک معاهده و توافق بین‌المللی که حمایت شورای امنیت سازمان ملل را دارد، به صورت یکجانبه نقض کند. ما قرارداد دو جانبه با آمریکایی‌ها نبسته‌ایم و برجام بین ما و امریکا نیست. این یک قرارداد یا تفاهم‌نامه بین‌المللی است. مخصوصاً بعد از آن قطعنامه ۲۲۳۱ که صادر شد جنبه بین‌المللی پیدا کرد و لذا امیدواریم آن‌ها سر عقل بیایند و خدشه‌ای به برجام وارد نکنند و به تعهداتشان عمل کنند که نیاز نباشد ما متقابلاً اقدامات فنی لازم را انجام دهیم و به هر حال در آمادگی لازم هستیم.

وی با اشاره به ادعای وال استریت ژورنال که گفته بود مقامات آمریکا گفته‌اند در مورد ذخایر هسته‌ایمان با ایران مذاکره می‌کنیم، عنوان داشت: این ادعایی است که آن‌ها هر روز مطرح می‌کنند و ما بحث مذاکره‌ای دیگری نداریم و موضوع تمام شده است. مباحثی در مورد آب سنگین بود که در مورد آن، اطلاع‌رسانی کردیم. ما در ارتباط با آب سنگین به اعتبار اینکه خریداری دوباره است بالقوه حدود ۱۱ تن آب سنگین به عمان فرستادیم و منتظریم نامه‌های بعدی شرکت‌ها به ما برسد و نامه‌هایی هم اکنون دریافت کرده‌ایم و منتظر درخواست و نامه‌های دیگری هستیم که به طور معمول، سالانه مقداری آب سنگین را برای فروش به خریداران بین‌المللی عرضه کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*