سوله مدیریت بحران مرکز استان به درد بحران نمی خورد :جانمایی سایت های اسکان اضطراری در استان برای اولین بار در کشور

حادثه هیچ گاه خبر نمی‌ کند و برای زلزله احتمالی و یا هر حادثه طبیعی دیگر باید همیشه آماده بود، این آمادگی یکی از اهداف راه ‌اندازی سوله های مدیریت بحران در سطح شهرها می باشد ، سوله‌ هایی که امروز به کاربری ورزشی تبدیل شده اند و شاید نتوان به این مساله ایرادی وارد آورد اما به نظر می رسد نیاز است در جانمایی و مسیرهای دستیابی به این سوله با وسواس بیشتری ورود پیدا کرد مساله ای که احساس می شود در سوله مدیریت بحران مرکز استان که در خیابان نرجس واقع شده ، رعایت نشده است. یک کارشناس شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار ما در این زمینه گفت: در ساخت انبارهای مدیریت بحران عرض معابر و مسیر دسترسی از اهمیت زیادی برخوردار است که در طرح جامع شهری باید ضوابط آن رعایت شود و به تصویب شورای عالی شهرسازی هم برسد .
وی که خواست نامش عنوان نشود با تاکید بر این مطلب که به نظر می رسد برخی از آیتم های مهم در ساخت سوله و انبار مدیریت بحران در مرکز استان رعایت نشده به خبرنگار ما گفت: باید این انبارها در جایی ساخته شوند که در هنگام بروز حادثه مانند زلزله در صورت ریزش ساختمان های اطراف مسیر دسترسی به آنها بسته نشود آیتمی که در مورد انبار مدیریت بحران بیرجند رعایت نشده است .
وی با اشاره به اینکه سوله ساخته شده در مرکز استان برای مدیریت بحران به درد بحران نمی خورد، افزود: باید سوله در مکانی جانمایی شود که دو یا سه لاین دسترسی داشته باشد مانند لاین کمربندی یا خیابان تندرو که به نظر می رسد زمین مدنظر کاربری فضای سبز داشته که تغییر کاربری داده شده است.
ساخت ۵ سوله مدیریت بحران در خراسان جنوبی
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در استان ۵ سوله مدیریت بحران در بیرجند، قاین، فردوس، بشرویه و طبس ساخته شده است، گفت: با توجه به اینکه شهرداری مدیریت بحران هر شهری را برعهده دارد سوله مدیریت بحران مرکز استان واقع در خیابان نرجس که ۵ سال پیش ساخته شده در اختیار این مجموعه قرار گرفته است .
استفاده ورزشی از سوله مدیریت بحران
میرجلیلی با اشاره به اینکه این سوله ها چند منظوره و در مرکز استان کاربرد ورزشی دارد، افزود: در مواقع عادی از این سوله ها برای فعالیت هایی مانند ورزشی استفاده می شود ولی در مواقع بحرانی بلافاصله در اختیار شهرداری قرار می گیرد. وی تاکید کرد: این سوله ها انبار مدیریت بحران نیستند و این کار درستی هم نیست چرا که ممکن است هیچ حادثه ای طی چند سال اتفاق نیفتد و از تاریخ مصرف لوازم و تجهیزات بگذرد بنابراین اداراتی مانند هلال احمر ، اورژانس، راهداری ،آتش نشانی انبار خاص خود را دارند و نیازی نیست که یک انبار مجزا تحت عنوان مدیریت بحران با تجهیزات کامل وجود داشته باشد.
شاخص های ساخت سوله مدیریت بحران
وی با بیان اینکه ۱۰ شاخص مانند جانمایی، زمین و خواستگاه، دسترسی به زیرساخت ها و شریان های حیاتی و موقعیت نسبت به جمعیت در ساخت اینگونه سوله ها باید رعایت شود، اذعان داشت: بحث امنیت و نگهداری در ساخت اینگونه سوله ها از اهمیت زیادی برخوردار است و نمی توان گفت درصورت بروز حادثه هیچ مشکلی در استفاده از این امکانات رخ نخواهد داد و در واقع مدیریت با شهرداری هاست.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۴ دستگاه اجرایی در مواقع بحران باید خدمات رسانی انجام دهند، گفت: ما باید قبل از وقوع بحران در صدد ارتقای دو شاخص مهم پرسنل و تجهیزات باشیم که استان تازه تاسیس خراسان جنوبی بلحاظ تجهیزات شاید قابل مقایسه با استان هایی مانند خراسان رضوی و کرمان نباشد اما بلحاظ داشتن نیروی انسانی و پرسنل در این حوزه شرایط خوبی را داریم .
جانمایی سایت های اسکان اضطراری در استان
میر جلیلی به جانمایی سایت های اسکان اضطراری در استان اشاره کرد و افزود: تلاش داریم با توجه به ظرفیت جمعیتی در شهرستان های استان و در مراکز دهستان ها برای اولین بار در کشور سایت های اسکان اضطراری را با همکاری شهرداران و فرمانداران احداث کنیم که درمرکز استان ۴ پارک و ۴ رینگ سرتاسری برای این طرح تعریف شده اند.
دسترسی به سوله مدیریت بحران با مشکلی مواجه نیست
دبیر کمیته پدافند غیر عامل شهرداری و مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند به خبرنگار ما گفت: سوله مدیریت بحران مرکز استان در شرایط عادی به عنوان سالن تیراندازی و فوتبال و والیبال مورد استفاده قرار می گیرد که در شرایط خاص به عنوان محل اسکان اولیه و محل استقرار تجهیزات لازم برای مدیریت بحران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. موسی میرزایی معتقد است که بلحاظ دسترسی سوله مدیریت بحران با مشکلی مواجه نیست چرا که ۳ مسیر دسترسی دارد و اگر قرار باشد بلحاظ فنی و کارشناسی ضوابط آن بررسی شود باید کارشناس فنی و شهرسازی شهرداری اظهار نظر کند.
طرح پدافند غیر عامل شهر بیرجند آماده شده است
وی از آماده شدن طرح پدافند غیر عامل شهر بیرجند خبر داد و افزود: در این طرح بطور مثال دارایی ها و ساختمان های مهم شهر بصورت علمی و کارشناسی شناسایی شده و تاسیسات شهری نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه طرح جانمایی سایت های اسکان اضطراری نیز به تایید نهایی رسیده است، گفت: این سایت ها باید به تایید شهرداری و فرمانداری برسد .
سوله مدیریت بحران بهترین مسیر دسترسی را دارد
معاون عمرانی شهرداری بیرجند نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما که به نظر جنابعالی سوله مدیریت بحران مرکز استان بلحاظ فنی و مسیر دسترسی شرایط قابل قبولی را دارد یا نه گفت: شما خبرنگاران سوژه خبری کم آورده اید که به این موضوع پرداخته اید بله به نظرمن این سوله بهترین مسیر دسترسی را دارد. علی عدل افزود: این سوله بر اساس نقشه تیپ کشوری ساخته شده و نظارت برساخت و ساز آن با شهرداری بوده است. کارشناس حوزه عمران شهرداری بیرجند نیز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: سوله مدیریت بحران مرکز استان در معبری ۱۰ متری قرار دارد و شاید به این لحاظ شرایط مناسبی نداشته باشد اما با توجه به اینکه به کمربندی مرتبط است شرایط خوبی را دارد . جهاندیده افزود: به نظر می رسد بلحاظ دسترسی مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. مدیر کل پدافند غیر عامل خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ما گفت: سیاست های مربوط به پدافند غیر عامل به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و آنها موظفند رعایت کنند. افسر افزود: نظارت بر پروژه ها و تاسیسات و بناها بر عهده راه و شهرسازی به عنوان دبیر کمیته شهرسازی و معماری است. طی تماس خبرنگار ما با حوزه مدیریت بحران راه و شهرسازی به این جواب ختم شد که اداره راه فقط بر سوله های مدیریت بحران خودش نظارت می کند و در مورد این سوله ورود پیدا نکرده است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*