سرمقاله/مافیای دلال و واسطه، جلیقه های ضدگلوله…!!

امروز خراسان جنوبی-محمد راعی فرد-mohammadraeifard@yahoo.com
دلالی وواسطه گری، حرفه ای است دیرپا و سنتی که دراکثرنقاط دنیا درجریان است و کاربد و مذمومی هم نیست ،این که پلی ایجادشود بین فروشنده یا تولیدگر و مصرف کننده فی نفسه نه این که مخرب نیست بلکه امری است ستودنی برای تنفس بازار و چرخش اقتصاددر هرکشوروتکمیل زنجیره تولیدومصرف.
اماباتوجه به انفجار علمی در دهه های گذشته و دگرگونی عمیق در تمام زمینه ها ، دلالی وواسطه گری نیز دچار تغییراتی شگرف شد، اما هدف اش تغییرنکرد.
عیب کار ومشکل ازجایی آغازمی شود که دلالی وواسطه گری قانون رادورمی زند و باتوجه به عدم وجودوحضور یک سیستم تعریف شده وکارآمدونظارتهای سنگین وسالم ودایمی ،تبدیل به جولانگاه افرادی سودجووفرصت طلب وهوشمند می شود که بابازخوانی نوع احتیاجات مردم وزمینه های تولید، درست درزمانی که باید حاکمیت درآنجا حضورداشته باشد ،درغیاب اش حاضرمی شود ومحصول را از کشاورز،صنعتگر و…پیش خرید می کند آن هم بابهایی نازل وپولش راهم نقد به آنهاپرداخت می  کند. شروع کار از انتقال محصول از زمین یاکارخانه به میادین و بازارها تازه شروع می شود یک کمدی تلخ و ناباورانه، مافیایی که محصول استحصالی را درچندمرحله دست گردان کردن وباعملیاتی روانی حساب شده با چندصد درصد قیمت اولیه به دست مردم می  سانند واین مفهوم اش فاجعه ای است که درآن چندهزار دلال به رقم های نجومی دست پیدا می کنند وچند میلیون تولیدکننده حسرت چیزی را می خورند که مفت ازدست داده اند.
مثالی روشن عمق این درهم ریختگی بی برنامه و سیستم را روشن وبرملا می کند،سیب رااز باغداربه کیلویی ۵۰۰تومان خریداری وطی عملیاتی بسیارپیچیده ،براق و سرخ وزرد به کیلویی ۵۰۰۰تومان به دست مصرف کننده می رسانند. موادخام کارخانجات نیز همین قانون را در دلالی های آشکارونهان رعایت می کنند، دپوکردن مواد موردنیاز مردم درانبارها باتوجه به بازارخوانی دلالان که در بوجودآوردن آن خودنقش آفرینی می کنندو فروش آنها باتوجه به تشنگی مجازی بازار به قیمتهای جدید ازدیگر ترفندهای مافیای حاکم بردلالان است، پروسه ای عجیب وهزارتو که از پادوها شروع وبه شرکتهای عظیم ختم  می شود.
ازابتدای پیروز انقلاب تمامی مسئولین ووزرا واستانداران و مردم همه متفق القول فریاد می زنند که باید دست دلالان از بازار تولیدومصرف کوتاه شود ،اما چرا دراین چهاردهه هیچ اتفاقی نیفتاد؟!
دلالان وواسطه گرهای حرفه ای با چهره ها وژست های جدید حتی در سیاست وقضا و امرتقنین نیز حضور دارند، لابی گرهای حرفه ای،کارچاق کن هاو…همان اژدهای چندسری هستند که باقطع هرسر دوسردیگر در مجموعه کاری شان می رویانند.
دلالها و واسطه ها آنقدرهوشمند و کاردان هستند که در بازی شطرنج حذف واضافه  نظارت و سیستم آفرینی دولتها ،همیشه چندقدم جلوترازآنها حرکت کنند.
تا خواست حاکمیت ومردم بر اهمال وچشم پوشی وباری به هرجهت گذراندن امور باشد هیچ امیدی به حذف واسطه ها ودلالهای وجیه المله نخواهدبود.انگاراینان جلیقه های ضدگلوله برتن دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*