سرانه مصرف برق خانگی در ایران چهار برابر جهانی است

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق سرانه مصرف برق خانگی را در ایران چهار برابر جهانی اعلام کرد.
سرانه مصرف برق خانگی در ایران چهار برابر جهانی استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛علیرضا کلاهی صمدی در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران با معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: این در حالی است که مصرف برق صنعتی در کشور حتی از متوسط جهانی نیز پایین‌تر است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران به بیان گزارشی از وضعیت صنعت برق کشور و موانع و چالش‌هایی که این صنعت با آن دست به گریبان است پرداخت و از صدور بیانیه‌ای خبر داد که جمعی از بنگاه‌های فعال در صنعت برق پای آن را امضا کرده‌اند.

کلاهی گفت: این بیانیه با موضوع چالش بنگاه‌های این بخش در تامین مواد اولیه خام، صادر شده و قرار است به زودی منتشر شود و به عنوان یکی از مطالبات جدی بخش خصوصی از دولت مورد مطالبه قرار گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: انحصاری که برخی شرکت‌های دولتی در تامین مواد اولیه صنعت برق ایجاد کرده‌اند به بروز مشکلات زیادی برای صنایع بخش خصوصی منجر شده است. به طور نمونه، شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۲، مبلغ ۱٫۲ میلیارد دلار در قالب مابه‌التفاوت نرخ گاز دریافت کرده است اما این واحد تولیدی مواد اولیه، کوچکترین امتیازی برای صنایع پایین‌دستی و واحدهای کوچک و متوسط قائل نیست.
کلاهی خاطرنشان کرد که در حال حاضر، قیمت مس در بازار داخل کشور ۲۷ درصد نسبت به قیمت جهانی بالاتر است و این تفاوت قیمت برای سایر محصولات مرتبط با صنعت برق نیز حاکم است.
وی همچنین به تشریح وضعیت صنعت برق کشور پرداخت و با بیان اینکه در حال حاضر این صنعت در کشور تا حدود ۹۵ درصد خودکفا است، گفت: صنعت برق ۱۴٫۵ درصد از کل ارزش افزوده صنعت کشور را و سال ۱۳۹۲ معادل ۲ میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرده است.
علیرضا کلاهی صمدی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید برق در کشور ۷۸ هزار مگاوات است، افزود: از لحاظ صادرات انرژی الکتریکی، ایران در رتبه ۲۵ است.
وی قیمت‌گذاری در این بخش را یکی از مشکلات صنایع کشور دانست و افزود: صادرات بخش برق توانسته است حجم بالایی از ارزآوری کشور را به خود اختصاص دهد به طوری که سال ۱۳۹۳معادل ۹۹ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی مربوط به حوزه برق بود.
کلاهی همچنین با بیان اینکه عمده واردات صنعت برق کشور مربوط به تجهیزات الکتریکی و حفاظتی است، گفت: یک اتفاق تازه در این صنعت که تهدیدی جدی برای این بخش محسوب می‌شود، فاینانس خارجی است.
شرکت‌های چینی و کره‌ای در این زمینه هجوم گسترده‌ای به صنعت برق ایران داشته و عمدتا به دنبال آن هستند تا کالا و محصولات خود را به شرکت‌های ایرانی بفروشند، اما باید به سراغ شرکت‌های اروپایی رفت و آنها را برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق ترغیب و تشویق کرد.
کلاهی یکی از نیازهای جدی برای حل معضلات صنعت برق کشور را ایجاد نهاد رگولاتوری اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تشکیل شرکت‌های بزرگ تولیدی در صنعت برق، یک فوریت است.
به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، صادرات برق و تجهیزات این حوزه نیاز به حمایت جدی دولت دارد و بازار عراق از ظرفیت ۱۰ میلیارد دلاری برای صنایع برق کشور برخوردار است.
وی همچنین لغو معافیت مالیاتی مواد اولیه را یکی از خواسته‌های جدی فعالان بخش خصوصی در صنعت برق اعلام کرد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*