سخنگوی دولت در برنامه نگاه یک: با پدیده بیکاری تحصیل‌کردگان روبه‌رو هستیم/ ایجاد فرصت شغلی افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد/ برجام فعلاً به قوت خود باقیست

 

خبرگزاری فارس: با پدیده بیکاری تحصیل‌کردگان روبه‌رو هستیم/ ایجاد فرصت شغلی افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد/ برجام فعلاً به قوت خود باقیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه اکنون با پدیده بیکاری تحصیل کردگان رو به رو هستیم گفت: نمی‌توانیم فقط با افزایش سرمایه‌گذاری، فرصت‌های شغلی را بیشتر کنیم بنابراین باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و تکمیلی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه امشب در برنامه نگاه یک صداوسیما از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۶ برای چهار موضوع محیط زیست، آب و فاضلاب، حمل‌ونقل به خصوص توسعه شبکه ریلی و اشتغال خبر داد و اظهار داشت:‌ در لایحه سال آتی اعتبارات مناسبی برای مقابله با پدیده ریزگردها و هیبریدی کردن خودروها تخصیص دادیم که ان‌شاءالله با اجرایی شدن آنها مردم دیگر شاهد همچنین هوایی در برخی شهرها نباشند.

نوبخت درباره انتظار خود از تصویب لایحه بودجه ۹۶ توسط مجلس گفت:‌امیدوارم لایحه بودجه ۹۶ با کمترین تغییر توسط مجلس بسته شود.

وی درباره اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی نسبت به ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های این ستاد تصریح کرد: چند جلسه‌ای است که ستاد دستگاه به دستگاه دعوت می‌کند و از تک‌تک آنها گزارش‌گیری می‌کند و با توجه به شاخص‌های تبیین شده اقدامات و عملکرد آنها را ارزیابی می‌کند.

سخنگوی دولت درباره فعال‌سازی واحدها نیمه فعال تولیدی گفت: تاکنون حدود ۱۷ هزار واحد تولیدی نیمه‌فعال با دریافت حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات فعال شده‌اند که آمار تعداد هر کدام از این واحدها و میزان تسهیلاتی که در هر استان به آنها پرداخت شده وجود دارد.

با پدیده بیکاری تحصیل کردگان رو به رو هستیم/ هموطنان‌ بعضاً چندین شغل هم دارند باز هم زندگی‌شان نمی‌چرخد

نوبخت با بیان اینکه اکنون با افزایش نرخ مشارکت در حوزه اشتغال مواجه هستیم، گفت: جمعیت ما تا سن ۱۰ سال جمعیتی غیرفعال و مولد یا غیرکار می‌دانیم. از ۱۰ سال به بالا تا حدود ۶۵ سال را جمعیت در سن کار می‌دانیم. این جمعیت که در سن کار هستند همگی جویای کار نیستند زیرا برخی از آنها جویای کار هستند و برخی دیگر در حال تحصیلند و یا برخی دیگر به دلیل شرایطی که دارند جویای کار نیستند. بنابراین ما به کسانی که در سن کار بوده و جویای کار هستند جمعیت فعال می‌گوییم و آنهایی که در سن کارند اما جویای کار نیستند جمعیت غیرفعال می‌دانیم.

وی افزود: جمعیت فعالی که جویای کار هستند همه آنها کار پیدا نمی‌کنند. از سوی دیگر آن تعدادی که کار پیدا می‌کنند شاغل محسوب می‌شوند و مابقی که کاری پیدا نمی‌کنند بیکار محسوب می‌شوند. آن مقدار بیکارها اگر به جمعیت فعال تقسیم شوند نرخ بیکاری به دست می‌آید که البته این را باید ضربدر ۱۰۰ کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما الان با یک پدیده‌ای مواجه هستیم که جمعیت فعال‌مان رو به افزایش است به طوری که در سه ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جدید وارد بازار کار شدند یعنی به جمعیت‌ فعال‌مان اضافه شدند که توانستیم حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که این عدد نسبت به گذشته که معمولاً میزان اشتغال زیر ۵۰۰ یا ۳۰۰ هزار نفر در برنامه قبل بود رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد اما آن مقداری که وارد بازار کار شدند بسیار بیشتر از این ۷۵۰ هزار نفر هستند.

نوبخت تاکید کرد: بنابراین ما صرفاً‌ نمی‌توانیم از طریق افزایش سرمایه‌گذاری این فرصت‌های شغلی را بیشتر کنیم لذا حتماً باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و تکمیلی داشته باشیم. برای این برنامه‌های تکمیلی براساس اقدامی که وزارت تعاون انجام داد ما احساس کردیم غیر از سرمایه‌گذاری باید پول و اعتباری هم برای این کارها و این شیوه اشتغال اختصاص دهیم که دقیقاً در همان روز یکشنبه که آقای رئیس جمهور لایحه بودجه را تحویل مجلس کردند یک طرح یک فوریتی را سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد که در اینجا باید از نمایندگان تشکر کنم که به این فوریت رأی دادند به طوری که این لایحه تصویب شود ما می‌توانیم  ۱٫۵ میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی خاص برای اشتغال تخصیص دهیم. اشتغال برای روستاها بسیار مهم است زیرا الان با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که چون شغل در روستاها فراهم نمی‌شود مهاجرت به شهر پیش می‌آید.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا کارهای یک ساعت در هفته شغل محسوب می شود؟ گفت: قطعاً نخواهد بود، محاسبه نرخ بیکاری محاسبه ایران نیست بلکه محاسبه ILO سازمان بین‌المللی کار است. الان کوچک‌ترین واحد محاسبه معمولاً ساعتی است و می‌گویند ساعتی چقدر کار می‌کنید. براساس اینکه این ساعت محاسبه می‌شود سؤال می‌کنند که آیا بابت این تعداد ساعت درآمدی دارید یا خیر، که به او می‌گویند چون یک ساعت کار کرده و مزدی در ازای یک ساعت می‌گیرد او را به عنوان شاغل تلقی می‌کنند که قطعاً اینکه شغل نیست، هموطنان‌ عزیزمان بعضاً چندین شغل هم دارند باز هم زندگی‌شان نمی‌چرخد.

نوبخت ادامه داد: به هیچ وجه اینکه یک فردی یک ساعت کار کند گرچه در محاسبه اشتغال و بیکاری یک ساعت نیز محاسبه می شود اما قطعا ناکافی است.

وی تاکید کرد:‌ ما با پدیده بیکاری تحصیل کردگان رو به رو هستیم که حتما باید برای اشتغال آنها از طریق شرکت های دانش بنیان و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به آنها کمک کنیم که به همین جهت جهت ۱٫۵ میلیارد دلار یعنی حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان برای این کار تخصیص داده شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد:‌ در بودجه ۹۶ هم هزار میلیارد تومان برای اشتغال اختصاص دادیم، که انتظارمان این است در سال حدود ۹۰۰ تا ۹۳۰ هزار فرصت شغل ایجاد کنیم و الان با روشی که بر اساس سرمایه گذاری ها بوده ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می کنیم که لازمه اما کافی نیست، این ۷۵۰ هزار شغل قطعا شغلی بوده که بتواند زندگی افراد را تامین کند.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا تصویب قانون ISA در کنگره که انتظار می‌رود رئیس جمهور آمریکا هم آن را امضا کند، آیا ما را با چالش جدید و مشکل جدی در آینده در تأمین ارز و منابع حاصل از فروش نفت و سرمایه‌گذاری روبه‌رو می‌کند یا خیر، گفت: ما الان مشکلی نداریم نفت‌مان را می‌فروشم و به منابع حاصل از فروش نفت دسترسی داریم. همین مقدار حقوق و مزایا که پرداخت می‌کنیم و بخشی از اعتبارات مربوط به بخش عمرانی شامل منابع حاصل فروش از نفت می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که الان ما نفت خام را می‌فروشیم و پول آن را وارد کشور کرده و استفاده می‌کنیم؟ تأکید کرد: بله. قطعاً همین‌طور است و در این خصوص قطعاً الان مشکلی نداریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه می‌گویید امکان دارد در آینده دچار مشکل بشویم، بله. ممکن است دچار مشکل شویم. البته خیلی بعید است با توجه به اینکه آمریکا یکی از آن شش کشوری است که ما برجام را با او امضا کرده‌ایم.

نوبخت تأکید کرد: الان این آمریکا است که اگر اقدامی می‌کند رودرروی دیگران قرار می‌گیرد به افکار عمومی جهان نشان داده شد که فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و مورد تأیید آژانس قرار گرفته اما کسی که زیر مذاکره بزند او مفتضح می‌شود و قطعاً آمریکا است که اگر این اقدام نابخردانه را انجام دهد خودش را در جهان مفتضح می‌کند.

وی گفت:‌ فعلاً برجام به قوت خود باقی است هرچند یکی از آن شش کشور اقداماتی انجام داد که به صورت متحد و واحد از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران محکوم شده و قطعاً ما این انسجام را داریم که هر زمانی یک خطر خارجی ملت ما را تهدید کند همه مسئولان با سلایق سیاسی متفاوت یک پارچه‌اند و قطعاً در این رابطه هم این اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: فعلاً شرایط ما و بودجه مورد نظر که درباره آن صحبت می‌کنیم عادی است حالا اینکه گفته شود ممکن است اتفاقی بیفتد، در آن صورت چه می‌کنید باید تأکید کنم که در آن زمان با توجه به شرایطی که داریم با سرعت خودمان را تطبیق می‌دهیم. ما کشوری نیستیم که یک کشوری برای اولین بار ما را تهدید کند و بگوییم حالا می‌خواهیم چکار کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین و فرآوردهای نفتی در سال آتی صحت دارد یا خیر، گفت: این مطلب که گفته می‌شود می‌خواهیم قیمت بنزین را ۵ درصد در سال آتی افزایش دهیم نادرست است.

وی تأکید کرد: قیمت ارز حتماً پایین خواهد آمد و سیاست ما این است که تک نرخی شدن ارز را اجرایی کنیم و تلاش‌مان این است در یک بازار با ثباتی دست به یکسان‌سازی نرخ ارز بزنیم.

نوبخت درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آتی خاطرنشان کرد: تا کنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از تعداد یارانه‌بگیران کم شده است البته ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بودند که یارانه یک میلیون نفر از آنها که ابراز کرده بودند نیازمند هستند مجدداً‌ برقرار شد، دولت تلاش دارد دغدغه برای خانواده‌ها در این زمینه ایجاد نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*