زائران اربعین، گرفتار در بی‌تدبیری مسئولین

 

 
مجموعه گزارش‌ها و آمار حاکی از بلاتکلیفی زائران اربعین حسینی است؛ اعم از آنها که ویزا گرفتند و نتوانستند از کشور خارج شوند یا آنها که برای ورود از عراق به داخل خاک ایران با سرگردانی و کمبود تسهیلات و امکانات روبرو شدند.
چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶

زائران اربعین، گرفتار در بی‌تدبیری مسئولین

 سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت- راهپیمایی اربعین حسینی چند سالی است در کشور شور و حالی خاص یافته و هرساله بالغ بر ۲ میلیون نفر از ایرانیان برای زیارت امام حسین(ع) راهی عراق می‌شوند.

اگرچه در زمان حکومت صدام حسین محدودیت‌هایی بر این مراسم اعمال شد، ولی با سقوط حزب بعث، این مراسم بار دیگر احیا شد و هر سال شیعیان از کشورهای دیگر مانند ایران خود را برای روز اربعین به این مراسم می‌رسانند.

برخی گزارش‌ها از مشارکت حدود ۲۰ میلیون زائر شیعه در این راهپیمایی در سال ۱۳۹۳ گزارش داده‌اند که این میزان در سال ۹۴ با رشد چشمگیری این تعداد به ۲۷ ملیون نفر رسیده‌ و بر اساس آمار امسال نیز عراق میزبان ۳۰ میلیون زائر شیعه در سال ۹۵ بوده است.

با توجه به اینکه هرساله آمار زائران ایرانی مشتاق شرکت در این مراسم بیشتر می‌شود، از دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول در این حوزه انتظار می‌رفت که امسال با تمهیدات و تدبیرات بهتری پذیرای زائران حسینی باشند؛ اما مجموعه گزارش‌ها و آمار حاکی از بلاتکلیفی مردمی است که در چند روز اخیر قصد ورود به عراق داشتند؛ اعم از آنها که ویزا گرفتند و نتوانستند از کشور خارج شوند یا آنها که برای ورود از عراق به داخل خاک ایران با سرگردانی روبرو شدند.

براساس آماری که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درخصوص طرح نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اربعین منتشر کرد، ۱۱٫۳ درصد مسیر هوایی را برای تشرف به این سفر انتخاب کرده بودند که از این میان فقط ۳۹٫۱ درصد از پاسخگویان، در فرودگاه  مشکل خاصی نداشته‌اند؛ همچنین ۸۸٫۷ درصد از پاسخگویان از طریق زمینی به این سفر مشرف شده‌اند که در این میان ۵۱٫۶ درصد از پاسخگویان با وسایل عمومی از شهر خود تا مرز را سفر کردند.

لذا با توجه به این آمار و اطلاعات به نظر می‌آید باید تدارک وسیع‌تری برای پذیرایی مناسب از زائران آماده می‌شد اما معطل ماندن مردم پشت مرزها با شرایط بد آب و هوایی و سرمای سخت مناطق غربی کشور و در حالیکه غذا و پتو برای استراحت خود نداشتند، نشان این بی‌تدبیری است و فیلم‌هایی که از درگیری مردم با مرزبانی ناجا در شبکه‌های مجازی منتشر شد، حاکی از نارضایتی مردم از فعالیت‌های ستاد اربعین است که باید تمام هم و غم و فعالیت یک‌ساله خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن چنین مراسمی مصروف کند.

خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با تعدادی از نمایندگان به بررسی این موضوع نشسته است.

خروج و ورود زائران اربعین از مرزها با سختی‌های بسیاری همراه است/ زیرساخت‌های لازم وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای برگزاری سفر زائران اربعین حسینی وجود ندارد، تصریح کرد: متأسفانه هنوز تردد و خروج و ورود زائران با سختی‌های بسیاری همراه است.

احد آزادیخواه

احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عدم در نظر گرفتن زیرساخت‌های مناسب برای راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی(ع) از سوی ستاد مرکزی اربعین، گفت: طی دو سالی که از تشکیل ستاد اربعین می‌گذرد و  وزارتخانه‌های متعددی با مدیریت وزیر کشور برای برگزاری بی‌نقص این راهپیمایی بسیج شده‌اند، اما به دلیل حجم وسیع زائرین در  روزهای منتهی به اربعین مرز مهران با بحران رو به رو می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این سفر وجود ندارد و تردد، خروج و ورود زائران با سختی‌های  بسیاری همراه است.

وی یکی از مهمترین عوامل به‌هم‌ریختگی سفر اربعین در روزهای پایانی را بیتوجهی به “سامانه سماح” دانست و افزود: اگر مسئولان اعلام می‌کردند متقاضیان انحصارا از طریق سامانه سماح ثبت‌نام و اقدام به دریافت ویزا کنند، این سامانه الکترونیکی زائران را به توجه به روز سفر و مرزها تقسیم‌بندی کرده و با پیش‌بینی ظرفیت مرزها، مانع از ازدحام و به‌هم‌ریختگی می‌شد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه صدور ویزا از مراکز دیگری به غیر از “سامانه سماح” قابل مدیریت و پیش مهندسی نیست چراکه دفاتر صادرکننده ویزا به مسافر نمی‌گوید؛ چه روزی و از چه مرزی خارج شوند، گفت: سفارت عراق نیز چند دفتر و کنسول‌گری را برای صدور ویزا معرفی کرد و متاسفانه علیرغم مخالفت‌ها و توصیه‌ها، مسئولان ایرانی اجازه صدرو ویزا از طریق این دفاتر را علاوه بر سامانه سماح دادند که این مسئله نظم سفر اربعین حسینی(ع) را به هم ریخت.

زیرساخت‌ها در مرز مهران بر اساس نیازها تامین نشده بود/ مسئولان از اتفاقات امسال درس بگیرند

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در مرز مهران بر اساس نیازها تامین نشد، گفت: مسئولان باید از اتفاقات امسال درس بگیرند و از هم اکنون به فکر رفع مشکلات برای سال آینده باشند.

علیرضا ابراهیمی

علیرضا ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اتفاقات تلخ رخ‌داده برای برخی از زائران در مرز مهران، گفت: مرز مهران در مراسم اربعین امسال با جمعیت زیادی از زائران مواجه شد و با توجه به پیش بینی افزایش جمعیت زائران نسبت به سال گذشته، باید اذعان کرد که زیرساخت‌ها در این مرز بر اساس نیازها تامین نشد و همین امر بروز برخی مشکلات را رقم زد.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زائران کشورهای دیگر نیز قصد تردد از مرز مهران را داشتند و همین موضوع موجب ایجاد ترافیک جمعیت شد، اظهار کرد: برخی افراد علی رغم داشتن مدارک و آمادگی کامل بعد از مراجعه به مرز مهران نتوانستند از مرز عبور کنند و به همین دلیل از سفر بازمانند؛ بسیاری از این افراد در دیدارهای مختلف این مشکل را منعکس کردند.

وی ضمن تاکید بر اینکه بازماندن زائران در مرز مهران از حضور در پیاده روی اربعین اثرات روحی بدی در افراد بجا گذاشته است و اتفاقی ناخوشایند است، ادامه داد: وقتی پیش بینی افزایش تعداد زائران وجود دارد، باید از مدت‌ها قبل برای افزایش گیت‌های ورود و خروج، مسیرهای رفت و برگشت، پارکینگ خودروها، مراکز خدمات دهی و غیره اقدام لازم انجام شود تا شاهد اتفاقات امسال نباشیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها تلاش‌های زیادی انجام دادند ولی رضایت عمومی زائران فراهم نشد، تصریح کرد: در مراسم اربعین سال جاری تلاش‌های زیادی از سوی مسئولان مختلف صورت گرفت اما در برخی موارد امکانات و اعتبارات درنظر گرفته شده کافی نبود لذا باید بودجه کافی در این بخش تزریق شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای برگزاری مراسم پیاده روی مناسب اربعین نیاز به عزم ملی است، خاطرنشان کرد: مسئولان دستگاه‌های مختلف خصوصا ستاد اربعین باید از اتفاقات امسال درس بگیرند و از هم اکنون به فکر رفع مشکلات برای سال آینده باشند.

ترافیک انسانی و ازدحام جمعیت در مرز مهران

نماینده مردم مهران در مجلس با اشاره به اینکه لغو ویزا زائران بین کشورمان با عراق می‌تواند کمک شایانی در تردد آسان‌تر افراد در ایام اربعین کند، گفت: ناامنی کشور عراق می‌تواند برای جمعیت زائران پشت مرز مهران تهدید باشد.

جلال میرزایی

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه طی چند روزگذشته مرز مهران میزبان جمعیت میلیونی زائران اربعین حسینی بوده است، گفت: باید اذعان کرد که تجربه بدست آمده از سال‌های گذشته موجب شد تا شرایط مناسب‌تری برای پذیرایی و میزبانی از زائران اربعین در مرز مهران فراهم شود.

نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته و آماده سازی شرایط، مجددا شاهد ازدحام جمعیت در مرز مهران هستیم، اظهار کرد: هم اکنون با توجه به تردد چندین هزار نفری زائران سعی شده با افزایش گیت‌های کنترل ویزا، زائران در خروج و ورود راحت‌تر از مرز عبور کنند ولی بازهم با ترافیک افراد مواجه هستم.

وی ضمن تاکید بر اینکه لغو ویزا زائران بین کشورمان با کشور عراق می‌تواند کمک شایانی در تردد آسان‌تر افراد در ایام اربعین کند، ادامه داد: با توجه به حضور بیش از ۲ میلیون زائر ایرانی در عراق، باید اذعان کرد که لغو ویزا می‌تواند هزینه‌های مسافران را کاهش دهد زیرا هم اکنون برای هر نفر یکصد و ۵۰ هزار تومان بابت ویزا هزینه دریافت می‌شود و از طرفی دیگر عبور و مرور را تسهیل می‌کند.

میرزایی با اشاره به اینکه هم اکنون به دلیل ازدحام جمعیت، زائران زیادی در پشت مرز قرار دارند و با توجه به وجود ناامنی در کشور عراق، جان زائران نیز در معرض تهدید قرار دارد، تصریح کرد: بنابراین تردد آسان‌تر زائران به دلیل لغو ویزا می‌تواند به حفظ جان مسافران نیز کمک کند ولی نباید فراموش کرد که کنترل‌های امنیتی در این خصوص باید به طور همه جانبه انجام شود تا شاهد ورود و خروج افراد خاص که مسئله امنیتی دارند نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که لغو روادید ارتباط بین دو کشور را افزایش می‌دهد و تحقق این مهم به مناسبت مراسم اربعین می‌تواند دلیل خوبی باشد./

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*