رویای دانش آموزان بیرجندی برای بهره مندی از استخر شنا به سراب انجامید / احداث استخر دانش آموزی بیرجند غرق کمبود اعتبار

کلنگ احداث استخر دانش آموزی در خیابان ظفرشهر بیرجند همزمان با دور چهارم سفرهای هیات دولت به خراسان جنوبی در سال ۹۰ با حضور وزیر آموزش و پرورش  به زمین زده شد، پروژه ای که پیش بینی اعتباری آن حدود ۵ میلیارد تومان بود. دکتر حاجی بابایی در این مراسم عنوان کرده که وزارتخانه آمادگی لازم را جهت احداث چند استخر دیگر هم در استان دارد و از طرف دیگر از مسئولان اداره کل نوسازی مدارس استان خواسته تا در اسرع وقت این پروژه ورزشی به بهره برداری برسد. اما در حال حاضر بعد از گذشت ۵ سال از شروع پروژه شاهد پیشرفت ۲۰ درصدی و تعطیلی آن بدلیل نبود اعتبار هستیم . لازم به ذکر است که در حالی مرکز استان از استخر شنای دانش آموزی محروم است که در شهرستان ها وضعیت بهتری را شاهد هستیم بنابراین با توجه به اجرای طرح صباح و آموزش شنای دانش آموزی در مقطع سوم ابتدایی اجرایی شدن این پروژه دارای اهمیت بالایی است.
تعطیلی پروژه احداث استخر دانش آموزی  مرکز استان
مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما به پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه احداث استخر دانش آموزی در بیرجند اشاره کرد و گفت: بدلیل نبود اعتبارات لازم عملا احداث این استخر تعطیل شده است. محمد رضا بیکی با بیان اینکه این پروژه از اواخر سال ۹۰ و اوایل ۹۱ استارت خورده، افزود: فنداسیون اجرا شده و ساخت سوله بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت دارد و در ابتدای شروع پروژه با توجه به اینکه زمین معارضی داشت عملا یکی دو سال طرح خوابید و این در حالی بود که در آن زمان اعتبار موجود بود و بعد از رفع مشکل زمین با مشکل تامین اعتبار مواجه شدیم. وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای پروژه هزینه شده است، اذعان داشت: برای تکمیل به اعتبار ۵/۴ میلیارد تومانی نیاز است ولی طی سالهای گذشته اعتباری چه در سطح ملی و چه استانی به پروژه تزریق نشده و ما همه ساله پیگیر موضوع هستیم ولی اولویت دولت اتمام پروژه های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به بالاست.
بهره برداری از استخر دانش آموزی بشرویه تا مهر  ۹۶
وی به احداث استخر دانش آموزی در شهرستان های قاین، فردوس و نهبندان اشاره کرد و گفت: دو پروژه استخر شنای دانش آموزی در حاجی آباد زیرکوه و بشرویه در دست اقدام است که استخر زیرکوه پیشرفت ۴۰ درصدی و استخر بشرویه پیشرفت بیش از ۶۵ درصدی داشته است .
تزریق لاک پشتی اعتبارات به پروژه استخر زیرکوه
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بکار بردن این عبارت که بدلیل نبود اعتبارات پیشرفت این دو پروژه لاک پشتی است، افزود: در صورت تخصیص اعتبار ، استخر بشرویه تا پایان سال مالی یعنی تا مهر ماه آماده بهره برداری خواهد شد اما تزریق اعتبار به استخر زیرکوه کم و ناچیز است و باید منتظر بهره برداری از آن در سالهای آتی باشیم. سرپرست معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما به پیگیری تحقق اعتبارات برای احداث استخر دانش آموزی مرکز استان اشاره کرد و گفت: این پروژه پیشرفت ۱۷ درصدی دارد.  نارمنجی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی برای دانش آموزان در استفاده از استخر های شنا وجود ندارد، افزود: طی تفاهم نامه هایی با اداره کل ورزش و جوانان تلاش شده از استخرهای این مجموعه برای دانش آموزان بهره گرفته شود. وی ادامه داد: برای بازسازی و نوسازی استخر شهید شهپر بیرجند که استخر ویژه دانش آموزی است تلاش هایی صورت گرفته و با تعامل شرکت آب منطقه ای مشکل آب آن رفع شده و قول هایی برای تامین اعتبار استانی نیز اخذ شده که با توجه به اینکه استخر روباز است برای فصل گرما آماده سازی خواهد شد.