رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی :۳ بازارچه مرزی در آستانه گشایش

 رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی گفت: قفل بازارچه های مرزی یزدان، دوکوهانه و گلورده استان که فعالیت آنها از بهمن ماه سال ۱۳۹۳ به صورت یک جانبه توسط دولت افغانستان متوقف شد به زودی گشوده می شود. محمدرضا فخر، افزود: بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی رونق اقتصادی و بازرگانی را در دو سوی مرز به همراه دارد و نقش موثری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می کند.
 نبود ماموران گمرکی افغان یکی از دلایل بسته بودن بازارچه هاست
وی با بیان اینکه نبود ماموران گمرکی افغانستان در آن سوی سه بازار چه یادشده یکی از دلایل بسته بودن بازارچه هاست، اظهار کرد: با توجه به اینکه افغانستان امکان تامین ماموران گمرکی را نداشت یکجانبه تصمیم به توقف فعالیت های تجاری و بازرگانی در بازارچه گرفت.
وی ادامه داد: از جانب ایران هیچگونه محدودیت و معذوریتی در خصوص بازگشایی مجدد مرزها وجود ندارد و تمامی زیرساخت ها به صورت کامل فراهم شده است.
فخر یادآور شد: تاکنون مسئولان کشوری و خراسان جنوبی در زمینه حل مشکلات بازارچه ‌های استان و بازگشایی مجدد آنها اقدامات زیادی انجام داده اند و در جلسات و نشست های مختلف بین مسئولان ایرانی و افغانستانی، بازگشایی این بازارچه ها جزو مطالبات جمهوری اسلامی مطرح شده است.
فخر به گوشه ای از اقدامات انجام شده در زمینه بازگشایی بازارچه های استان اشاره کرد و یادآور شد: در سفری که خردادماه امسال اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به تهران داشت این مهم جزو مطالبات جمهوری اسلامی بود که وی قول داد تا سه ماه آینده نسبت به بازگشایی بازارچه ها اقدام کند اما هنوز محقق نشده است. فخر، به سفر عبدا… عبدا… رئیس اجرایی دولت افغانستان به چابهار اشاره کرد و افزود: در این سفر بازگشایی بازارچه های مرزی استان جزو مطالبات جمهوری اسلامی مطرح شد و وی قول داد نسبت به این مهم اقدام شود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: مرداد ماه امسال دو جلسه نشست مشترک استانداران استان های مرزی فراه، هرات و نیمروز افغانستان با استانداران خراسان جنوبی، شمالی، رضوی و سیستان و بلوچستان برگزار شد که مجددا مطرح و در تفاهم نامه قید شد بازگشایی بازارچه ها جزو مطالبات جمهوری اسلامی باشد و مورد بررسی قرار بگیرد. وی ادامه داد: همچنین در سفر شهریورماه امسال وزیر صنعت و تجارت افغانستان به ایران، بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی استان جزو مصوبات جلسه مطرح شد تا در این زمینه کمیسیون تشکیل و مشکلات موجود بررسی شود و نتایج به ما اعلام شود تا بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی استان رقم بخورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*