دکتر افضلی در نطق میان دستور مجلس پیش بینی کرد: فاجعه در خراسان جنوبی

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: خالی شدن ۳۸ درصد روستاهای مرزی در خراسان جنوبی مشکلات شدید اقتصادی را بسیار تشدید کرده است و این امر زنگ خطر جدی برای امنیت کشور خواهد بود. به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر افضلی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت :خشکسالی ۱۸ ساله خراسان جنوبی موجب خالی شدن ۳۸ درصد روستاهای استان در ۱۵ سال گذشته شده است. وی افزود: ممانعت از تخلیه روستاها و نقاط مرزی و ایجاد رشد جمعیتی بیش از ۵/۱ درصد، مستلزم رشد اقتصادی ۴ درصد در استان است که متأسفانه هم اکنون رشد اقتصادی منفی است.
فرسایش بادی چهار برابر متوسط کشوری
وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی مساحت قابل توجهی از کشور را تشکیل می دهد، تصریح کرد:  حدود نیم درصد از سهم تولید ناخالص ملی را این استان دریافت می کند در حالی که جایگاهش در بین سایر استانها، سی و یکم است. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور محسوب شده و ۸۶ درصد مساحت  آن را بیابان ها تشکیل می دهد، افزود : در این میان ۵۳ درصد مساحت آن درگیر پدیده فرسایش بادی است و این امر چهار برابر متوسط کشور است. عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: توزیع ناعادلانه درآمدهای ملی در کشور، برخلاف قانون اساسی و عدم توجه مسئولان، این مناطق را به بحران رسانده است.
بی توجهی محض مسئولان در دولت های مختلف
وی تاکید کرد: بیشترین و بی نظیرترین ذخایر عظیم مواد معدنی دراین حوزه است و مرز طولانی مشترک با افغانستان در کنار بالاترین ضریب امنیتی کشور، بهترین شرایط را برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت و فعالیت های اقتصاد مقاومتی ایجاد می کند؛ ولی بی توجهی محض مسئولان در دولت های مختلف موجب شده با وجود شدیدترین خشکسالی، هنوز۷۰ درصد مردم پرتلاش این منطقه در بخش کشاورزی و دامپروری با مداومت خشکسالی و عدم ورود دولت ها در بخش صنعت مواجه باشند. نماینده مردم نهبندان و سربیشه به  بحران بسیار جدی در خراسان جنوبی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر چاره ای اندیشیده نشود، در ۱۰ سال آینده این مناطق دچار فاجعه می شوند. وی در ادامه  متوسط بارندگی های  ۲۰ سال اخیر نهبندان را از  ۲۰۰ میلیمتر به ۵۰ میلیمتر ذکر کرد و گفت: به نظر می رسد شدیدترین خشکسالی کشور در نهبندان و سربیشه تجربه می شود.
حذف طرح توسعه نهبندان از ردیف اعتباری
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مردم این مناطق در فقر مطلق زندگی می کنند و صرفا از گنج معدنی، تنها رنج آن را تحمل کنند، گفت: همین امر موجب بوجودآمدن پایین ترین نرخ رشد جمعیت معادل۸۰/۰ درصد در شهرستان نهبندان شده است. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۸ رهبرمعظم انقلاب به شهرستان نهبندان سفر کردند و طرح توسعه نهبندان مطرح شد، افزود: ولی متأسفانه به فرمایشات ایشان توجه نشد و امسال طرح توسعه نهبندان از ردیف اعتباری خارج شد. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد آب مصرفی منطقه از قنوات تامین می شود و ۳۵ درصد قنوات در طی ۵ سال گذشته خشک شده در حالی که بودجه احیای قنوات اندک است. دکتر افضلی، تسریع در گازرسانی به شهرستان نهبندان و روستاهای منطقه را از وزیرنفت خواستار شد و از وزیران نیرو و جهاد کشاورزی اقدام سریع برای حل مشکل آب و انتقال آب، اصلاح الگوی کشاورزی و آبیاری، حذف سهم آورده در طرح های کشاورزی، تامین زیرساخت های برق منطقه و لحاظ گرمسیری بودن منطقه را خواستار شد.
تبدیل فرمانداری نهبندان به فرمانداری ویژه
وی، بر رایزنی وزیر امورخارجه با مسئولان افغانستان برای بازگشایی مجدد بازارچه دوکوهانه با توجه به سرمایه گذاری ۲۰ میلیاردی در این بازارچه تاکید کرد وگفت: تامین زیرساخت های درمانی و پیگیری اختصاص سهمیه ویژه کنکور دانشجویان بومی پزشکی و دندان پزشکی را از وزیر بهداشت و درمان خواستاریم.  نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تسریع در احداث راه آهن و دو بانده کردن محور ترانزیتی سربیشه، با توجه به ظرفیت اقتصادی منطقه، وجود بازارچه مرزی و حدود ۳۰۰ کیلومتر راه خاکی را از وزیر راه و شهرسازی خواستار شد.  وی همچنین ضمن درخواست راه اندازی پادگان نیمه کاره نهبندان از وزیر دفاع، تبدیل فرمانداری نهبندان به فرمانداری ویژه را از وزیر کشور خواستار شد. وی از وزیر آموزش و پرورش هم خواست به وضعیت معیشتی معلمان و افزایش حق مرزی فرهنگیان رسیدگی کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*