آخرین خبر :

در مراسم بزرگداشت هفته کتاب خراسان جنوبی عنوان شد؛رشد ۵/۲ برابری صدور مجوز کتاب در استان

مراسم گرامیداشت هفته کتاب استان در چهارچوب بیست و چهارمین دوره هفته کتاب ایران با عنوان «ایران می خواند» با حضور امام جمعه بیرجند، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان و جمعی از مسئولان ،ناشران، نویسندگان، کتابفروشان و دوستداران کتاب و کتابخوانی در بیرجند برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در مورد مطالعه کتاب که این محصول فرهنگی باید وارد زندگی مردم شود و در سبد خانوارها قرار گیرد، عنوان کرد: این مساله در شورای فرهنگ عمومی استان و زیرگروه های شورا طرح شد و بر بهسازی، زیباسازی و شاداب سازی فضای کتابخانه های استان نیز تاکید شد.
محبی هدف از هفته کتاب را ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی در میان قشرهای مختلف جامعه خصوصا خانواده دانست و افزود: یکی از رسالت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتقای سطح مطالعه جامعه در میان مردم است. وی با اشاره به وظایف متعدد این نهاد فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب، صدور مجوز، خرید کتاب و حمایت از آثار چاپی خالقان اثر اظهار کرد: چاپ کتاب از سال ١٣٨٨تاکنون در خراسان جنوبی به عنوان استانی با سابقه دیرینه فرهنگی از رشد خوبی برخوردار است.
به گفته وی هرچند رشد چاپ کتاب در استان مطلوب است، نباید به این حد اکتفا کنیم و از تمام ظرفیت های مردمی و نهادهای مختلف دولتی و بخش خصوصی در این ارتباط باید استفاده شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید برشاداب سازی محیط کتابخانه ها در استان گفت: هدف غایی متولیان امر در این عرصه آشنایی و دوستی بیشتر مردم با کتاب است تا اهمیت کتاب و کتابخوانی به عنوان یک کار فرهنگی در جامعه بیشتر ترویج شود. وی تعداد ناشران استان در سال ٨٨ را سه ناشر ذکر کرد که این تعداد در سال ٩٢ آغاز به کار دولت تدبیر و امید به ٩ ناشر افزایش یافت و هم اکنون ١۶ ناشر در خراسان جنوبی فعالیت دارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر ظرفیت های خوبی که در استان هم به لحاظ کمی و کیفی در چاپ آثار مکتوب فراهم است، عنوان کرد: نسبت به سه سال قبل آثار فاخر متعددی به چاپ رسید و ناشران عمدتا در بیرجند، قاین، فردوس و طبس فعالیت دارند. محبی به نشر سه برابر شدن کتاب از سال ٨٨ تا ٩۴ اشاره کرد و گفت: در سال مورد نظر نشر کتاب ٢٠ هزار نسخه، ٩٢ به ۵۵ هزار نسخه و در سال ٩۴ مطابق آمارهای ارائه شده به ١٧٢هزار نسخه رسید که نشان دهنده رشد خوبی در استان است. وی با توجه به فرهنگی بودن خراسان جنوبی و حضور چهره های استانی در سطح ملی و بین المللی خواهان افزایش فعالیت ها در تدوین، تالیف و نشر بیشتر آثار فاخر در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، علوم دینی و … در استان شد. مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان در ادامه به صدور مجوز برای چاپ کتاب از سال ٨٨ تا ٩۴ اشاره کرد و گفت: در سال ٨٨، مجوز برای ١٢عنوان کتاب صادر شد، این تعداد در سال ٩٢ به ۴۵ عنوان و در سال ٩۴ صدور مجوز چاپ کتاب به ١٠۴ عنوان افزایش یافت که حدود ۵/۲ برابر رشد داشته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آماری به خرید کتاب از مولفان استان اشاره کرد و گفت: در سال ٨٨ مبلغ ٢٠میلیون ریال کتاب از مولفان استان خریداری شد که این رقم سال ٨٩ به ٢۵میلیون ریال، سال ٩٠ به ٣٣میلیون ریال، سال٩١ به ١٠٠میلیون ریال، در سال ٩٢ به ٢٠٠میلیون ریال و سال ٩۴ به ۶٠٠میلیون ریال افزایش یافت. به گفته محبی در سال ١٣٩۵ خرید کتاب از مولفان استان به ٧٠٠ میلیون ریال رسیده است . مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه به حمایت از بخش کتاب استان اشاره کرد و یادآور شد: در سال ٨٨، ده عنوان کتاب، ٩٢، شانزده عنوان کتاب، و سال ٩۴ تعداد ۴٣ عنوان کتاب از مولفان استان خریداری شد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته مولفان برای چاپ آثارشان به ناشران خراسان جنوبی انگیزه و تمایل نداشتند تاکید کرد که در دو، سه سال اخیر اقبال مولفان به سپردن آثار خود برای چاپ به ناشران استان برای تقویت اقتصاد خراسان جنوبی رو به افزایش است. محبی به فعالیت ٣۶ کتابفروشی در خراسان جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته مبلغ ۲ میلیارد ریال برای توزیع کتاب میان نهادهای استان اختصاص یافته بود. وی در ادامه با ارائه آماری از رشد قابل توجه نشریه های محلی خراسان جنوبی تاکید کرد که سال ٩٢ تعداد ۵٨ نشریه با تیراژ یک میلیون و ۶۴٧هزار شمارگان رسید.
به گفته وی هم اکنون حدود ٩٠ نشریه با ٢۴میلیون و ٨۴۵هزار شمارگان در استان چاپ و توزیع می شود.
محتوای کتاب باید متناسب با نیاز جامعه باشد
امام جمعه بیرجند نیز در این مراسم با بیان اینکه کتاب باید به یک نیاز اساسی خانواده ها تبدیل شود، گفت: کتاب به جامعه فکر و اندیشه می دهد و برای ترویج فرهنگ مطالعه آثار مکتوب باید کارهای زیرساختی اساسی نیز انجام شود. حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی اظهار کرد: در تولید کتاب باید نیازهای اساسی جامعه دیده شود، اثر به معنای واقعی کتاب باشد و در چاپ و نشر آن با توجه به معارف بسیار غنی که در استان وجود دارد، از آن بهره مند شد. وی به اهمیت کتاب از منظر قرآنی اشاره کرد و گفت: کتاب مایه هدایت، رحمت و مهربانی است و هدف کتاب هم کسب علم و دانش است و باید به پیشرفت جامعه و رفع مشکل کمک کند و افراد را آگاه سازد. وی با بیان اینکه نباید ما در جهل و خودخواهی های خود بسوزییم زیرا کتاب به جامعه هویت و اندیشه می دهد، افزود: در قرآن ٣١٩ بار واژه کتاب و ١۴بار هم واژه اهل کتاب آمده است و در کلام الهی به آسیب هایی اشاره شد که امروز با آن رو به رو هستیم، زیرا کتاب مورد نیاز و زنده کننده جامعه است و باید الفت و دوستی با آن را افزایش دهیم. در پایان این مراسم از تعدادی نویسندگان، مترجمان، ناشران و فعالان بخش کتاب استان با اهدای لوح قدردانی شد و برای نخستین بار از ۶٠کتاب چاپ شده سال ٩۵ در خراسان جنوبی نیز رونمایی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*