در دیدار مدیرکل بهزیستی با نماینده ولی فقیه در استان مطرح شد: معلولیت های مادرزادی پیشتاز در خراسان جنوبی

 امروز خراسان جنوبی-حسین زاده
مدیرکل بهزیستی استان و معاونین وی روز گذشته همزمان با هفته معلولین با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند. نماینده ولی فقیه در استان در این دیدار با اشاره به اینکه عضو شکسته در بدن برای التیام نیاز به تغذیه و تقویت بیشتر دارد، گفت: ما انسان ها هم به صورت طبیعی به فرزندان کوچکتر و ضعیت ترمان توجه و عاطفه بیشتری داریم و این کار یعنی جبران ضعف و کمبود با توجه و عاطفه بیشتر و لذا جابر که از اسامی خداوند متعال است نیز به این معناست که خداوند جبران کننده ضعف ها و کمبودهای مخلوقاتش می باشد.
خدمت به معلولان به قصد قربت، عبادت است
آیت ا… سید علیرضا عبادی افزود: بهزیستی در خصوص معلولین، همین نقش را ایفا می کند و از نظر جایگاه اجتماعی نیز اقدامات این سازمان به منزله همان توجه و عاطفه بیشتر به عضو شکسته و فرزند کوچکتر و ضعیف تر است و مجموعه بهزیستی متوجه کسانی است که در کار خود درمانده اند. وی اضافه کرد: توجه به جایگاه و قصد قربت الهی در اموری که به انسان محول می شود برای او به منزله خواندن نماز است و لذا پرسنل بهزیستی در کار خیر خدمت به معلولین که با قصد قربت انجام می شود در حقیقت عبادت می کنند.
سالانه ۲۵ هزار معلول در کشور متولد می شوند
مدیرکل بهزیستی استان هم در این دیدار با بیان اینکه سالانه ۲۵ هزار معلول در کشور متولد می شوند، گفت: در خراسان جنوبی ۱۸ هزار معلول شناسایی شده و تحت پوشش خدمات بهزیستی داریم و در حالی که آمار معلولین به نسبت جمعیت در کشور ۴ درصد است در استان این آمار به ۶ درصد می رسد.  عرب نژاد از اجرای طرح های غربالگری بینایی و شنوایی و نیز طرح مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی با حجم پوشش و گستردگی قابل توجه در استان به عنوان برخی اقدامات بهزیستی خراسان جنوبی نام برد و گفت: طرح آگاه سازی از معلولیت های جسمی و حرکتی با همکاری بسیج و آموزش و پرورش را نیز داریم. ضمن اینکه برای سال آینده طرح جدید غربالگری اوتیسم با هدف پیشگیری از معلولیت و اختلالات رشدی را اجرا خواهیم کرد.
ضرورت اطلاع رسانی برای پیشگیری از معلولیت های مادرزادی
وی با اشاره به درصد بالای معلولیت های مادرزادی و قابل پیشگیری بودن این معلولیت ها، اظهار کرد: اغلب معلولیت ها مادرزادی یا ژنتیکی و یا ناشی از آسیب های دوران بارداری است که با آگاه سازی و اطلاع رسانی می توان از این معلولیت ها پیشگیری کرد. مدیرکل بهزیستی استان این واقعیت که بیشترین معلولیت های مادرزادی در نقاط کمتر توسعه یافته مشاهده می شود را ناشی از عدم آگاهی ساکنین این مناطق نسبت به بیماری های ژنتیکی و معلولیت های ناشی از آسیب های دوران بارداری دانست و بهترین راه پیشگیری از این معلولیت ها را آگاه سازی مردم عنوان کرد و خواستار تلاش بیشتر رسانه ها در این راستا شد. عرب نژاد گفت: اینکه در استان و شهرستان علمی و فرهنگی ما بیشترین نوع معلولیت ها را معلولیت های مادرزادی که امکان پیشگیری از آنها وجود دارد، تشکیل می دهد اصلاً جالب نیست.
نقایص ۲۴۰ واحد مسکونی معلولان در بیرجند برای بهره برداری
وی بیشترین نوع معلولیت را مربوط به جامعه معلولان جسمی حرکتی ذکر کرد. وی در خصوص بحث مسکن معلولان هم گفت: ۲۴۰ واحد مسکن معلولان در شهرستان بیرجند در دست احداث و تکمیل است که برای بهره برداری نقایصی دارد. ضمن اینکه ۳۳ واحد مسکونی ویژه معلولان را در شهرستان فردوس آماده بهره برداری داریم.  عرب نژاد در خصوص مناسب سازی معابر و ورودی ادارات و نهادها هم گفت: در این بخش پیشرفت های خوبی داشته ایم و ۳۰ تا ۴۰ درصد ادارات مناسب سازی شده اند و به بحث مناسب سازی معابر هم ورود پیدا کرده ایم. شهرداری ها در شورای مناسب سازی ملزم به مناسب سازی بخش هایی از شهرها هستند و با وجود اقدامات خوبی که صورت گرفته، هنوز انتظارات برآورده نشده است.
عدم رعایت قوانین مربوط به استخدام معلولان
وی اشتغال را مهمترین مشکل پیش روی معلولان دانست و افزود: متاسفانه اجرای قانون اختصاص ۳ درصد از ظرفیت های استخدامی دستگاه ها به معلولان آنطور که باید رعایت نمی شود. البته تامین حق بیمه سهم کارفرمایان و پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی و خدماتی در قبال استخدام معلولان را داریم. پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به معلولان و اعطای تسهیلات برای راه اندازی واحدهای تولیدی که حداقل ۳۰ درصد سهام آنان به معلولان تعلق داشته باشد را نیز پیگیر هستیم. البته ۶۰ درصد پست های سازمانی و شرکت های خدمات رسان و ۳۰ درصد مشاغل دفتری آنها باید به معلولان اختصاص یابد که متأسفانه هیچ یک رعایت نمی شود.
فعالیت های ۵ مرکز حرفه آموزی در استان برای معلولان جسمی حرکتی
به گفته مدیر کل بهزیستی استان، امروزه علاوه بر بحث حرفه آموزی و مهارت آموزی به معلولان باید در راستای فراهم نمودن بستر و امکانات اشتغال این عزیزان نیز گام برداشت و لذا پیگیر بحث خود اشتغالی معلولانی که مشکلات جسمی حرکتی جزئی دارند هستیم و ۵ مرکز حرفه آموزی نیز در استان برای معلولان جسمی حرکتی با هدف رشد و توسعه توانمندی های حداقلی معلولان فعال می باشد. بعضی از معلولان جسمی حرکتی نیز در بخش های هنری و صنایع دستی و … فعالیت دارند که در کارگاه های تولیدی حمایتی مشغول به کار شده اند و از محل فروش تولیداتشان سهمی به آنها می رسد و به پذیرش آنها در سطح جامعه منجر می گردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*