درمان خانگی و سریع سینوزیت

سینوزیت یک بیماری عفونی است که استفاده از بخور آب گرم، سرم و قطره های شستشو دهنده مجاری بینی در درمان آن تاثیر چشمگیری دارد.

سید محمد صادق غفوری پزشک عمومی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:خروج ترشحات سینوس ها (موکوس) که به دلیل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و برخی عارضه ها مثل آلرژی که به دلیل التهابات پولیپ ها، ضربه به سر و صورت، تماس با محرک های شیمیایی و تومور ها به طور غیر طبیعی یا با اختلال انجام شود در اصطلاح به آن سینوزیت می گویند.
وی اظهار داشت: علائم شایع سینوزیت ترشح و گرفتگی بینی، درد و احساس فشار در صورت، سر درد، سرفه، عطسه، تب، تنفس بد بو و درد دندان به ویژه دندان های ردیف بالا می تواند از علائم سینوزیت باشد، همچنین در سینوزیت حاد فرد مبتلا به سینوزیت نواحی پیشانی و گونه با فشار این نواحی، خم شدن یا به پشت خوابیدن دچار احساس درد شود.
غفوری تصریح کرد: دو نوع سینوزیت حاد و مزمن وجود دارد که اگر علائم کمتر از چهار هفته ایجاد شود، سینوزیت حاد و اگر بیشتر از ۱۲ هفته به طول بیانجامد سینوزیت مزمن نامیده می شود.
این پزشک عمومی بیان کرد: تشخیص سینوزیت حاد با سه علائم مهم ترشح چرکی، گرفتگی بینی و درد صورت است که در بزرگسالان بیش از ۱۰ روز و در کودکان بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز به طول می انجامد، در صورت طولانی شدن این علائم احتمال ایجاد سینوزیت مزمن تشدید می شود که در این نوع عارضه استفاده از سی تی اسکن به تایید تشخیص و کشف پلیپ های موثر در ایجاد سینوزیت کمک می کند.
وی عنوان کرد: در اغلب موارد ویروس ها موجب ایجاد سینوزیت حاد می شوند که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ندارد، همچنین سینوزیت مزمن بیش از ۱۲ هفته طول می کشد و علل اصلی ایجاد آن باکتری ها و قارچ ها است.
غفوری تصریح کرد: مهم ترین راهکار برای درمان سینوزیت تسهیل خروج ترشحات است که استفاده از داروهای ضد احتقان خوراکی یا موضعی مانند اسپری های  بینی با تشخیص پزشک توصیه می شود.
این پزشک عمومی تاکید کرد: همچنین فرد می تواند با استفاده از قطره ها یا سرم های شستشو یا شست وشوی بینی به کمک آب (ورود آب از طریق مجاری بینی و خروج آن از طریق دهان ) به باز شدن مجاری، تخلیه ترشحات و درمان سینوزیت کمک می کند.
وی افزود: پوشاندن پیشانی در برابر باد برای پیشگیری از ابتلا به سینوزیت تاثیر چندانی ندارد، اما پس از ابتلا به این عارضه پرهیز از قرار گرفتن در مجاورت باد سرد وکاهش استفاده از ادویه ها می تواند مفید باشد.
غفوری اظهار داشت: استفاده از بخور آب گرم در این فصل می تواند به رقیق نمودن ترشحات و تخلیه آن بسیار موثر باشد، همچنین در فصل سرما استفاده از لباس گرم و تماس نداشتن با افراد سرماخورده توصیه می شود.
این پزشک عمومی بیان کرد: در این فصل به دلیل افزایش سرماخوردگی و تاثیر ویروس ها در ایجاد سینوزیت استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها نه تنها هیچ تاثیر در درمان بیماری ندارد بلکه سبب مقاومت بدن فرد در برابر این دارو می شود که در صورت تبدیل سینوزیت حاد به مزمن درمان آنتی بیوتیکی ممکن است پاسخگو نبوده و نیاز به بستری بیمار شود.
وی یادآور شد: گاهی سینوزیت ممکن است در اثر ایجاد پولیپ و تومور در بزرگسالان و کودکان باشد که در صورت طولانی شدن آن( بیش از ۱۲ هفته) مراجعه به پزشک متخصص و بررسی آن ضرورت دارد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*