تصفیه خانه پیشرفته فاضلاب بیرجند سال ۹۷ به بهره برداری می رسد

نمایندگان رسانه های خبری خراسان جنوبی با هدف آشنایی با فعالیت های شرکت آب و فاضلاب و انعکاس تلاش ها و فعالیت های انجام شده در جهت تامین و توزیع آب شرب و جمع آوری و تصفیه فاضلاب از تاسیسات شرکت آب و فاضلاب استان شامل پروژه در حال اجرای کلکتور اصلی فاضلاب مهرشهر، مرکز ۱۲۲ و تله متری همچنین پروژه در دست انجام خط انتقال و مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند که از محل تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو در حال اجرا است، بازدید کردند.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان  جنوبی در بازدید از پروژه کلکتور اصلی فاضلاب مهرشهر که در محل خیابان رجایی بیرجند در حال اجرا است، اظهار کرد: ۵٫۵ میلیارد از اعتبار مورد نیاز این پروژه در تعهد وزارت نیرو بوده که تاکنون ۳ میلیارد آن محقق شده است و اگر تعهد وزارت راه و شهرسازی نیز برای تامین ۵٫۵ میلیارد تومان تعهد اجرایی شود پروژه در حداقل زمان ممکن تا پایان سال ۹۶ به اتمام خواهد رسید. مهندس سید ناصر ناصری با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب در منطقه مهرشهر نیازمند اعتبار ۲۲ میلیارد تومانی است، تصریح کرد: این مبلغ بدون در نظر گرفتن هزینه آسفالت شکافی و مرمت آسفالت می باشد.
وی از پیشرفت ۴۹ درصدی پروژه کلکتور اصلی فاضلاب مهرشهر خبر داد و گفت: با وجود تراکم شدید تاسیسات در محل اجرای این پروژه همچنین جنس سخت زمین و ترافیک مسیر، در اجرای این پروژه از برنامه پیش بینی شده جلوتر هستیم. لازم به ذکر است خط انتقال فاضلاب مهرشهر با قطر ۷۰۰ میلی متر و طول ۴٫۲ کیلومتر توسط شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در حال اجرا می باشد.
تکمیل و توسعه پروژه تله مترینگ و مراقبت تصویری و هوشمندسازی شبکه گامی اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی
بازدید از مرکز ۱۲۲ و تله متری شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی برنامه بعدی بازدید خبرنگاران بود که در این بازدید عبدالرضا گرامی مشاور اجتماعی و فرهنگی استاندار خراسان جنوبی نیز حضور داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این بازدید توسعه و تکمیل مراکز پایش و راهبری آب یا مراکز تله متری را گامی اساسی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با پایین آوردن هزینه نگهداری و کنترل تأسیسات، رصد به موقع اتفاقات و کاهش هدررفت آب و کاهش هزینه نیروی انسانی عنوان کرد. مهندس مهدی هاشمی مقدم به اهمیت اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال آب بیرجند از چهار دشت سربیشه با فاصله ۶۵ کیلومتری، دشت مرک، رکات و علی آباد تامین می شود که این منابع تولید آب در حال حاضر با سیستم های تله متری به صورت شبانه روزی از نظر فاکتورهای میزان دبی، انرژی و حتی مسائل کیفی آب رصد می شود. وی ادامه داد: سیاست شرکت آب و فاضلاب استان توسعه این سیستم در کل منابع تولید و توزیع آب شهرها با اولویت شهرهای مرزی است تا با این کار هوشمندسازی ۱۰۰ درصدی منابع تولید آب دراستان محقق شود که در حال حاضر این پروژه درشهرهای نهبندان و شوسف طی سال جاری اجرایی شده است.
شرکت آب و فاضلاب پیشتاز در تأسیس و توسعه سیستم تله مترینگ
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان جزو استان های پیشرو در تاسیس و توسعه این سیستم درسطح کشور بوده است، یادآور شد: سیستم کنترل از راه دور از سال ۷۲ در استان پیاده سازی شد و این سامانه از سال ۸۳ به سامانه اسکادا تبدیل شد و تا سال ۹۰، بخش زیادی از تأسیسات تامین آب به این سیستم متصل گردید همچنین از سال ۹۴ عملیات بروزرسانی و یکپارچه سازی برای تحقق نظارت استانی و مرکزی تأسیسات آغاز شد. مهندس هاشمی مقدم با بیان اینکه از نظر فنی و اجرایی مشکلی برای اجرای این پروژه وجود ندارد، گفت: درجه حرفه ای شرکت آب و فاضلاب از متوسط کشوری بالاتر و ۲۱ می باشد که نشان از وجود نیروهای متخصص در استان است به همین دلیل در صورت فراهم شدن منابع مالی مشکلی برای اجرای این پروژه در استان وجود ندارد همچنین اعتبار موردنیاز این پروژه برای توسعه و تکمیل در استان قریب به ۴ میلیارد تومان می باشد.
مدول اول تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به ظرفیت نهایی خود رسیده است
وی همچنین در برنامه بازدید خبرنگاران از مدول اول تصفیه خانه فاضلاب بیرجند (که در سال ۸۴ به بهره برداری رسید) با بیان اینکه ظرفیت این تصفیه خانه ۱۰ هزار ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز است، تصریح کرد: در حال حاضر به ظرفیت نهایی این تصفیه خانه رسیده ایم و به همین دلیل عملیات احداث مدول دوم تصفیه خانه از محل تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو در حال اجرا است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به وجود جلبک ها در پساب تصفیه خانه این آب بسیار مناسب برای استفاده در کشاورزی است که نیاز زمین به کودهای شیمیایی را بسیار کم می کند و مناسب برای کاشت محصولات کشاورزی قابل مصرف برای دام می باشد. وی گفت: در حال حاضر خروجی آب این تصفیه خانه معادل آب ۷ حلقه چاه کشاورزی با متوسط ۱۴۰ لیتر در ثانیه است.
مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند از معدود پروژه های بهره مند از تسهیلات اکو
مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت بخش خصوصی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه های فاینانس نشانگر ثبات اقتصادی در سطح کلان است، اظهار کرد: برای ساخت مدول دوم تصفیه خانه بیرجند از فاینانس استفاده کردیم همچنین نوع واگذاری طرح نیز به صورت طرح و ساخت است به این معنی که طرح و ساخت این پروژه و تضمین بهره برداری آن با پیمانکار است. مهندس مهدی بهارشاهی افزود: از سال ۸۹ مطالعات اولیه این پروژه آغاز شد، در سال ۹۰ مجوزهای لازم از شورای اقتصاد اخذ و درسال ۹۱ قرارداد با بانک توسعه و تجارت اکو منعقد و تسهیلاتی به مبلغ ۱۷میلیون یورو به این پروژه اختصاص یافت. وی با بیان اینکه مناقصات انتخاب پیمانکار و مشاور به صورت بین المللی انجام شده است، گفت: این پروژه جزو سه پروژه ای درسطح صنعت آب و فاضلاب کشور بود که موفق به بهره مندی از این تسهیلات شد و این موفقیت بزرگی محسوب می شود. مهندس بهارشاهی با بیان اینکه تا حدود زیادی سعی شده از تولیدات داخلی برای اجرای این پروژه استفاده شود، افزود: تنها تجهیزاتی که تولید داخلی آن وجود نداشته از کشورهای ترکیه، آلمان و اتریش در حال خریداری است.
پیشرفت ۳۱ درصدی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب
وی به فرایند به کار رفته در این تصفیه خانه اشاره کرد و یادآور شد: از جدیدترین روش ها در ساخت این تصفیه خانه استفاده شده که در زمانی کمتر از ۸ ساعت عملیات تصفیه فاضلاب انجام می شود وهیچ بویی نیز ندارد این در حالی است که در مدول اول تصفیه خانه که از روش برکه تثبیت استفاده شده فاضلاب باید ۳۵ روز برای تصفیه در برکه ها باقی بماند که زمان ماندن زیاد یکی از عوامل ایجاد بو بوده که به دلیل نوع فرایند قابل اصلاح نیست. مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت بخش خصوصی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در این پروژه خبر داد و گفت: همچنین ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این پروژه مشغول به فعالیت هستند. مهندس بهارشاهی از پیشرفت کلی ۳۱ درصدی این پروژه در حال حاضر خبر داد و گفت: این پروژه از خرداد ۹۴ آغاز شده و مدت اجرای آن ۳۶ ماه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*