با وجود وعده های مسئولان برای خرید از تولیدات داخلی خراسان جنوبی: تولیدات داخل استان در تحریم مسئولان

مردم در برخی از استان های کشورمان مانند یزد حساسیت و تعصب بالایی نسبت به کالاهای بومی خود دارند به نحوی که به سادگی حاضر نمی شوند کالاهای مشابه را  مصرف کنند، حتی اگردر سایر نقاط کشور هم زندگی کنند تلاش دارند از تولیداتی که در استان خودشان تولید می شود خریداری کنند و در واقع به این نتیجه رسیده اند که برای رونق فضای کسب و کار و افزایش تولید و کاهش معضل بیکاری و همچنین جلوگیری از خروج سرمایه های مادی و انسانی از استان باید خرید بومی را گسترش دهند، فرهنگی که نیاز است در خراسان جنوبی هم نهادینه شود چرا که نه تنها مردم ما تعصبی نسبت به خرید تولیدات بومی ندارند  دستگاه های اجرایی هم  که می توانند کمک شایان توجهی به ماندگاری واحدها در استان و افزایش اشتغال داشته باشند اکثرا از محصولات سایر استان ها خریداری می کنند گلایه ای که واحدهای تولیدی و صنعتی استان بر آن صحه گذاشته اند.
نیم درصد تولیدات در داخل استان خریداری می شود
مدیر عامل یکی از واحدهای  تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند که در زمینه تولید  لامپ های کم مصرف مسطح فعالیت دارد به خبرنگار ما گفت: معمولا بیشترین فروش محصولات ما در خارج استان است و هنوز مردم و حتی دستگاه های اجرایی نیز  به این باور نرسیده اند که ممکن است در استان ما  بغیر از کاشی و لاستیک محصولات با کیفیت دیگری هم تولید شود و این مشکل بیشتر واحدهای تولیدی است .
حاجی زاده با بیان اینکه در داخل استان محصولات تولیدی را با شک و شبهه خریداری می کنند، افزود: نیم درصد تولیدات واحد تولیدی ما در داخل استان به فروش می رسد و بخشی از محصولات هم بعد از فروش در سایر استان ها از طریق بنکدار و با واسطه دوباره به داخل استان بر می گردد .
تاکنون هیچ دستگاه اجرایی از واحد تولیدی ما خرید نکرده است
وی معتقد است که رسانه های استان باید بیشتر به معرفی واحدهای تولیدی و صنعتی و محصولات آنها بپردازند چرا که به نظر من صنعت فقط چرخ دنده و کارخانجات عظیم الجثه با سالن های غول پیکر نیست و باید نگاه به صنعت عوض شود چرا که الان علم روز  دنیا نانو است که با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را دارد .
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ اداره دولتی بجز شرکت شهرک های صنعتی برای خرید به ما مراجعه نکرده است، ادامه داد: واحد تولیدی ما حتی به یک قطره آب برای فعالیت نیاز ندارد که با توجه به شرایط بحرانی آب در استان شایان توجه است.
سفارشی که می توانست یکسال واحد تولیدی ما را سر پا نگه دارد به خارج استان سپرده شد
مدیر یکی دیگر از واحدهای تولیدی که در زمینه صنعت چوب در شهرک صنعتی فردوس فعالیت دارد نیز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: بیشتر مصارف چوبی بخش دولتی در سطح شهرستان از نمایشگاه هایی که بیشتر تولیدات خراسان رضوی و تهران را دارند، تامین می شود که بلحاظ کیفیت ممکن است از محصولات داخل استان هم پایین تر باشد صحرانورد با بیان اینکه بخش اعظم سفارشات چوب در بخش ادارات از خارج استان تامین می شود، افزود: بطور مثال تمام کار چوب  پروژه بیمارستان فردوس از مشهد تامین شد و اصلا از تولیدات داخل استان در این مورد استفاده نشد و فقط در موقع تعمیر و رفع نقص از ما کمک گرفته شد که با توجه به بیکاری نیروها آن را قبول کردیم . وی ادامه داد: در این پروژه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ درب از خارج استان وارد شد کاری که اگر به ما سپرده می شد با تضمین کیفیت و قیمت می توانست یکسال واحد تولیدی ما را سر پا نگه دارد.
وی معتقد است که در حوزه صنعت چوب در استان استادکاران خبره ای فعالیت دارند که بجای اینکه بدنبال توسعه و پیشرفت واحدشان باشند بدنبال حفظ و ماندگاری هستند تا از چرخه خارج نشوند.
خرید محصولات رابطه ای شده است
مدیر عامل شرکت عایق های رطوبتی ستاره شرق یکی دیگر از فعالان صنعتی در بیرجند معتقد است که چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی از تولیدات داخل استان حمایتی نشده است و این در حالی است که بدون آگاهی و کسب اطلاعات از کیفیت محصولات داخل استان اقدام به خرید سایر محصولات می کنند و می توان گفت در حال حاضر در بحث خرید تولیدات، رابطه ای و پورسانتی عمل می شود.
خانم خاتمی افزود: در برخی موارد با وجود اینکه از استانداری هم نامه داشته ایم حمایتی در خرید محصولات از ما نشده است و با وجود اینکه ۹۰ درصد تولیدات این مجموعه صادرات می شود بخش اعظمی نیز به سایر استان ها مانند کرمان، یزد ، زاهدان و حتی قشم هم فرستاده می شود .
تأمین نیازهای ساختمانی سه بانک بزرگ در مرکز استان از تولیدات سایر استان ها
مدیر عامل یکی دیگر از واحدهای تولیدی در استان به خبرنگار ما گفت: سه بانک بزرگ در مرکز استان که حجم زیادی از کار چوبی و نما را داشته اند به هیچ عنوان از محصولات داخل استان خریداری نکرده اند و از اصفهان محصولات را سفارش داده اند و این در حالی است که این توانایی در داخل استان وجود داشته و تاکنون جلسات ما با مسئولان استانی نیز به نتیجه نرسیده است .
امینی مدیر یکی از واحدهای تولید لبنیات در شهر بیرجند نیز در گفت وگو با خبرنگار ما که تا حدودی از شرایط کارییش راضی بود به خبرنگار ما گفت: ۱۰۰ درصد محصولات لبنی این واحد تولیدی در استان به فروش می رسد که این امر بخاطر کیفیت و قیمت مناسب محصول محقق شده و شاید اصلا تعصب به خرید محصول توسط مردم در این بین مطرح نبوده است.
استفاده از تولیدات داخل استان به فرهنگ تبدیل نشده است
رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع، معادن و کشاورزی  بیرجند نیزمعتقد است که استفاده از تولیدات داخل استان به فرهنگ تبدیل نشده است و یک نفر ممکن است فرزند بیکاری در خانه داشته باشد ولی حاضر نیست از تولید داخل استفاده کند تا با رونق بخش صنعت برای آن جوان هم اشتغال ایجاد شود.   احتشام افزود: در خراسان جنوبی تولیدات خوبی داریم ولی مردم از کالای غیر بومی استفاده می کنند و به نظر من باید در شرایط برابر کیفیت و قیمت از داخل استان خرید صورت گیرد ولی عملا می بینیم که این اتفاق نمی افتد.
وی ادامه داد: در برخی از استان ها  مردم تعصب خاصی نسبت به خرید تولیدات بومیشان دارند و جز آنها چیزی نمی خرند و ما هم در خراسان جنوبی تولیدات متنوعی داریم که حتی مراکز توزیع هم حاضر نیستند آنها را خریداری کنند.  وی اذعان داشت : بخش دولتی ما هم  از تولیدات داخلی حمایت نمی کند و صنعت گران از این بابت گلایه مندند که بحق است .
استاندار : اجبار دستگاه های اجرایی به خرید تولیدات داخلی اتهام به رانت را در پی دارد
استاندار خراسان جنوبی در پاسخ به سوال خبرنگاران در حاشیه بازدید هفته گذشته اش از شهرک صنعتی بیرجند در مورد حمایت استانداری برای استفاده از تولیدات داخل استان گفته: این کار استاندار نیست من می توانم بخشنامه کنم و از ادارات بخواهم از داخل استان خرید کنند اما نمی توانم آنها را الزام کنم چراکه ممکن است فردا فساد و رانتی  از این طریق ایجاد شود و ما تاکید داریم که مدیران باید خودشان به این باور برسند که از داخل استان خرید کنند .
قول استاندار به ترک تشریفات در صورت کیفیت مناسب محصولات داخل استان
پرویزی اذعان داشته : کیفیت و قیمت محصول داخل استان اگر مناسب باشد مورد اقبال دستگاه های اجرایی قرار می گیرد و من اعلام کرده ام که اگر با یکی دو درصد گران تر محصول استان را ادارات بخرند حاضرم با ترک تشریفات امضا بکنم و مسئولیت آن را برای حمایت از واحدها می پذیرم . وی ادامه داده: من در روزهای ابتدای ورود به استان به دستگاه های اجرایی برای استفاده از تولیدات داخلی استان بخشنامه  ارسال کرده ام .
کیفیت تولیدات داخل استان مورد تاکید است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی نیز در تماس تلفنی روز گذشته اش با خبرنگار  ما با صحه گذاشتن بر سخنان استاندار در استفاده از تولیدات داخل استان گفت: استفاده از تولیدات داخل استان نباید رانت در پی داشته باشد. عابدی افزود: کیفیت محصولات و تولیدات داخل استان از اهمیت زیادی برخوردار است که در خرید دستگاه های اجرایی باید لحاظ شود و ما نیز در این زمینه تاکید داریم چرا که کمک به اقتصاد استان است.  مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز در جلسه شورای اطلاع رسانی این مجموعه با تاکید بر اینکه باید از تولیدات داخل استان حمایت کنیم ، گفته:با وجود اینکه در داخل استان تولیدات خوبی در حوزه های مختلف داریم ولی دیده می شود که آن تولیدات از سایر استان ها خریداری می شوند. جرجانی تاکید کرده : اگر تولیدات داخل استان مورد حمایت قرار نگیرند بنابرین صنعت  چگونه باید سرپا مانده و رونق یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*