اندر حکایت مشکلات «کارت خرید کالای ایرانی»/کام بازنشستگان تلخ است

خبرگزاری فارس: اندر حکایت مشکلات «کارت خرید کالای ایرانی»/کام بازنشستگان تلخ است

در ابتدای سال «کارت خرید کالای ایرانی» برای بازنشستگان با وعده اعتبار ۱۰ میلیونی معرفی اما اعتبار آن‌ در نهایت ۶ میلیون تومان شد و از طرفی افزایش سود از ۹ به ۲۱درصد آن نیز باعث کاهش قدرت خرید در این افراد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس،«ناراحتیم را نمی توانم با کلمات ادا کنم،من بازنشسته که کمتر از یک ونیم میلیون تومان حقوق می گیرم چطور می‌توانم سود ۲۱ درصد برای خرید کالای ایرانی بدهم؟!»

این بخش کوچکی از مشکلات بازنشستگان در رابطه با کارت خرید کالای ایرانی است.

بازنشستگان در جامعه مظلوم واقع شده اند و همین امر سبب شده تا مسئولان اقتصادی دولت با هم فکری نمایندگان تولیدکننده کشور در حمایت از تولید داخل و افراد بازنشسته طرحی را با عنوان «کارت خرید کالای ایرانی» تصویب و اجرایی کنند؛طرحی که از همان ابتدا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی زیرساخت های لازم را نداشته است.

این فرد بازنشسته در رابطه با کارت خرید کالای ایرانی می گوید: «با این فکر که طرح “کارت خرید کالای ایرانی” هم به نفع تولید کنندگان داخلی و هم کمکی به من بازنشسته که کمتر از یک ونیم میلیون حقوق می گیرم است به بانک صادرات مراجعه و پس از طی مراحل و پرداخت مبلغی، کارت خرید را دریافت کردم.»

وی ادامه می دهد: «به فروشگاه های آپادانا در تبریز برای خرید مراجعه کردم اما به من گفتند هرچه خریدی ۹ درصد هم بر روی کالای خریداری شده به عنوان ارزش افزوده اضافه خواهد شد.»

این فرد بازنشسته می گوید: «با احتساب ۱۲ درصد سود بانک در مجموع ۲۱ درصد سود باید بدهم و معلوم شد که این طرح برای من بازنشسته صرف نمی کند و بیهوده مبلغی هم جهت صدور کارت از دست دادم.ناراحتیم را نمی توانم با کلمات ادا کنم.یکی از شعب بانک صادرات تهران نیز ۲ هزار تومان نه بلکه ۲۵ هزار تومان بابت صدور کارت از من دریافت کرده است.»

زمزمه‌های اجرای طرح توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالا در اواسط سال گذشته شروع شد و اهداف متفاوتی برای آن تعریف شد که رونق تولید صنایع داخل و کمک به افزایش توان خرید جامعه هدف، از جمله آنهاست. بازنشستگان در مرحله اول مشمول دریافت کارت‌های اعتباری خرید کالا شدند و اکنون می‌توانند پس از طی مراحل ثبت‌نام اقدام به دریافت کارت‌های اعتباری خرید کالا کنند.

این درحالی است که یا فرد بازنشسته نمی تواند کارت خود را در دستگاه های کارت خوان بانک ها گذاشته و از آن استفاده کند و هم به دلیل سود بالایی که به کالایش اختصاص می باید قدرت خرید آن کالا را ندارد.

از طرفی این کارت ها در ابتدا با وعده اعتبار ۱۰ میلیون تومانی معرفی شدند اما اعتبار آن‌ها در نهایت ۶ میلیون تومان شد و مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند، از ابتدای امر قرار بر آن بود تا اعتبار این کارت‌ها از حدود ۶ میلیون تومان آغاز شود و رفته رفته سقف اعتبار کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

با این وجود، این کارت‌ها در بین متقاضیان عرضه شد اما آنطور که باید مورد استقبال افراد قرار نگرفت زیرا سقف اعتبار ۶ میلیون تومانی آنچنان مورد رضایت افراد نبود و حجم قابل توجهی از متقاضیان به دنبال اعتبار نقدی این کارت‌ها اما به میزان ۱۰ میلیون تومان بودند که نداشتن چنین اعتباری علاقه افراد به کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی را بسیار کم کرد.

همچنین در رابطه با موفق نبودن نسبی کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی برخی از کارشناسان حوزه بانک بر این عقیده هستند که عدم موفقیت این کارت‌ها از دو منظر قابل بررسی است، نگاه اول معطوف به دید بانک‌ها و نظام بانکی به چنین کارت‌هایی است، در نگاه اول بانک‌ها آنچنان علاقه‌ای به ارائه تسهیلات خرد ندارند و حجمی از معوقات بانکی به واسطه تسهیلات خرد رقم خورده است.

این کارت‌های اعتباری خرید، با سود ۱۲ درصد(البته به ظاهر) پا به عرضه حضور گذاشتند که چنین نرخ سودی برای تسهیلات ۶ تا ۱۰ میلیون تومانی که بازپرداخت آن ۱۲ تا ۳۶ ماه به طول می‌انجامد آنچنان به مذاق بانکی‌ها خوش نمی‌آید و در نظام اقتصادی صرفه‌ای برای بانک‌ها به همراه ندارد.

اما از نگاه مشتری، با وجود آنکه سود ۱۲ درصد بسیار مناسب است اما بروکراسی اداری برای تائید و دریافت این دسته از کارت‌ها آنقدر طولانی بوده و هست که مردم را دل زده از دریافت و استفاده از آن کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*