آخرین خبر :

افزایش ۵ درصدی بیکاری در استان

اولین جلسه  کارگروه اشتغال استان به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری در حالی برگزار شد که مهمترین موضوع مطروحه عدم ارائه تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزائی تبصره ۲۶ قانون بودجه سال ۹۵ نهادهای حمایتی از سوی بانک‌ها عنوان شد.  در ابتدای این جلسه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی به ارائه گزارشی از بازار کار استان در ۸ ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری استان در هشت ماهه امسال  ۴/۱۳ درصد بوده که این رقم در سال گذشته ۶/۸ درصد بوده است. وی با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی در استان افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان امسال ۴۱٫۶ درصد اعلام شده است که در مقایسه با سال گذشته افزایش پنج درصدی را نشان می دهد.
افزایش ۵ درصدی آمار بیکاران استان
وی افزود: ۲۰۰ هزار و ۴۰۰ نفر از جمعیت استان شاغل و ۱۸ هزار و ۴۱۱ نفر از جمعیت استان بیکار هستند که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  با بیان اینکه از ابتدای امسال پنج هزار و ۸۴۸ فرصت شغلی به کاریابی های استان اعلام شده است، افزود: ۶۸ درصد این فرصت ها در بخش خدمات و ۷۰ درصد آن ها نیز مربوط به بخش خصوصی بوده است.
سند توسعه اشتغال استان کارایی لازم را نداشت
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  با انتقاد از عدم تدوین سند توسعه اشتغال استان در برنامه پنجم توسعه گفت:سند توسعه اشتغال استان در اواخر دولت گذشته تدوین شده است و هیچ استفاده ای از این سند در رفع مشکلات اشتغال نشده و این سند عملا کارآیی لازم را نداشت چرا که نه در زمان مقرر تهیه شد و نه منابع مالی پیش بینی شده در آن فراهم شد. به گفته وی بر اساس این سند توسعه اشتغال، سالانه باید ۱۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود. سنجری با اشاره به تعهد ایجاد اشتغال دستگاه های اجرائی استان افزود: امسال دستگاه های اجرایی استان متعهد شدند که هفت هزار و ۸۵۳ فرصت شغلی را در استان ایجاد کنند.
تحقق ۶۸ درصدی تعهد اشتغال استان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  با بیان اینکه در هشت ماهه نخست سال جاری پنج هزار و ۳۱۱ نفر فرصت شغلی توسط دستگاه های اجرائی استان ثبت شده ،اظهار کرد  ۶۸ درصد تعهد اشتغال استان از ابتدای سال جاری تاکنون محقق شده است. وی در ادامه از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به استان در سال جاری خبر داد و گفت: آخرین رقمی که از این محل به استان ابلاغ شده حدود ۵/۲ میلیارد تومان بوده است. مدیرکل کمیته امداد استان نیز در این جلسه با انتقاد از عملکرد برخی از بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات به متقاضیان اشتغال گفت : متقاضیانی  که از طرف کمیته امداد به بانک ها معرفی می شوند اکثرا به دنبال اشتغال خرد و خانگی با تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی می باشند. به گفته سلم آبادی اکثر متقاضیانی که موفق به اخذ تسهیلات از بانک ها نمی شوند مشکل دو ضامن کارمند دارند در صورتی که طبق قانون برای ۱۵ میلیون تومان تنها یک ضامن معتبر نیاز است.
حل مشکلات اشتغال استان در گرو همکاری بانک ها
سلم آبادی با بیان اینکه از محل تسهیلات بند «ج» تبصره ۱۶ قانون بودجه در سال گذشته  ۳۰۸ میلیارد اعتبار برای مددجویان کمیته امداد استان مصوب شده ،افزود: از این مبلغ ۸۰ درصد به استان ابلاغ شد و مبلغ ۱۸۸ میلیارد ریال به مددجویان پرداخت شده است.
به گفته وی در سال گذشته ۷۰ درصد تسهیلات قرض الحسنه اشتغال جذب شده است. مدیرکل کمیته امداد استان در ادامه از اختصاص ۱۵۴ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به استان در سال جاری خبرداد و گفت: تاکنون ۸۸ درصد این اعتبارات به استان ابلاغ شده است.
پرداخت ۵۶ درصد اعتبارات اشتغال بهزیستی به متقاضیان
مدیرکل بهزسیتی استان هم در این جلسه گفت: در سال ۹۴ مبلغ ۱۵۸ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به بهزیستی استان اختصاص یافته که ۷۶درصد این مبلغ جذب شده است. عرب نژاد با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۱۲۸ نفر جهت دریافت ۱۱۲ میلیارد ریال تهسیلات به بانک های عامل معرفی شده اند،یکی از موانع دریافت تسهیلات را داشتن ضامن خواند. عرب نژاد در ادامه به ابلاغ ۴۴ میلیارد  و ۲۹۰ میلیون ریال تسهیلات تبصره ۱۶ در سال جاری به بهزیستی استان اشاره کرد و گفت:از این مبلغ ۳۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال به استان تخصیص یافته است. به گفته وی ۵۶ درصد از اعتبارات اختصاص یافته به متقاضیان پرداخت شده است.
دستگاه اجرائی برای ایجاد اشتغال همکاری بیشتر داشته باشند
وی با تأکید بر نقش موثر کارگروه های تخصصی در پیشبرد اهداف شورا، افزود: مباحثی که در  شورا  مطرح می شود باید از طریق کارگروه های تخصصی تامین شود که کارگروه اشتغال در این زمینه نقش بسیار مهمی برعهده دارد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر کارگروه بخواهد رفع مشکل کند تنها نیاز به همت دبیر نیست بلکه همه اعضا موظف هستند با دبیرخانه پیوند مستمری داشته باشند، عنوان کرد : در این شورا تنها باید راهکارها و پیشنهادات حل مشکل استان در دستور کار قرار گیرد و همه اعضا باید در این زمینه کمک کنند.
اشتغال پایدار نیازمند توانمندسازی
بی بی عصمت سرفرازی با بیان اینکه شغلی که ایجاد می شود باید پایدار باشد و پایداری اشتغال هم نیازمند همکاری همه دستگاه های مربوط است، افزود: در حال حاضر در حوزه اشتغال خانگی و صنایع دستی تسهیلات زیادی پرداخت می شود که اگر در کنار آن توانمندسازی اتفاق نیفتد برای اشتغال پایدار مشکل خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: برای مشتری بحث قیمت و کیفیت کالای مورد مصرف مطرح است و کسانی می توانند در حوزه مشاغل خانگی و صنایع دستی موفق باشند که از مهارت، توانمندی، کارآفرینی و خلاقیت برخوردار باشند تا متناسب با تغییرات این حوزه ، خود را همراه کنند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری معتقد است در بحث مشاغل خانگی و صنایع دستی پیوند بین دستگاه های حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با این حوزه ضروری است. وی با بیان اینکه در حوزه صنعت هم پیوند با دانشگاه و سازمان های دولتی ایجاد شود، بیان کرد: اگر صنعت از دانش و فناوری روز بی نصیب باشد در بحث فروش محصول و ادامه تولید خود با مشکل روبه رو می شود. سرفرازی با بیان اینکه نتیجه پژوهش دانشگاهی باید منجر به رفع نیاز جامعه شود،گفت: پژوهش های دانشگاهی اگر منجر به رفع مشکل جامعه بوِیژه در حوزه صنعت و اقتصاد شود ظهور و بروز بیشتری خواهد داشت. وی با بیان اینکه همه دستگاه ها باید برای توانمندسازی این افراد کمک کنند، اظهار کرد: در این راستا پیوند توانمندسازی در زمینه فعالیت های خود اشتغالی یکی از نیازهای جدی است که باید دستگاه های اجرایی آن را ایجاد کنند. در این جلسه صابریان مدیرکل پست استان که به عنوان مهمان به این کارگروه دعوت شده بود گزارشی در خصوص ایجاد اشتغال در پست ارائه کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*