استقبال بی نظیر از دومین نمایشگاه صنایع دستی شرق کشور در بیرجند/حمایت از صنایع دستی محور توسعه استان

نمی توان گفت کدامیک بر دیگری برتری دارد! هریک از این هنرمندان دست پنجه های هنری خود را که از پدران و مادرانشان به ارث برده اند و با قدمت فرهنگی و تاریخی مرز و بوم این استان انس گرفته اند با ذوق و سلیقه ای ارائه داده اند، نقش و نگار، طرح و رنگ، سبک هایی متفاوت که برخی متناسب با علایق روز مخاطبین هستند و برخی از آنها تو را به گذشته پدران و مادرانی می برد که خود نیز هریک دست به دست این میراث گرانبها را به ارث برده و امروز در این هنرنمایی آثار هنرمندان صنایع دستی استان را به نمایش گذاشته اند، بازدید و آشنا شدن با این محصولات و البته خرید کردن هنرهای سنتی گرچه جذاب به نظر می رسد ولی آنچه که از حرف ها و زمزمه های این هنرمندان به گوش می رسد برپا ماندن این هنر ماندگار توسط نسل های آینده است که نه تنها بفراموشی سپرده نشود بلکه همه غرفه داران، آموزش به نسل های بعدی و آشنایی با این هنر اصیل مردم این خطه را از دغدغه هایشان ذکر می کنند و فروش محصولات را تنها بخشی از برپایی این نمایشگاه می دانند. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با امروز خراسان جنوبی هدف از برپایی دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور در بیرجند را ارائه تولیدات صنایع دستی خراسان جنوبی و استان های شرق کشور ذکر می کند و می گوید: زمینه ای فراهم شده که هنرمندان استان در زمینه های مختلف تولید، بازاریابی و بسته بندی محصولات تبادل نظر نمایند.
حضور ۱۰۵ غرفه دار صنایع دستی
او به حضور ۱۰۵ غرفه دار صنایع دستی در نمایشگاه از شهرهای مختلف استان و حضور استان های همدان، خراسان شمالی و رضوی، زاهدان و کرمان اشاره می کند و ادامه می دهد: دامداری از دیرباز در خراسان جنوبی  رونق داشته است و اهم صنایع دستی که در این نمایشگاه عرضه شده در همین زمینه است. رمضانی می گوید: دست بافته های داری از جمله جاجیم، گلیم و پارچه بافی قدمت زیادی دارد و  مورد استقبال بیشتر مردم این خطه شرقی کشور است.
او حمایت دستگاه های اجرایی را از تولیدات هنرمندان و صنعتگران ذکر و تاکید می کند: هنر هر هنرمند و تولید کننده ای زمانی معنا پیدا می کند که فعالیت در زمینه فروش محصولات و بازاریابی صورت گیرد و هنرمندان با کشف و شناسایی سلایق مخاطبین و بازار بتوانند تولیدات مناسب را ارائه دهند.
رونق صنایع دستی در گرو توسعه گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی می گوید: برپایی این نمایشگاه ها به هنرمندان کمک می کند بازار مناسبی را برای ارائه تولیدات خود داشته باشند و ما بعنوان دستگاه متولی این امر حمایت های زیادی را از بخش صنایع دستی انجام داده ایم.
او رونق صنایع دستی را در گرو حضور گردشگرانی می داند که از نزدیک با فعالیت های هنرمندان خراسان جنوبی آشنا می شوند و ادامه می دهد: رونق گردشگری نسبت به سنوات گذشته و از سال ۹۲ در استان رشد خوبی داشته است و از شهریورماه امسال تا به امروز گردشگرانی از کشورهای ژاپن، ایتالیا و آلمان از نزدیک با مناطق گردشگری استان دیدن کرده اند که با ورود گردشگران رونق تولیدات صنایع دستی را نیز در استان خواهیم داشت.
رمضانی در ادامه از به چالش کشاندن شیوه کار هنرمندان سخن می گوید و تاکید می کند: اینکه هنرمند ما در شیوه تولید خود ابتکاری بخرج نمی دهد و نقش ۷۰ سال پیش را ارائه می دهد جای تأمل دارد و برگزاری دوره های آموزش روز روش های تولید و ارائه طرح های متناسب با علایق روز مصرف کنندگان به هنرمندان کمک زیادی می کند.
هنرمندی موفق است که هنرش را به عنوان یک شغل بتواند عرضه کند
او همچنین به برگزاری ۱۵۲ دوره آموزشی از ابتدای امسال و آموزش هزار نفر هنرمند علاقمند به صنایع دستی خبر می دهد و می گوید: امسال تسهیلات یک میلیارد تومانی قرض الحسنه را در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار داده ایم و در این زمینه حمایت های لازم را نیز انجام می دهیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی موفقیت هر هنرمند صنایع دستی را زمانی می داند که  این حرفه را به صورت یک شغل دیده و متداول در آن فعالیت داشته باشد. وی دغدغه اصلی اش را ارائه تولیدات مناسب ذکر می کند و ادامه می دهد:  متاسفانه در استان خراسان جنوبی برخی از هنرمندان پرداختن به ارائه تولیدات صنایع دستی را به صورت تفننی انجام می دهند و وقت نمی گذارند در حالی که بسیاری از هنرمندانی که هنرشان را بصورت شغل ارائه داده اند و بازاریابی محصولاتشان به درستی انجام شده است از فروش و نوع کار خود رضایت دارند.
رمضانی می گوید: صنعتگران در صورتی موفق هستند که تولیدات بالایی دارند و اگر هنرمندان چشم به دولت و اعتبارات دولتی داشته باشند نمی توانند بتنهایی کاری از پیش ببرند و دستگاه های متولی امر از محصولات صنایع دستی حمایت کرده و پشتیبان هستند و هنرمند خودش باید با ارائه تولیدات مناسب نظر مخاطبین خود را جذب کند و در بازار موفق باشد.
امیدواریم صنایع دستی به مهدخودش در روستاها بازگردد
در ادامه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی از نمود فعالیت اصلی هنرمندان با برپایی این نمایشگاه سخن می گوید و تاکید می کند: بازارسازی و بازاریابی دغدغه اصلی صنعتگران استان می باشد که در این نمایشگاه از آن کاسته می شود.  حسین عباس زاده ادامه می دهد: امیدواریم برپایی این نمایشگاه ها صنایع دستی را به مهد خودش در روستا ها باز گرداند و مهاجرت معکوس به روستاها را داشته باشیم.
فروش ۴۳۵ میلیون تومانی محصولات صنایع دستی از آغاز امسال
او از برگه هایی که در اختیار غرفه ها قرار گرفته است تا میزان فروش خود را یادداشت نمایند یاد می کند و می گوید: هنوز آمار دقیقی از میزان فروش محصولات این نمایشگاه نداریم اما در نوروز امسال فروش ۴۳۵ میلیون تومانی محصولات صنایع دستی استان را داشته ایم که نشان از رشد ۶۰ درصدی فروش این محصولات در استان بوده است.
اعلام آمادگی خراسان جنوبی در برپایی نمایشگاه سراسری صنایع دستی در کشور
او از حضور پرشور و حس خاطره انگیز نوستالژی استقبال کنندگان نسبت به صنایع دستی سخن می گوید و ادامه می دهد: ارائه محصولات صنایع دستی در این نمایشگاه نقطه عطفی باشد تا با برطرف کردن نقاط ضعف سال آینده بتوانیم مجوز برپایی نمایشگاه صنایع دستی از هنرمندان سراسر کشور را در استان داشته باشیم.
عباس زاده می گوید: تعداد ۱۰ غرفه در اختیار دیگر استان های حاضر در نمایشگاه است و مابقی غرفه ها به هنرمندان خراسان جنوبی اختصاص یافته است.
اختصاص اعتبار برای ۵ روستای تولید کننده صنایع دستی در استان
او  ادامه می دهد: برای ۵ روستای خنگ (جاجیم)، دهسلم(حصیربافی و سیاه چادر)، سیدان(سیاه چادر و حوله)، میغان(سیاه چادر و حوله) و خرم آباد(حوله بافی) اعتباراتی برای فعال سازی کارگاه های تولید این محصولات اختصاص یافته است.
او از  یک میلیارد تومان اعتبار از طرح بنیاد برکت نیز برای گوهر تراشی سرایان و صنایع دستی و گل نرگس خوسف خبر داد و تاکید می کند: با توجه به ظرفیت هر شهرستان تعداد کارگاه های تولید متفاوت است اما بارزترین شهرستان مربوط به قاین است که در سال گذشته ۳ کارگاه و امسال این تعداد به ۱۱ کارگاه در زمینه تولید جاجیم، حوله بافی و سفره آردی افزایش یافته است.
برگزاری کارگاه رنگرزی سنتی و ماشته بافی در قاین
او همچنین از برگزاری دو کارگاه رنگرزی سنتی در روستای روم شهرستان قاین و کارگاه ماشته بافی در خانه صنایع دستی شهرستان قاین در بهمن ماه جاری خبر داد.
نمایشگاه صنایع دستی یکی از پر قدرت ترین نمایشگاه ها در استان
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع دستی خراسان جنوبی نیز در زمینه فعالیت این نمایشگاه می گوید: از سال ۸۹ تاکنون ۲۱ تعاونی در استان شناسایی شده است که حدود ۱۴۴۰ نفر صنعتگر  در رشته های بومی و غیر بومی تحت پوشش این شرکت های تعاونی قرار گرفته اند.
عالیه خورشیدزاده ادامه می دهد: با معرفی هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی به سازمان ها و ارگان های مختلف در سال گذشته دوره های مختلف آموزشی برگزار شده است. او برپایی دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور را یکی از پر قدرت ترین نمایشگاه هایی می داند که در سطح استان تاکنون در این زمینه برپا شده است و می گوید: شهرستان های سرایان، قاین، بشرویه ، زیرکوه، خوسف ، نهبندان، طبس و فردوس در این نمایشگاه محصولات خود را ارائه داده اند. او ادامه می دهد: خدمات مشاوره ای در زمینه ثبت شرکت تعاونی از طریق اتحادیه صنایع دستی استان در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار می گیرد.
او که نماینده کمیسیون بانوان استان در اتاق ایران نیز است، می گوید: در جلساتی که با حضور اعضای کمیسیون در اتاق ایران برگزار می شود به ارائه نقطه نظرات مختلف در خصوص صنایع دستی و ارائه راهکارها و موانع مشکلات این بخش پرداخته می شود و نسبت به رفع آن اقداماتی صورت می گیرد. خورشید زاده از برگزاری نشست تجاری با کشورهای فرانسه، استرالیا، ایتالیا، هندوستان و چین در پایان دی ماه جاری در اتاق ایران خبر داد و می گوید: با شناسایی محصولات صنایع دستی استان کتابچه ای تهیه شده است که در این نشست برای بازاریابی محصولات خراسان جنوبی که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند در اختیار نمایندگان این کشورها قرار می گیرد. او ادامه می دهد:  با تشکیل گروه مشاوره ای در زمینه بسته بندی این محصولات نیز برنامه ریزی هایی انجام شده است تا صادر ات محصولات از حالت فله ای در قالب بسته بندی های مناسب  انجام شود.
هنر برک بافی، پلاس قاین و کفش گیوه طبس احیا شد
مدیراجرایی دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور از ارائه خدمات رایگان مشاوره ای در زمینه بسته بندی در حاشیه این نمایشگاه می گوید و تاکید می کند: به روز رسانی محصولات متناسب با سلایق مشتریان و تبدیل شدن این خدمات از حالت سنتی به کاربردی از دیگر برنامه های جانبی این نمایشگاه است.  خورشیدزاده پارچه بافی سنتی را از بارزترین هنرهای صنایع دستی استان ذکر می کند و می گوید: پارچه بافی به شیوه سنتی و به صورت متری در زمینه دوخت مانتو ، لباس و یا رومیزی نیز کاربردهای زیادی دارد. او از گلیم فرش معروف به سفره آردی یکی از محصولات استراتژیک و صادراتی استان سخن می گوید و ادامه می دهد: برک بافی، پلاس قاین و کفش گیوه طبس نیز از دیگر محصولات فراموش شده این استان است که  توسط هنرمندان احیا شده و در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. او از مردم می خواهد نه تنها برای خرید بلکه برای آشنایی با رشته های مختلف صنعتگران و هنرمندان این استان و دیگر استان ها در این نمایشگاه حضور یابند. وی می گوید: برپایی این نمایشگاه ها کمک می کند محصولاتی که در استان شناختی وجود ندارد شناسایی شده و رشته هایی که منسوخ شده است دوباره احیا شود.  گفتنی است دومین نمایشگاه صنایع دستی منطقه‌ای شرق کشور با حضور استان‌های “خراسان‌جنوبی، شمالی، رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و همدان” در قالب ۱۰۵ غرفه تا ۲۳ آذر در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند پذیرای علاقمندان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*