یادداشت امروز/۳۸ سال پیش در چنین روزی در بیرجند چه گذشت؟!

امروز خراسان جنوبی – سیدعلی اکبر سوفاری
۱۸ آذر ۱۳۵۷ مصادف با تاسوعای حسینی مردم بیرجند بود که در هیأت حسینی پایین شهر تجمع کرده بودند آنها اعتراض های خود را در قالب دسته های مختلف شروع کردند.
این راهپیمایی که در حقیقت یک رفراندوم برای تغییر حکومت بود از جلوی مسجد جامع پایین شهر شروع شده جوانان که نقش اساسی را در این حرکت داشتند با حمل پلاکاردها و تراکت های شعار نویسی شد صفوف متحد مردم را شکل دادند و تظاهرات شروع شد.
آنها این شعار را به صورت نوحه می خواندند: “هرکس که عدالتخواه است / از وضع زمان آگاه است / باید ز حق یاری نماید / دین را طرفداری نماید / فتح اسلام در جهاد است / مرگ براین شاه” و دسته دیگر می خواندند: “پرچم خونین قرآن در دست مجاهد مردان / مانده به عالم جاویدان  / فتح اسلام در جهاد است / مرگ بر این شاه” حاضران با همین شعارها در مسیر خیابان تا فلکه خوسف(میدان طالقانی) و سپس میدان کوروش(ابوذر) راهپیمایی را ادامه دادند و در میدان نزاری توقف کردند.
در مسیر راهپیمایی مردم به سمت میدان نزاری، نیروهای شهربانی به حالت آماده باش حضور داشتند اما اقدامی برای مقابله انجام ندادند. در این میدان محمد شهاب دانشجوی علوم دینی مدرسه حقانی قم شروع به سخنرانی کرد. وی با قرائت چند آیه از کلام ا… مجید در ارتباط با مبارزه با ستمگران، اهداف انقلاب را تشریح کرد و ادامه داد: اینک حسین و یزید زمان مشخص شده اند و رویاروی یکدیگر به مقابله پرداخته اند. این دانشجوی ۲۴ ساله در حالیکه به شدت دستهایش را تکان می داد، ادامه داد: ندای هل من ناصر ینصرنی حسین زمان از پاریس شنیده می شود.
حسین (ع) در روز عاشورا گفت: اگر دین جدم محمد(ص) با کشته شدن من باقی می ماند این شمشیرها به طرف ما فرود آیئد و حسین زمان ما خمینی کبیر هم می گوید: توپ و تانک های شاه اگر حکومت اسلامی با کشته شدن ما برقرار می شود پس ای تانک ها آماده فرمان ژنرال ها برای کشتن ما باشید.
محمد شهاب در اوج تکبیرهای متوالی مردم در حالیکه نظامیان میدان را محاصره کرده بودند به سخنان خویش خاتمه داد و بدون ترس از چرثقیل پایین آمد و به جمع مبارزان پیوست و دوستانش وی را فراری دادند و مردم متفرق شدند.
در شب عاشورا حجت الاسلام دهقانی در مسجد عاشورا سخنانی علیه شاه بیان کرد که جلوی مسجد عاشورا توسط ماموران دستگیر و زندانی شد. از این تظاهرات محمود آرزومندان عکسبرداری کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*