پس از جان باختن ۴۵ هموطن؛ چرا ضعیف ترین وزیر کابینه برکنار نمی شود؟!


در هر دولتی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، شاهد بروز حوادث اینچنینی بوده ایم که پس از وقوع این حوادث وزیر مربوطه یا کنار گذاشته شده یا مجلس رأی به برکناری او داده است. امیدواریم آقای آخوندی حتی نگذارد کار به برکناری برسد و به همراه مدیر عامل راه آهن ضمن عذرخواهی دوباره از خانواده های داغ دیده و مردم ایران هرچه زودتر از مسئولیتی که بر دوششان گذاشته شده است، کناره گیری کنند. این مسأله نباید تحت تأثیر عواملی مانند وابستگی های حزبی و جناحی و روابط خاص فامیلی قرار بگیرد.

کد خبر: ۶۴۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ – ۱۲:۲۱ ۲۶ November 2016
امتیاز خبر: ۸۹ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۷۴۹۳
بامداد روز جمعه، حادثه تکان دهنده ای در محور خط آهن مشهد به تهران و در هفت خوان سمنان اتفاق افتاد، برخورد دو قطار مسافربری در این مسیر آن هم در یک خط عبوری که باعث جان باختن ۴۵ نفر از هموطنانمان و زخمی و مجروح شدن بیش از ۱۰۵ از مسافران این دو قطار مسافربری شد؛ حادثه ای هولناک که به دلیل سوختگی اجساد، حتی شناسایی آن ها را غیر ممکن ساخته بود.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، اگر اخبار بخش های مختلف خبری را در ارتباط با حوادث ریلی نگاه کنیم بخش اعظمی از این حوادث در دو کشور پاکستان و هندوستان رخ می دهد، آن هم دلایل خاص خود را دارد که بخشی از آن به ترکیب جمعیتی بالا و شاید استفاده نامناسب مردم این کشورها از ظرفیت های ریلی است؛ اما وقتی این خبرها را می خوانیم، شاید کمتر به ذهنمان برسد که ممکن است این اتفاق در کشور خودمان هم به وقوع بپوندد که متأسفانه یکی از این حوادث بامداد روز جمعه اتفاق افتاد.

«پورسید آقایی»، مدیرعامل راه آهن در رابطه با علت این حادثه، خطای انسانی را جدی ترین عامل عنوان می کند و درباره چگونگی برخورد دو قطار در این مسیر، اینچنین توضیح می دهد: «قطار مشهد – تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز، در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود. در همین زمان قطار مشهد – سمنان در مسیر متوقف می شود. متأسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد – سمنان مجددا کسب تکلیف می کند، به وی گفته می شود، مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است، لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند. از طرفی قطار مشهد – تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود، لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش روی مواجه می شود، به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند.

مدیرعامل راه آهن توضیح داده است، «سیستم ریلی تهران مشهد الکترونیکی مدیریت می شود و به یکی از قطارها که متوقف بود و اجازه حرکت نداشت، بنا به دلایلی دستور حرکت می دهند که با بررسی مکالمات ضبط شده، علت دقیق شناسایی و به اطلاع عموم خواهد رسید. وی البته از مردم ایران به خاطر این حادثه عذرخواهی کرد».

از طرفی هم دادستان سمنان با توجه به اینکه دلیل وقوع حادثه از سوی مسئولان امر خطای انسانی عنوان شده است، از بازداشت سه نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربری در سمنان خبر می دهد.
 چرا ضعیف ترین وزیر کابینه برکنار نمی شود؟!

قاضی آسیابی در خصوص بازداشت سه تن از عوامل برخورد دو قطار مسافربری در سمنان گفته است: « پیروی دستور ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور در رابطه با پیگیری این حادثه دادستانی با قاطعیت و بدون فوت وقت به این موضوع ورود کرد و شب گذشته با اعطای نیابت از سوی شعبه سوم دادسرای مرکز استان سمنان به دادستان شاهرود دستور شناسایی عوامل و مقصرین این حادثه صادر شد. در جریان رسیدگی به این پرونده، سه نفر از عوامل شامل مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه آهن شمال شرق کشور که در شاهرود مستقر است، مسئول مرکز کنترل خطوط و مسئول شیفت مرکز کنترل بازداشت شدند».

وی یادآور شد: « دادستان شاهرود و قاضی کشیک از ساعت ۷ شب تا ۳ بامداد مشغول تحقیقات در این حادثه بودند. افراد بازداشت شده، تفهیم اتهام و با صدور قرار تأمین روانه زندان شدند؛ ضمن اینکه دستورات لازم برای شناسایی سایر مقصرین این حادثه صادر شده است، کمیسیون بررسی فنی حوادث مسئول بررسی فنی شده و اعلام گردیده که هر چه زودتر این کمیسیون تشکیل و نظر کارشناسی را کتبی و رسمی اعلام کند».

هرچند جدای از پیگیری های دستگاه قضایی، دستورهایی از سوی رئیس جمهور، معاون اول وی، وزیر راه و شهرسازی، استاندار سمنان برای پیگیری دلایل اصلی و معرفی مقصران این حادثه ارائه شده و از طرفی نمایندگان مجلس هم با تشکیل کمیته ویژه بررسی علل این حادثه و فرا خواندن وزیر راه برای ارائه توضیحات لازم در این خصوص پیگیر مسأله هستند، قطعا جان باختن مظلومانه ۴۵ هموطن آن هم در مسیر زیارت مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج(ع)، قطعا رسیدگی ها و برخوردهای به مراتب جدی تری را می طلبد.

هنوز یادمان نرفته که در خردادماه سال ۹۳ نیز در پی وقوع سانحه ریلی برخورد دو قطار در مسیر تهران- مشهد در ایستگاه امروان دامغان، «امیرحسین تاوپور» مدیرکل راه‌آهن شمال شرق کشور از سمت خود استعفا داد. البته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته است: پس از حادثه‌ای که در سال‌های گذشته رخ داد، با سامانه‌های اتوماتیک توانسته بودیم، وضع ایمنی این محور (محور ریلی مشهد ـ تهران) را که شلوغ‌ترین محور کشور است، برقرار کنیم و حادثه‌ای را پس از آن نداشتیم؛ اما وقوع دوباره چنین حادثه ای و جان باختن ۴۵ زائر حضرت رضا (ع) هیچ جای توجیهی ندارد.

به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی که اکنون به دلیل وقوع چنین حوادثی، باید او را ضعیف ترین وزیر کابینه خواند به جای نوشتن مطالب سیاسی در روزنامه ها و گرفتن عکس یادگاری با هواپیمای ایرباس بهتر است، وظایف حوزه کاری خود یعنی وزارتخانه راه و شهرسازی را انجام دهد تا شاهد بروز چنین حوادثی برای هموطنانمان نباشیم. اگر آقای آخوندی به جای مصاحبه های گاه و بیگاه در مورد قرارداد خرید هواپیماهایی که هنوز اثری از آن در ایران نیست، بی سر و صدا به بهبود کیفیت ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و زمینی بپردازد و به ساخت جاده های استاندارد فکر کند، شاید داغ کمتری بر دل خانواده های ایرانی متأثر از چنین حوادثی بر جای بماند.

در هر دولتی ـ چه اصولگرا و چه اصلاح طلب ـ شاهد بروز حوادث اینچنینی بوده ایم که پس از وقوع این حوادث، وزیر مربوطه یا کنار گذاشته شده یا مجلس رأی به برکناری او داده است. امیدواریم آقای آخوندی حتی نگذارد کار به برکناری برسد و به همراه مدیر عامل راه آهن ضمن عذرخواهی دوباره از خانواده های داغ دیده و مردم ایران هرچه زودتر از مسئولیتی که بر دوششان گذاشته شده است، کناره گیری کنند. این مسأله نباید تحت تأثیر عواملی مانند وابستگی های حزبی و جناحی و روابط خاص فامیلی قرار بگیرد.

حتی اگر شخص وزیر راه و مدیر مربوطه در بخش حمل و نقل ریلی به این تصمیم نرسند که برای کاستن اندکی از داغ بروز چنین حادثه هولناکی، کوچکترین وظیفه شان عذرخواهی و کناره گیری از مسئولیت است، رئیس جمهور باید برای رضایت هموطنانمان نسبت به برکناری مسئولان این حادثه اقدام کند و اگر رئیس قوه مجریه هم به چنین تصمیمی نرسید، مجلس باید از اختیارات نظارتی خود در این زمینه به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و با بهره گیری از آن، رأی به کناره گیری وزیر خاطی بدهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*