واسطه‌گری، مانعی برای توسعه صادرات صنایع دستی

 

سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم اتحاذ سیاست اجرایی و قانونگذاری مناسب برای توسعه صادرات صنایع دستی، بر حذف واسطه‌ها در این عرصه تاکید کردند.
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۳

واسطه‌گری، مانعی برای توسعه صادرات صنایع دستی

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، محمّدجواد یافتیان – امروزه توجه به صنعت گردشگری و زیرمجموعه‌های آن مانند صنایع دستی اهمیت ویژه‌ای یافته است زیرا محصولات صنایع دستی علاوه بر ارزآوری و درآمدزایی برای کشورها، معرف تاریخ و فرهنگ هر سرزمین محسوب شده و به نوعی موجب جذب گردشگران خارجی نیز خواهد شد.

صحبت‌های معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز مؤید رشد در صادرات صنایع دستی کشورمان است زیرا این حوزه شاهد رشد سالیانه ۲۴ درصدی بوده و از این محل ۴۱۰ میلیون دلار درآمد کسب شده است؛ البته شاید بتوان در مقایسه با ظرفیت و تنوع محصولات صنایع دستی کشورمان اذعان کرد که این مبالغ مطلوب نیست و باید رشد چشمگیرتری در این حوزه وجود داشته باشد.

چندی پیش نیز مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی کشور در خبری اعلام کرد رقم صادرات صنایع دستی، بدون احتساب زیور آلات سنتی و تجارت چمدانی طی چهارماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای رشد ۳۶ درصدی بوده که نشان دهنده وجود ظرفیت خوب در این حوزه است.

البته نباید فراموش کرد که برخی از صنایع دستی شهرستان‌های مختلف به دلیل حمایت نشدن هنرمندان این عرصه، از بین رفته اند لذا ارائه تسهیلات مالی به هنرمندان، ساماندهی تولیدکنندگان صنایع دستی و ایجاد بانک اطلاعاتی، ارائه وام‌های ارزان‌قیمت برای تجهیز کارگاه‌ها، کاهش عوارض گمرکی برای صادرکنندگان، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی داخلی و خارجی، ایجاد فروشگاه‌های دائمی صنایع دستی و غیره می‌تواند کمک شایانی برای رفع مشکلات این عرصه کند تا شاهد رونق در آینده این حوزه باشیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت ضمن تاکید بر لزوم اتحاذ سیاست اجرایی مناسب برای توسعه صادرات صنایع دستی، بر حذف واسطه‌ها در این عرصه تاکید کردند.

نبود سیاست اجرایی مناسب برای توسعه صادرات صنایع دستی/ برخی شهرستان‌ها حتی اداره میراث فرهنگی ندارند

نایب رییس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه که در برنامه ششم توسعه بخش محصولات صنایع دستی مغفول مانده است، گفت: این مهم نشان‌دهنده نبود سیاست اجرایی مناسب برای توسعه صادرات صنایع دستی است.

شهاب نادری

شهاب نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تأکید بر اینکه صادرات صنایع دستی موجب ارزآوری شده و کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی دور می‌کند، گفت: صنایع دستی بخشی از صنعت گردشگری محسوب شده و ایجاد رونق در این بخش موجب توسعه و رونق عرصه گردشگری نیز خواهد شد.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس گفته مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سالیانه شاهد رشد ۲۴ درصدی صادرات صنایع دستی هستیم، اظهار کرد: این مهم در حالی مطرح شده که در برنامه ششم توسعه بخش محصولات صنایع دستی مغفول مانده است لذا این روند نشان دهنده نبود سیاست اجرایی مناسب برای توسعه صادرات صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع دستی شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر  دیگر همانند روند گذشته تولید نمی‌شود، ادامه داد: وقتی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در برخی شهرستان‌ها وجود ندارد، متعاقبا حمایت مناسبی از دستاوردهای نفیس هنرمندان حوزه صنایع دستی نیز صورت نخواهد گرفت.

نادری با اشاره به اینکه فرش، جاجیم، گیوه‌بافی و غیره از جمله محصولات صنایع دستی استان کرمانشاه به‌حساب می آید، تصریح کرد: باید از هنرمندان صنایع دستی حمایت های مختلفی انجام شود تا به بهبود کیفیت و افزایش محصولات تولیدی، امکان صادرات بیشتر نیز فراهم شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان دستگاه متولی اصلی در این حوزه باید با جدیت به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای صادرکنندگان صنایع دستی باشد.

نایب رییس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازارهای خوبی برای فروش صنایع دستی در منطقه خاورمیانه و سایر نقاط دنیا وجود دارد لذا باید بازاریابی دقیقی انجام شود تا بتوان محصولات ایرانی را به دنیا معرفی کرد.

میزان ارزآوری صادرات صنایع دستی مطلوب نیست/ صنایع دستی، پیوست فرهنگی محصولات ایرانی هستند

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی ‌وگردشگری مجلس با بیان اینکه هم اکنون میزان ارزآوری و درآمد حاصله از صادرات صنایع دستی مطلوب نیست، گفت: سفارتخانه ها و رایزن‌های فرهنگی کشورمان باید نسبت به تبلیغ و معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات صنایع دستی ایران اسلامی اهتمام بیشتری به خرج دهند.

ذبیح الله نیکفر

ذبیح‌الله نیکفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اهمیت توسعه صادرات صنایع دستی کشورمان به سایر کشورهای دنیا، گفت: با توجه به قدمت ایران اسلامی و اشتیاق مردم دنیا برای خرید صنایع دستی کشورمان، متولیان این عرصه باید توسعه صادرات صنایع دستی را در دستور کار قرار دهند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طبق نظر کارشناسان امروزه آماده نبودن زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات صنایع دستی موجب بروز مشکلات در این عرصه شده است، اظهار کرد: درنظر گرفتن سیاست‌هایی که منجر به حمایت از فعالان این عرصه می‌شود امری ضروری است و یکی از ملاک‌های تأمین زیرساخت‌ها به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه سفارتخانه ها و رایزن‌های فرهنگی کشورمان در تمام نقاط دنیا باید نسبت به تبلیغ و معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات صنایع دستی ایران اسلامی اهتمام بیشتری به خرج دهند، تصریح کرد: در این میان می‌توان به کمک سفیران به‌منظور راه‌اندازی بازارهای جدید برای صادارت صنایع دستی فراهم کرد؛ البته دستگاه دیپلماسی می‌تواند با همکاری و تعامل دوجانبه کمک شایانی به تسهیل حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی کشورمان در نمایشگاه‌های بین‌المللی کند.

نیکفر افزود: صنایع دستی به نوعی پیوست فرهنگی در کنار سایر محصولات تولید و صادر شده ایرانی به حساب می‌آید.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون میزان ارزآوری و درآمد حاصله از صادرات صنایع دستی مطلوب نیست و تا هدف اصلی فاصله وجود دارد، ادامه داد: ارائه تسهیلات مالی و غیره می‌تواند موجب ایجاد انگیزه در بین فعالان این عرصه شود تا بتوان از این طریق درآمد حاصله را نیز افزایش داد.

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارائه معافیت های مالیاتی و غیره نیز از دیگر راهکارهای ایجاد انگیزه و در نهایت دستیابی به ارزآوری بیشتر از طریق صادرات صنایع دستی به حساب می آید.

لزوم ارائه معافیت‌های مالیاتی در حوزه صادرات صنایع دستی/از بین رفتن بازارهای جهانی به‌دلیل بی‌توجهی

عضو هیأت رییسه فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با اشاره به اینکه کپی‌برداری کشورها از طرح‌های صنایع دستی کشورمان موجب از بین رفتن بازارهای صادراتی شده، گفت: یکی از راه‌های افزایش صادرات در این حوزه، ارائه معافیت‌های مالیاتی است.

ولی الله نانواکناری

ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه امروزه توسعه صادرات صنایع دستی امری مهم بحساب می‌آید، گفت: بر اساس سند چشم انداز کشور، توجه به جایگاه تولید و صادرات محصولات صنایع دستی امری ضروری است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می توان با برنامه ریزی بلند مدت، حوزه صادرات صنایع دستی را توسعه دهیم، اظهارکرد: رشد در این صنعت نیازمند ایجاد انگیزش در بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

وی ضمن تاکید بر اینکه آمارهای ارائه شده در خصوص میزان رشد صادرات صنایع دستی در هر سال قابل اعتماد نیست، ادامه داد: مسئولان متولی در این حوزه گرایشی برای دستیابی به جایگاه مناسب در حوزه صنایع دستی را ندارند زیرا اگر چنین موضوعی وجود داشت امروزه شاهد فراهم شدن و تامین زیرساخت‌ها در این عرصه بودیم.

نانواکناری تصریح کرد: هم اکنون به دلیل بی توجهی به تولیدکنندگان صنایع دستی، بسیاری از تولیدات استان مازندران در این عرصه از بین رفته و دیگر تولید نمی‌شود لذا این محصولات نیاز به احیاء دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یکی از راه های افزایش صادرات محصولات ایرانی در این حوزه، ارائه معافیت های مالیاتی است که نقش بسزایی دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون کشور چین با کپی برداری از طرح‌های محصولات مختلف ایرانی، اقدام به تولید صنایع دستی کرده است که این امر ضربه بزرگی به صنعت قدیمی کشورمان وارد کرده و در این میان موجب از دست رفتن بازارهای صادارتی نیز می شود.

عضو هیأت رییسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید ظرفیت وزارت امورخارجه در معرفی صنایع دستی کشورمان به دنیا را فراموش کرد و در این میان سفارتخانه‌ها نقش مهمی بر عهده دارند.

رشد صادرات صنایع دستی نیازمند حمایت در حوزه‌های قانونگذاری و اجرایی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه موانع متعددی بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی وجود دارد، گفت: می‌توان با کمک‌های مالی به تولیدکنندگان، زیرساخت‌های تولید محصولات صنایع دستی را نوسازی کرد.

اصغر مسعودی

اصغر مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وجود ظرفیت مناسب کشورمان در تولید و صادرات صنایع دستی به کشورهای مختلف، گفت: این صنعت می‌تواند اشتغال پایدار را رقم بزند و مسئولان این عرصه باید سیاست‌های مدونی را برای توسعه و رشد در صادرات صنایع دستی تبیین کنند.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه موانع متعددی بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی وجود دارد، اظهار کرد: برخی موانع موجب شده تا بسیاری از تولیدات کشورمان در این حوزه از بین برود و کسی سراغ احیای آنها نرود.

وی ضمن تاکید بر اینکه رشد صادرات صنایع دستی نیازمند حمایت در حوزه‌های قانونگذاری و اجرایی است، ادامه داد: می‌توان با کمک‌های مالی به تولیدکنندگان، زیرساخت‌های تولید محصولات صنایع دستی را نوسازی کرد تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، محصولاتی با قیمت ارزان‌تر به بازار عرضه شود.

مسعودی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف دنیا می‌توانند میزبان صنایع دستی ایرانی باشند، افزود: بر این اساس می‌توان با برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی محصولات این صنعت را به دنیا معرفی کرد؛ تجربه نشان داده ذوق و هنر بکاررفته در تولید محصولات چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و این امر یکی از راه‌های پیدا کردن بازارهای هدف جدید و توسعه صادرات است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حذف واسطه‌ها از دیگر راهکارهای توسعه صادرات صنایع دستی است زیرا وقتی سود بیشتری به تولیدکنندگان برسد، حتما این افراد تلاش بیشتری برای تولید محصولات باکیفیت‌تر و مطابق با ذائقه مشتریان می‌کنند.

عضو کمیته تخصصی «ارشاد، تبلیغات اسلامی و گردشگری» کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه برخی از کشورها با بهره گیری از  صنایع دستی ایرانی، اقدام به تولید محصولات مختلفی در این عرصه می کنند؛ از این رو نباید از یاد برد که ادامه چنین روندی می‌تواند آسیب بزرگی برای بازار محصولات صنایع دستی باشد./

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*