مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خبر داد:افزایش ۲ برابری دانش آموزان معتاد

تجربه و شیوع مصرف مواد مخدر در کشور به سن ۱۵ سالگی کاهش یافته است به نحوی که بر اساس تحقیقات ملی در سالهای ۸۱ و ۸۲ نیم درصد دانش آموزان متوسطه دوم تجربه مصرف مواد مخدر را داشته اند که این رقم در سال ۹۱ به یک درصد افزایش یافت است. نگرانی مسئولان از این موضوع و تهدید جدی اعتیاد برای  رده سنی نوجوان کشور باعث شده تا ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با روش های توانمند سازی و پیشگیری  از مصرف مواد مخدر و روان گردان ها در سطح مدارس متوسطه در ۱۲ استان کشور کند که استان خراسان جنوبی با توجه به هم مرزی با بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر دنیا یکی از استان های اولویت دار در این طرح بوده است. مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی در استان که با حضور ۲۰۰ مربی برای تحت پوشش قرار دادن تمامی دانش آموزان متوسطه دوم برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: این طرح تاکنون در ۸ استان کشور و با حضور ۱۱۰۰ مدرس با هدف اصلی کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد به منظور جلوگیری از بروز اعتیاد در بین دانش آموزان دوره متوسطه دوم و ارتقای دانش مجریان مدارس و والدین برگزار شده است .
حمید صرامی اینگونه عنوان کرد که: متاسفانه روند شیوع تجربه مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان در کشور طی سالهای ۸۱ ، ۹۰ و ۹۴ نشان می دهد که حجم تهدید تجربه به مصرف از طریق شبکه های مافیایی برای ضربه زدن به این قشر در حال افزایش است و شواهد نشان می دهد که ولع تجربه مصرف مواد مخدر در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال کشور در حال افزایش است .
ابتلای  ۲۳  درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور به اختلالات روانی
وی به مشاهده مصرف مواد مخدری مانند تریاک ، روان گردان ها ، ریتالین ، ماده شیشه و … در بین نوجوانان اشاره کرد و افزود: شیوع اختلالات و تنوع مشکلات روانی عامل دیگری در برگزاری این طرح می باشد چرا که در حال حاضر بر اساس آخرین تحقیقات بیش از ۲۳ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور دارای یکی از اختلالات روانی می باشند که گسترش این روند باعث افزایش تمایل به مصرف مواد مخدر در جامعه خواهد شد.
وی  از ناکارآمدی برخی از ساختارهای کشور به عنوان یکی دیگر از عوامل شیوع مصرف مواد یاد کرد و اذعان داشت: سیاست های اجتماعی مانند فقدان غنی سازی اوقات فراغت ،ساختارهای اقتصادی مانند بیکاری، فقر، تورم در جامعه و ناکارآمدی ساختارهای فرهنگی پیش زمینه ای برای گرایش به مواد می باشند .
وضعیت اعتیاد در کشور
وی در ادامه به تشریح وضعیت اعتیاد در کشور پرداخت و با بیان اینکه ۳ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور اعتیاد قطعی دارند، گفت: ۵۸ درصد این جمعیت زیر ۳۴ سال سن دارند که این آمار نشان دهنده این است که جمعیت جوان و نوجوان کشور را نشانه رفته است.
صرامی از مصرف تریاک، هرویین ، کراک افغانی، ماده محرک شیشه و مصرف چند ماده ای به عنوان ۵ الگوی مصرف مواد مخدر طی دهه گذشته یاد کرد و ادامه داد: ۵۸ درصد معتادان مصرف چند ماده ای دارند که درمان آن فوق العاده سخت است .
افزایش گرایش به اعتیاد در بین زنان و دختران
وی به افزایش گرایش به اعتیاد در بین زنان و دختران اشاره کرد و اذعان داشت:آمار نشان دهنده شیب تند میزان بروز و تنوع اعتیاد در بین این قشر جامعه است و تحقیقات نشان می دهد که ابتلا به اعتیاد در بین زنان دارای اختلال روانی ۴ برابر بیشتر از سایر زنان است .
شیوع مصرف تریاک و حشیش در طبقه ای از کارگران شاغل بخش صنعت خراسان جنوبی
مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه ۲۱ درصد کارگران شاغل محیط های صنعتی اعتیاد قطعی دارند، بیان کرد : در پاره ای از موارد میزان مصرف تریاک و حشیش در طبقه ای از کارگران شاغل در این بخش در خراسان جنوبی از سطح میانگین کشوری بالاتر است که می طلبد مدیران صنایع بدون انکار و کتمان با جدیت برنامه های پیشگیرانه را دنبال کنند.
افزایش مصرف برخی مخدرها در بین دانشجویان
صرامی به شیوع تجربه مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان اشاره کرد و گفت: در دانشگاه های دولتی خراسان جنوبی هر چند وضعیت قابل قبولی وجود دارد اما در پاره ای از موارد مصرف موادی مانند حشیش ، ماده گل ، تریاک و قرص ریتالین در بین دانشجویان مشاهده می شود که نیاز است برنامه های پیشگیرانه در دانشکده ها تقویت شود .
کشف  بیش از ۱۰ هزار تن مواد مخدر طی ۳۷ سال گذشته
وی از  کشف و شناسایی بیش از ۱۰ هزار تن مواد مخدر طی ۳۷ سال گذشته در کشور خبر داد.
صرامی با اشاره به برنامه ششم توسعه و اینکه  باید سالانه ۵ درصد و تا آخر برنامه ۲۵ درصد اعتیاد در کشور کاهش یابد، افزود : رقم اعتبارات پیشگیرانه در حوزه مواد مخدر  پایین است که از نمایندگان مجلس خواستار تقویت این اعتبار هستیم .
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد برنامه های پیشنهادی این ستاد برای اصلاح قانون اعدام در حوزه مواد مخدر گفت: با حضور اندیشمندان و نخبگان بررسی این موضوع در دست اقدام است که بعد از ۳۷ سال آیا اعدام در کاهش این جرم موثر بوده یا نه . صرامی  در پاسخ به خبرنگار ما در مورد اعتبارات حوزه پیشگیری مواد مخدر خراسان جنوبی با توجه به هم مرزی با افغانستان اذعان داشت :خراسان جنوبی همیشه مورد تاکید در این حوزه بوده و وزیرکشور  هم تاکید داشته است که تمهیدات بیشتری برای خراسان جنوبی  در حوزه پیشگیری اندیشیده شود . وی اعتبار حوزه پیشگیری از اعتیار کشور را ۱۶ میلیارد تومان عنوان کرد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*