مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد:عدم استقبال فعالان صنایع دستی از دریافت تسهیلات

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از برپایی دومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی  از ۱۹  تا ۲۳ آذر ماه در محل نمایشگاه بین المللی با حضور فعالان عرصه صنایع دستی از استان های خراسان جنوبی ، شمالی ، رضوی ، سیستان و بلوچستان و کرمان خبر داد. حسن رمضانی در نشست خبری با بیان اینکه صنایع دستی استان در ۱۰۵ غرفه در مدت برگزاری  نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت، افزود: دو غرفه بصورت رایگان در اختیار استان ها و شهرستان ها قرار می گیرد و سایر غرفه ها نیز با حداقل هزینه ها در راستای حمایت از فعالان در عرصه صنایع دستی در اختیار تشکل ها قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: تاکنون استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفته و تمامی غرفه ها رزرو شده که در راستای حمایت از فعالان صنایع دستی پیش بینی شده تسهیلات ۵ میلیون تومانی قرض الحسنه نیز در اختیار غرفه داران قرار گیرد .
وی به برنامه های جانبی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: با همکاری مرکز آموزش عالی سپیده کاشانی به عنوان قدیمی ترین مرکز استانی در حوزه گرافیک تلاش شده با در اختیار گذاشتن غرفه ای به این دانشگاه، دوره آموزشی بسته بندی برای هنرمندان و فعالان صنایع دستی برگزار شود. مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به برگزاری دوره های آموزشی بازاریابی در حاشیه این نمایشگاه اشاره کرد و اذعان داشت: مشکل اساسی تشکل های صنایع دستی در استان عدم تسلط به کار اقتصادی و سرمایه گذاری و حضور در بازار است که سعی شده در نمایشگاه به این موضوعات نیز پرداخته شود .
ثبت جغرافیایی ۵ رشته صنایع دستی استان
رمضانی در ادامه به سوالات خبرنگاران در حوزه صنایع دستی پاسخ گفت و از ثبت جغرافیایی صنایع دستی در ۵ رشته پارچه بافی، جاجیم بافی، سیاه چادر ، برک و سفره آردی خبر داد و افزود: برخی از تشکل های صنایع دستی مانند شرکت تعاونی حوله بافی زنان خراشاد و شرکت جاجیم رم نیز بدنبال ثبت برند خود هستند. وی به شناسایی ۸۰ رشته صنایع دستی در استان اشاره کرد که از این تعداد ۴۰ رشته فعالند و در ادامه بیان کرد : گیوه بافی در طبس ، برک بافی در بشرویه و سربیشه و پلاس بافی و سیاه چادر در سیدان نهبندان احیا و از دست فراموشی خارج شده اند .
صادرات  ۴۳۱ هزار دلار صنایع دستی
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد سهم خراسان جنوبی از میزان صادرات گفت: میزان صادرات صنایع دستی با توجه به اینکه اکثرا چمدانی صورت می گیرد در کشور قابل ارزیابی نیست اما می توان گفت در سال گذشته این صادرات ۴۳۱ هزار دلار بوده  است .
وی به حمایت بخش دولتی از تشکل های صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق کارآفرینی امید و بانک های عامل حدود یک میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت ۴ درصد در اختیار فعالان صنایع دستی قرار گرفته که در سال جاری نیز ۱۰ فقره مجوز با میانگین اعتباری ۵۰۰ میلیون تومان صادر شده است .
وی تاکید کرد : برای پرداخت تسهیلات هیچ مشکلی وجود ندارد و ما شاهد عدم استقبال تشکل ها و فعالان صنایع دستی هستیم و به تمامی تولید کنندگان حقوقی و حقیقی در این حوزه اعلام می کنیم برای استفاده از این فرصت ورود پیدا کنند. وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما در مورد حمایت بخش دولتی استان و خرید محصولات صنایع دستی اینگونه اذعان داشت که استاندار خراسان جنوبی و شورای برنامه ریزی به دستگاه های اجرایی برای خرید محصولات استان نامه ارسال کرده اند و علاوه بر این بر اساس بند ۱۱۹ قانون بودجه سال ۹۳ و ۹۴ باید هر دستگاه اجرایی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از صنایع دستی خرید کند که البته اجباری به این موضوع نیز وجود ندارد. رمضانی در ادامه از ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در ساختمان سر در باغ طبس بعد از سه سال رایزنی با شورای شهر طبس خبر داد و گفت: تا بهمن ماه این بازارچه راه اندازی می شود. وی تاکید کرد : راه اندازی گمرک تخصصی صنایع دستی در استان ضروری به نظر می رسد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*