قوانین صلح بعد از جر و بحث چیست؟

مطمئنا هیچ کس از دعوا کردن استقبال نمی کند مخصوصا اگر با شریک زندگی اش باشد. اما گاهی اختلاف وجود دارد و مزه نمک زندگی کنار تفاهم ها خود را نشان می دهد. حال اگر خدای نکرده دلخوری و ناراحتی‌ای پیش آمد، چگونه می توان از یک جروبحث به صلح سازنده رسید؟

فرآوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
قهر کردن با همسر

اسلام مثل همیشه راه نجات را به روی زنان یا مردانی که از قهر کردن و جدایی عاطفی از یکدیگر رنج می‌بردند باز کرده تا فضای خانواده‌ها با جنگ و جدل بین زن و شوهر ناآرام نشود بلکه صلح و آشتی در خانواده به‌وجود آید و هر یک از زن و شوهرها برای آشتی کردن و گفت‌و‌گو با همسر از دیگری پیشی بگیرد.
به برکت اسلام و به لطف حضور پیامبر گرامی اسلام‌(ص) دوران قهرهای مداوم و بی‌دلیل مردان از همسرانشان تمام شد و دیگر مردان اجازه نداشتند با هر بهانه‌ای با همسر خود قهر کرده و او را از خود دور کنند. البته این اتفاق مبارک ابتدا در مدینه روی داد و بعد از آن بود که زنان مکه هم وقتی آزادی و رهایی زنان مدینه را دیدند، خواستند فرهنگ اسلام به خانه‌های آنها هم برسد.
طبق مطلبی که در کتاب «التفسیر‌الکبیر» نوشته شده، به دستور پیامبر هیچ مردی اجازه قهر کردن و بی‌توجهی نسبت به همسر خود را نداشت و اگر مردی دچار چنین کاری کرده بود باید هرچه سریع‌تر آشتی می‌کرد. در کتاب «روح‌المعانی» هم ماجرایی نوشته شده که بر‌اساس آن نبی مکرم اسلام (ص) برای اینکه فرهنگ مردم مکه را هم مانند مردم مدینه کند و هیچ مرد مسلمانی از همسر خود قهر نکند، در سخنرانی‌های خود بر این نکته تاکید می‌کرد تا صلح و آشتی در خانه‌ها ایجاد شود…
‌عفو و بخشش از توصیه‌های دینی است که در قرآن به آن تاکید شده و خدا از بندگانش می‌خواهد اگر کسی به شما بدی کرد، شما با نیکویی و مهربانی جوابش را بدهید. این قاعده بیشتر از هر کسی در مورد زندگی‌های خانوادگی صدق می‌کند. آنجا که خدا در آیه ۹۶ سوره مومنون می‌فرماید: «بدی را به بهترین شیوه دفع کن و پاسخ بدی را به نیکی بده».

بر سر چه موضوعاتی بحث نکنیم؟

به همسرتان بگویید هر حرف یا سوالی دارد، می تواند از شما بپرسد و در مورد چیزهایی که بعد از دعوا هنوز او را آزار می دهد، صحبت کند. هرگز به دلیل ترس از دعوای مجدد از این مرحله فرار نکنید

در زندگی مشترک، موضوعات زیادی وجود دارد که موجب اختلاف نظر میان زوجین می شود اما برخی از آنها واقعا ارزش دعوا و نزاع را ندارد. حال ببینیم کدام موضوعات؟

کاری که خواسته اید، انجام نشده است

حتما برای شما هم بارها پیش آمده که از همسرتان بخواهید تا کاری را انجام دهد اما پس از گذشت مدتی ببینید که او هنوز هیچ اقدامی نکرده است؟ به عنوان مثال از او خواسته اید که سطل زباله را بیرون بگذارد یا سر ساعت ۹ کانال تلویزیون را تغییر دهد چون که شما می خواهید برنامه مورد علاقه تان را ببینید، اما او به هیچ کدام عمل نکرده است. مهم نیست. همه ما گاهی فراموش کار می شویم. مطمئنا برعکس این قضیه نیز اتفاق افتاده است و شما نیز بارها آنچه همسرتان به شما گوشزد کرده بود را از یاد برده اید.

خانواده همسرتان حرفی غیرمنطقی به شما زده است

 این که یکی از اعضای خانواده یا دوستان همسرتان حرفی زده یا رفتاری از خود نشان داده که مورد پسند شما نبوده است، ربطی به همسرتان ندارد. مقصر شخص دیگری است. پس شما نباید او را به دلیل رفتار دیگری سرزنش کنید.

تفریحات او حوصله شما را سربرده است

 مهم نیست چند ساعت، چند روز یا حتی ماهها و سالها با همسرتان در مورد این که او به فوتبال یا بازی های یارانه ای علاقه دارد، بحث کنید، شما هیچ وقت نخواهید فهمید که چرا آقایان عاشق فوتبال اند یا این که چرا خانم ها از تماشای سریالهای تلویزیونی لذت می برند. پس بهتر است بدون هیچ جنجالی، آنچه طرف مقابل تان را شاد و سرگرم می کند، قبول کنید.

قصه هایی که در گذشته رخ داده است

 شما حق این که همسرتان را به خاطر گذشته اش، قبل از این که شما به زندگی او وارد شوید، سرزنش کنید. شما او را همین طور که بوده، با همان گذشته، قبول کرده اید. به بیان دیگر، اگر گذشته شما نبود، اگر برخی چیزها را تجربه نمی کردید، حال اینجا که باید، در کنار هم نبوده اید.

بعد از دعوا چه کنیم؟

گاهی اوقات حتی مقاومت هم کمک نمی کند و کاسه صبر شما لبریز می شود. حال اگر اگر خدای نکرده دلخوری و ناراحتی‌ای پیش آمد و زن و شوهر با هم قهر کردند  آن وقت وظیفه طرفین دعوا چیست؟

تنها معذررت کافی نیست

وقتی همسرتان از شما می خواهد تنهایش بگذارید یا این که خسته شده است و دوست دارد کار دیگری انجام دهد، فقط گفتن «معذرت می خواهم» برای التیام احساسات او کافی نیست و باید بگویید که من به خاطر فلان چیز یا فلان حرف، از تو معذرت می خواهم و در آینده سعی می کنم که…

بعد از دعوا با همسر حرف بزنید

‌عفو و بخشش از توصیه‌های دینی است که در قرآن به آن تاکید شده و خدا از بندگانش می‌خواهد اگر کسی به شما بدی کرد، شما با نیکویی و مهربانی جوابش را بدهید

اگر بعد از دعوا به زمان نیاز دارید تا دوباره روحیه خود را به دست بیاورید، اشکالی ندارد؛ اما حتما این را به همسرتان بگویید. روانپزشکان معتقدند، اگر بعد از دعوا همسرتان را از خود برانید، او احساس می کند می خواهید او را تنبیه کنید و به همین دلیل شاید نتواند به سمت شما بیاید و احساساتش را بازگو کند.
به جای این کار به او بگویید: «احساسات من به سرعت احساسات تو به حالت قبلی برنمی گردند. به من فرصت بده. وقتی حالم خوب شد، در این مورد بیشتر صحبت می کنیم.»

بگویید مشکل کجاست؟

به همسرتان بگویید هر حرف یا سوالی دارد، می تواند از شما بپرسد و در مورد چیزهایی که بعد از دعوا هنوز او را آزار می دهد، صحبت کند. هرگز به دلیل ترس از دعوای مجدد از این مرحله فرار نکنید. اگر با هم صحبت نکنید، مشکل تان حل نشده باقی می ماند و ناراحتی ها از بین نمی روند.

از یک متخصص کمک بگیرید

اینکه همیشه بر سر موضوعات تکراری با همسر خود بحث می کنید یا نمی توانید مسایل گذشته را فراموش کنید، مساله بی اهمیتی نیست. پیش از بدتر شدن اوضاع پیش مشاور بروید. بیشتر مردم از روش های مشابه استفاده و نتیجه های مشابه نیز کسب می کنند. اما مشاور همیشه راهکار تازه ای به شما ارائه خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*