سرمقاله/مجلس و راه ‏های نفوذ و جنگ نرمِ دشمن

امروز خراسان جنوبی – ابطحی

 مجلس دهم هم در حوزه سیاست خارجی و هم داخلی باید مقابله با تهدیدات نرم علیه نظام را پیگیری کند. مقام معظم رهبری در این چند ماهه مخصوصاً در شش خرداد ۹۵ فرمودند بنده مکرر تذکر می‏دهم به مسئولین که جلوی نفوذ دشمنان را در مراکز تصمیم‏ گیری و تصمیم ‏سازی بگیرند؛ یعنی دشمن دارد در این چند سال گذشته سعی می‏کند با نفوذ در مراکز تصمیم‏سازی و تصمیم‏گیریِ نظام به آنچه که به قول خودش تسلط بر نظام ایران و کسب منافع است، دست پیدا کند.
این تهدید نرم یک تلاش سازمان‏ یافته است برای کنترل محاسبات رفتارهای جامعه و حاکمیت در ایران. حالا از چه طریقی؟ از طریق تأثیرگذاری در مبانی، مفاهیم، الگوهای فکری و شیوه‏های استدلال. در واقع اولین پایه تهدید نرم، بُعد مردم و افکار عمومی مردم است. سعی می‏کنند در افکار عمومی، باورهای انقلابی را بی ‏اعتبار کنند؛ مفاهیم انقلابی را بی‏ اعتبار کنند. در واقع این مردمند که مخاطب بازیگران تهدید نرم هستند.  در مرحله دوم تغییر الگوهاست. یک بحث مهم این است که جامعه چگونه در مورد مسائل مختلف تصمیم‏گیری و داوری می‏کند؟ چه مقیاسی برای این داوری در توده‏های مردم هست؟ دشمن سعی می‏کند این مقیاس‏ ها را عوض کند، یعنی تحلیل ‏های انقلابی را از جامعه بگیرد و تحلیل‏های غرب‏گرایانه را به جای آن بگذارد.  مرحله سوم توسعه ابزاری است. از چه ابزاری استفاده بکند که این نفوذ را محقق کند؟ یک راه این است که در رسانه‏های گوناگون تأثیرگذار باشد؛ از شبکه‏های مجازی، تلگرام، وایبر و این‏گونه شبکه‏ ها گرفته تا سینما و فیلم و غیره. مثلا یک فیلمی را که هیچ جایگاهی ندارد ولی ساختارهای ایرانی و ارزش‏های ایرانی اسلامی را مسخره کرده است و جامعه را با سیاه‏نمایی نشان می‏دهد، آن را برنده می‏کنند و به آن جایزه می‏دهند.  مرحله چهارم شناسایی، جذب، آموزش و در نهایت شبکه‏ سازی یک جریان غرب‏گرا در داخل است. یعنی سعی می‏ کنند شرکای داخلی درست کنند و این را هم در دانشگاه‏ ها شروع کردند. ادبیات کلاسیک تهدید نرم امروزه با نشریات دانشجویی، کتاب‏ هایی که در این حوزه چاپ می‏ شود، کتابخانه دیجیتال و… ترویج می‏ شود. سعی کردند که یک شبکه ‏سازی طرفدار غرب را در ایران سامان دهند و درست کنند.
اما چه تکنیک ‏هایی به خرج دادند؟ اولین تکنیک شان ایجاد فضای دوقطبی بین مفاهیم انقلابی و ارزش‏های اسلامی با موضوعات مربوط به امنیت ملی با زندگی و اقتصاد و معیشت است.  تکنیک دومشان این است که مفاهیم انقلابی را بی‏اعتبار کنند. توسط چه کسی؟ توسط خود انقلابیون. تکنیک سومشان این است که به افکار عمومی دسترسی پیدا کنند از طریق در اختیار گرفتن زیرساخت‏های ارتباطی. چهارمین تکنیک شان این است که الگو و سبک زندگی را تغییر دهند. در بخش‏های متوسط شهری اینها رفتارهایی دارند که خارج از کنترل نظام قرار دارد. دارد یک نوع نظام زیستی غربی جایگزین هویت ایرانی اسلامی می‏شود. ما در حوزه‏های آموزشمان، بهداشتمان، خدمات اجتماعی‏مان، محیط زیستمان همه‏ اینها را داریم می‏بینیم.  این وضعیت، جایگاه مجلس دهم را به عنوان قوه‏ای که در رأس امور قرار دارد، خیلی حساس می‏کند. وقتی نفوذ دشمن دارد در همه‏ بخش‏ها وارد می‏شود، یک عده باید این تهدیدات را  شناسایی کنند، کشف و تحلیل نسبت به آن داشته باشند و بعد قانون‏ها را متناسب با آن وضع کنند. کار مجلس دهم اگر واقعا بخواهند کار کنند برای مردم و نظام، کار بسیار بسیار بزرگی است. نمایندگان قسم خوردند که پاسدار اسلام و قانون اساسی باشند. ما همین مفاهیم ارزشی را در قانون اساسی داریم که باید از آنها دفاع کنند. بحث کوچک پیش پا افتاده دیگر نداریم. بگذارید که مثلا تعطیلی امروز و فردا یا عید فطر و غیر عید فطر و این که مثلاً چه ساعتی کارمند بیاید را خود دولت تعیین کند و در حوزه اجرا دست دولت باز باشد. ما باید به کارهای کلان بپردازیم. نمایندگان همین صحبتی که حضرت آقا فرمودند را در نظر بگیرند. اگر تهدیدات دشمن را در نظر بگیرند و راه‎‏های نفوذ را ببندند، بزرگترین کار را کرده‏اند.  اینکه این حقوق‏های چند میلیونی دربیاید. مگر نبوده؟ افشای اینها بازی با افکار عمومی است. بی‏اعتماد کردن مردم به نظام است. شاید چند نفر از مسئولین بیشتر نباشند ولی این در سطح وسیعی پخش می‏شود. شبکه‏های اجتماعی پخش می‏کنند. مردم کم‏کم از مسئولین فاصله می‏گیرند. این چیزی است که دشمن می‏خواهد. بیشترین کاری که مجلس باید بکند در همه‏ کمیسیون‏ها چه کمیسیون فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون امنیت ملی، سیاست خارجی و کمیسیون شوراها و امور داخلی، وقت گذاشتن روی موضوعاتی است که مورد اشاره قرار گرفت. امید آنکه بتوانیم در مجلس دهم وظیفه خودمان را انجام دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*