سرمقاله/رسانه ملی وچالشهای جدی…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد-mohammadraeifard@yahoo
صدا وسیما سازمانی است بسیار عریض و طویل وهزاران پرسنل که دهها کانال داخلی وخارجی را راه اندازی وپشتیبانی میکند و باید نقشی بسیار مهم در ساختار فرهنگ عمومی و بهینه سازی روابط اجتماعی ایفا کند. سازمانی که از تغییر مونولوگی وتبدیلش به دیجیتال زمان زیادی نمیگذرد. سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نتوانست خودرا با تغییرات شبکه های مویرگی جهانی و اطلاعات واخبار به مفهوم حرفه ای آن ارتقا دهد، لذا با خواسته های نسل جوان ونسل اول انقلاب همخوانی لازم را فراهم ننمود.  متاسفانه تغییرات مدیران شبکه ها یک چرخه معیوب و ثابتی است که چهره های همیشگی که سالهاست قرعه شانس به نام آنان خورده دایم جایشان باهم عوض میشود آن هم باهمان نگاههای سنتی چهاردهه قبل!! افکار عمومی باتوجه به تغییرات جهانی و واقعیات جامعه وسوالات بی پاسخ فراوانی که برایش بوجودآمده نیاز به اقناع دایمی داردکه متاسفانه در تولیدات سازمان باآن همه گستردگی به دلیل دور ماندن بسیاری از نخبگان فرهنگ وسیاست وهنر  از سپهر بسته صداوسیما شاهد برون رفت اعتماد عمومی از دایره  کوچک صداوسیمای ملی هستیم. نوع نگاه وسیاستهای حاکم بر مدیران این سازمان وسیع و پیچیده به نحوی برنامه ریزی شده که متاسفانه شاهد ریزش شدیدمخاطب و افکار عمومی از بسته روشده صداو سیما هستیم که همچنان بدون درنظر گرفتن خواست عمومی برهمان طبل میکوبد و سرنایش را از سرگشادش می دمد! هیچگونه فضای چندصدایی ازآن به گوش نمیرسد وتضارب افکار در آن بی معناست، کارشناسانی که خود میبرند وخود میدوزند وخود قبای دوخته شده را برتن عقل مردم پرومیکنند.
به دلیل نبود شبکه های خصوصی این سازمان بدون هیچگونه رقیبی سرمست از تک بودن میتازد و هرچه که صلاح میداند تولید و به خورد افکار عمومی میدهد،آن هم با کمترین باز خورد منطقی ومناسب. اگر شرایط افتتاح شبکه های خصوصی که حتی در افغانستان و پاکستان فراوانند فراهم شود آنگاه مردم در خواهند یافت که تاکنون چه برنامه هایی را تحمل میکرده اند. اینکه فقط طیف خاصی و با زاویه نگاهی ویژه امکان بروز و فراهم آوردن شرایط برای سایر اقشار و افکار دیگر را فراهم نیاورند نتیجه اش میشود گرایش درصدبسیاربالای مردم به صدهاتلویزیون ماهواره ای که شاید بتوانند آنی راکه در صداوسیمای کشورشان نمی یابند ازسایرمنابع تحصیل کنند.
چراصداوسیما نتوانسته تاکنون به عنوان  یک گروه مرجع مهم فرهنگ حاکم برجامعه راسامان دهد؟چون عامه مردم نیاز به حرفی نو واعتمادی پرریشه دارند. چرا صدا و سیما توان خروج از پیله به دور خود تنیده را ندارد؟  آمار بسیار تکاندهنده نشان از اقبال مردم به شبکه های آنسوی آبهاست وصداوسبما سعی درکتمان آن دارد. نوع مصاحبه بامردم آنقدر نخ نما شده است که مصاحبه های طراحی شده با چند نفر را به حساب نظرتمام طیفها و مردم می انگاراند، بدون احترام به شعور مردم نمیتوان آنها را در مقابل جعبه جادویی میخکوب کر د. ما هنوز توان تولید خبر مرجع را نداریم و بیشتر اخبار ما متاثراز اخبار مرجع جهانی است و در مقام پاسخگویی تا تولید خبرهای داغ وناب…
صدا و سیما صدها میلیارد پول بیت المال را صرف برنامه هایی میکند آنهم باکمترین بازخورد به قول رحمانی فضلی وزیر کشور صداوسیما دیگر تاثیرش را از دست داده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*