سرمقاله/در سایه اجرایی نشدن صحیح برجام؛ اعتماد ایرانی؛ کارشکنی آمریکایی

امروز خراسان جنوبی – متین
حدود یک سال از زمان اعلام توافق برجام و شش ماه از اجرای آن می گذرد، امّا؛ شواهد موجود نشان می دهد که با وجود پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش، این سند به درستی از سوی آمریکا و غرب اجرایی نشده است. در همین ارتباط، مقام معظم رهبری طی سخنان اخیر خود تصریح کردند که طرف مقابل به اساسی ترین تعهداتش در برجام عمل نکرده است، تحریم ها حذف نشده، مشکلات بانکی همچنان ادامه دارد، بیمه نفت کش ها در سطح محدودی انجام می شود و دارایی های بلوکه شده ایران هنوز بازپس داده نشده است. وزیر امور خارجه ایران نیز طی سفر اخیر خود به برخی کشورهای اروپایی و در دیدار با مقامات آمریکا و اروپا از کارشکنی های ایالات متحده در زمینه اجرای برجام گلایه کرد. اجرایی نشدن صحیح برجام از سوی غرب و آمریکا در حالی رخ داده که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.
دلیل مستند جمهوری اسلامی برای عمل به تعهداتش در برجام، گزارش  یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در دی ماه سال گذشته منتشر شد و اقدامات عملی ایران را در زمینه اجرای برجام مورد تأیید قرار داد. البته بروز کارشکنی از سوی آمریکا در اجرای برجام، امری غیرقابل پیش بینی نبود، به طوریکه از ابتدای امضای برجام و زمانیکه این سند در قالب مصوبه شورای عالی امنیت ملی، توسط رئیس جمهوری به حضور رهبری ارائه شد، ایشان در مورد احتمال کارشکنی های طرف غربی و به ویژه آمریکا، هشدار دادند. همچنین، ایشان طی ملاحظات نه گانه خویش درباره برجام، تصریح کردند که پذیرش مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی با هدف رفع تحریم ها انجام می شود و بنابراین برای رفع کامل آنها، باید تضمین های قوی از سوی غرب و آمریکا داده شود (که در ادامه چنین نشد و طرف مقابل، از دادن تضمین های قوی به ایران برای انجام تعهداتش سر باز زد).
به نظر می رسد، آمریکا قصد دارد از اجرای برجام به عنوان اهرمی برای تأثیرگذاری بر سیاست های بر حق جمهوری اسلامی ایران در منطقه، که به فعالیت های بر هم زننده امنیت تعبیر می کند، استفاده نماید. شواهد موجود نشان می دهد که بی اعتمادی ملت و مقامات جمهوری اسلامی به آمریکا بی پایه و اساس نبوده و همان گونه که تاریخ ثابت کرده است، نمی توان به وعده های این کشور در عمل به تعهداتش اعتماد کرد. البته این موضوع بدان معنی نیست که جمهوری اسلامی درهای کشورش را به روی دیگر کشورها ببندد و تعامل و ارتباطی با کشورهای دیگر نداشته باشد، بلکه مقصود بالا بردن سطح هوشیاری ایران در عرصه سیاست خارجی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*