رتبه پایین وضعیت اینترنت ایران در گزارش اتحادیه بین المللی مخابرات

خبرگزاری فارس: رتبه پایین وضعیت اینترنت ایران در گزارش اتحادیه بین المللی مخابرات

بر اساس گزارش تازه اتحادیه بین المللی مخابرات ایران در میان ۱۷۵ کشور جهان از نظر شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه ۸۹ را کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از سایت این اتحادیه ایران با صعود یک پله ای امتیاز خود را از ۴٫۶۶ به ۴٫۹۹ افزایش داده، اما تقریبا از تمامی همسایگان خود وضعیت بدتری دارد.

بهترین رتبه در این زمینه در میان همسایگان ایران مربوط به بحرین است که رتبه ۲۹ را کسب کرده و رژیم صهیونیستی هم رتبه ۳۰ را داراست.

همچنین امارات رتبه ۳۸، عربستان رتبه ۴۵، قطر رتبه ۴۶ و کویت رتبه ۵۳ را به خود اختصاص داده است. حتی کشورهایی مانند آذربایجان و ارمنستان که در سال های قبل وضعیت بدتری نسبت به ایران داشتند رتبه های ۵۸ و ۷۱ را به خود اختصاص داده اند. لبنان و ترکیه نیز با رتبه ۶۶ و ۷۰ بالاتر از ایران هستند.

در میان همسایگان ایران عراق جایی در این فهرست ندارد و تنها پاکستان با رتبه ۱۴۶ و افغانستان با رتبه ۱۶۴ وضعیت بدتری از کشورمان دارند.

گزارش یادشده حاکیست کمتر از نیمی از جمعیت جهان تا قبل از پایان سال ۲۰۱۶ آنلاین خواهند شد و علت این رشد گسترش شبکه های تلفن همراه و کاهش هزینه استفاده از آنهاست. مانند گذشته بخش عمده کاربران اینترنت در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

در شرایطی که حدود ۸۰ درصد از جمعیت کشورهای توسعه یافته کاربر اینترنت هستند، این رقم در کشورهای در حال توسعه مانند ایران حدود ۴۰ درصد و در کشورهای کمتر توسعه یافته کمتر از ۱۵ درصد است.

اکثر کاربران آفلاین را زنان، افراد سالخورده، بی سواد و کم سواد، فقیر و ساکنان نواحی دورافتاده و روستایی تشکیل می دهند. بر اساس هدف گذاری سازمان ملل میزان کاربران آنلاین جهان باید در سال ۲۰۲۰ به ۶۰ درصد برسد. اما این رقم هم اکنون ۴۷ درصد است که به معنای آفلاین بودن ۳٫۹ میلیارد نفر از جمعیت جهان و آنلاین بودن ۳٫۵ میلیارد نفر در حال حاضر است.

ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای کمتر توسعه یافته هم اکنون به سطح دسترسی به آن در کشورهای توسعه یافته در سال ۱۹۹۸ رسیده و این امر نشانگر عمق شکاف دیجیتال در جهان است. هزینه دسترسی به اینترنت همراه در جهان هنوز نسبتا بالاست و ساکنان کشورهای فقیر هنوز توان پرداخت آن را ندارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*