رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد :پرداخت ۵۶ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۱۱ هکتار از مزارع و باغ های استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند که در مجموع برای اجرای این سیستم، ۵۶ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی به متقاضیان اجرای طرح پرداخت شده است. هاشم ولی پور مطلق افزود: برای اجرای سیستم های آبیاری نوین(بارانی و قطره ای) در استان به ازای هر هکتار ۷۰ میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض دولتی به متقاضیان پرداخت شده است.وی گفت: یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح آبیاری تحت فشار در مزارع و باغ هاست که از اهمیت بالایی برخوردار است.
۷۵۰۰ هکتار اراضی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز است
وی با بیان اینکه ۶ درصد از مجموع زمین های استان مجهز به سیستم آبیاری نوین است ، گفت: تاکنون هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است. به گزارش ایرنا، ولی پور مطلق اظهار کرد: سال ۹۵ به ازای هر هکتار برای اجرای سیستم های آبیاری نوین ۸۵ میلیون ریال در نظر گرفته شده که، هنوز بودجه ای به استان ابلاغ نشده است. وی ادامه داد: دولت برای ترغیب کشاورزان به اجرای سیستم نوین آبیاری با در نظر گرفتن تسهیلات مورد نیاز زمینه را برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در استان فراهم کرده است.
 افزایش محصول در واحد سطح از مزیت های اجرای آبیاری نوین
وی افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی را یکی از مزیت های اجرای آبیاری نوین عنوان کرد و یادآور شد: افزایش کیفی و کمی محصول و صرفه جویی در مصرف آب از دیگر مزیت های این طرح است.
ولی پور مطلق افزود: سال های ۹۳ و ۹۴ سطح اجرا شده و در حال اجرا از محل بودجه ابلاغی و نیز طرح های خود اجرایی کشاورزان حدود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار بود که این میزان ۱٫۲ برابر سطح اجرایی ۲۰ ساله (از ابتدای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار) است.
وی تاکید کرد: در حالی که خراسان جنوبی با بحران بی آبی دست ‌و پنجه نرم می ‌کند ۹۰ درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی با بهره ‌وری پایین مصرف می‌ شود لذا اجرای سیستم های نوین آبیاری تاثیر بسزایی در صرفه جویی آب دارد. به گفته کارشناسان در حالی که میانگین تبخیر و تعرق در کشور هزار میلی‌متر است، میزان تبخیر و تعرق استان در بیشتر نقاط سالانه حدود سه هزار میلی‌متر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*