رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی اعلام کرد:افتتاح ۲۵ پروژه محرومیت زدایی همزمان با هفته بسیج در استان

امروز خراسان جنوبی – کاظمی فرد
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی از افتتاح ۲۵ پروژه محرومیت‌زدایی در هفته بسیج با حضور فرمانده قرارگاه قرب کوثر خبر داد و گفت: طرح» دهستان پیشرفت» به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی بسیج سازندگی کشور در ۶ دهستان استان اجرائی خواهد شد. سرهنگ محمد زهرایی در کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت هفته بسیج اظهار کرد: برنامه های هفته بسیج سال جاری با رویکرد تبیین نقش بسیج و روحیه انقلابی و با شعار «بسیج انقلابی و خدمتگزار» از ۳۰ آبان ماه تا ششم آذرماه برگزار می شود. به گفته وی همزمان با هفته بسیج در روز چهارشنبه سوم آذرماه اختتامیه اردوهای جهادی با حضور سردار حزنی، فرمانده قرب کوثر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(صلی ا… علیه و آله)، جمعی از مسئولان استان و با شرکت ۴۰۰ جهادگر برتر استان برگزار خواهد شد.
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: همچنین جشنواره « نقش من در اقتصاد مقاومتی» و نمایشگاه عکس نیز همزمان با اختتامیه اردوهای جهادی برگزار می‌شود و از برگزیدگان اردوهای جهادی و جشنواره نقش من در اقتصاد مقاومتی تجلیل خواهد شد.
 افتتاح ۲۵ پروژه محرومیت زدایی  همزمان با هفته بسیج در استان
زهرایی دیدار با خانواده شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و افتتاح پروژه خانه عالم روستای قصبه چهکند به نمایندگی از ۲۵ پروژه اقتصاد مقاومتی را از دیگر برنامه های بسیج سازندگی عنوان کرد و گفت: در هفته بسیج تعداد ۲۵ طرح عمرانی محرومیت زدایی، کوچک و عام المنفعه با هزینه کرد ۷۶۰ میلیون تومان اعتبار افتتاح می شود. وی اضافه کرد: از این تعداد پروژه ۱۳ مورد از محل اعتبارات تملک دارایی استان با اعتبار ۴۸۰ میلیون تومان و ۱۲ پروژه از محل اعتبارات قرارگاه قرب کوثر با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیون تومان تامین اعتبار شده است. رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی در ادامه از افتتاح ۲۰۰ کارگاه کمک اشتغال زودبازده خبر داد وافزود: طی سال جاری مبلغ ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای پروژه‌های زودبازده در استان، پرداخت خواهد شد. به گفته وی طی سال جاری حمایت برای راه‌اندازی ۷۰۰ کارگاه اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۲۰۰ کارگاه ایجاد شده و ۲۰۰ کارگاه دیگر در حال اخذ تسهیلات هستندو ۳۰۰کارگاه دیگر تا پایان سال تسهیلات دریافت خواهند کرد. زهرایی با اشاره به بحث آموزش در اقتصاد مقاومتی افزود: در زمینه اقتصاد مقاومتی در سال جاری تاکنون برای ۲هزار و ۷۰۰ نفر کارگاه توجیه عمومی و برای یک هزار و ۷۰۰ نفر کارگاه آموزش تخصصی برگزار شده است.
۱۲ هزار نفر به اردوهای جهادی خراسان جنوبی اعزام شدند
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود به اعزام اردوهای جهادی به مناطق محروم استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر به مناطق محروم استان اعزام شده اند.
وی با بیان اینکه این افراد در قالب ۷۵۳ گروه جهادی اعزام شده اند، گفت: از این تعداد ۵۶ گروه دانشجویی و طلاب ۱۰ روزه، ۲۷ گروه جهادی کارمندی سه روزه و ۷۰ گروه جهادی محلات یک روزه بوده اند. زهرایی ادامه داد: همچنین ۱۸۷ گروه با دو هزار و ۵۰۰ دانش آموز تحت عنوان «طرح هجرت دانش آموزی» به مناطق محروم استان اعزام شده اند.
وی اعزام ۳۸۰ گروه جهادی در قالب اجرای طرح شجره طیبه صالحین را از دیگر اقدامات سال جاری دانست و گفت: این گروه ها به مدت یک روز در مناطق محروم استان حضور داشته اند. زهرایی از حضور ۱۹ گروه جهادی مهمان از دانشگاه های برتر کشور در استان خبر داد و گفت: در این گروه ها هزار و ۱۷۰ دانشجو حضور داشته اند. وی ادامه داد: اعزام هشت تیم پزشکی تخصصی و ۱۰ تیم پزشکی عمومی از دیگر اقدامات انجام شده سال جاری در حوزه اردوهای جهادی بوده است.زهرایی خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ و ۹۶ نیاز محور حرکت کردن گروه های جهادی و محدود نشدن عرصه های جهادی به قشر و نهاد خاصی در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفته است.
بسیج سازندگی به دنبال پیداکردن بازارهای مطمئن برای کارگاه های تولیدی است
وی با اشاره به اینکه در خصوص اقتصاد مقاومتی امسال رویکرد بسیج سازندگی و اقشار بسیج پیداکردن بازارهای مطمئن برای کارگاه های تولیدی ایجادی است، گفت: در این راستا از توان آستان قدس رضوی استفاده شده و غرفه خراسان جنوبی در جنب حرم رضوی برای فروش محصولات و صنایع دستی استان ایجاد خواهد شد.
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی درکشور تشکیل شده، تصریح کرد: این طرح در یک هزار دهستان اجرا می شود که سال اول ۱۳۰ دهستان کشور در دستور کار قرار گرفته که سهم خراسان جنوبی ۶ دهستان می باشد.
زهرایی اضافه کرد: متأسفانه از ۶۰ دهستان استان ۵۰ دهستان ضریب محرومیت ۹٫۸ درصد را دارند که از متوسط کشوری فاصله زیادی دارد و این موضوع نشان از ضرورت رسیدگی به این استان دارد. وی با اشاره به اینکه برنامه « دهستان پیشرفت» در ۶ روستای خراسان جنوبی اجرا خواهد شد، گفت: این طرح در دهستان درح شهرستان سربیشه، قهستان از درمیان، پرتگان از زیرکوه، منتظریه از طبس و شوسف و میغان از نهبندان اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه طرح پیشرفت و آبادانی در چهار حوزه فرهنگی، سلامت، زیرساخت و عمرانی و توانمندسازی و اشتغال اجرایی می شود، ادامه داد: اولویت های انتخاب دهستان‌ها برای اجرای این طرح ضریب محرومیت، مساحت و پراکندگی، مرزی بودن، روحیه جهادی و میزان مشارکت مردم است. زهرایی با بیان اینکه این طرح بنا به تاکید رهبری در هزار نقطه ایران اجرایی می شود، عنوان کرد: اجرای طرح پروسه پنج ساله با هدف پیشرفت و آبادانی طراز انقلاب با هدف محرومیت زدایی اجرایی می شود. بنا به گفته رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی برای هر دهستان ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد تخصیص داده می شود که ۵۰ درصد توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی بسیج سازندگی و ۵۰ درصد توسط دولت و همیاری مردم خواهد بود.
 لزوم اختصاص ردیف اعتباری به آبرسانی سیار
وی در ادامه به معضل کم آبی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: در حوزه آبرسانی سیار به روستاهای استان نیاز به ردیف اعتباری خاص است که متاسفانه ناوگان حمل آب شرب کم و معیوب هستند و اعتبارات آبرسانی سیار در اولویت اعتبارات آب و فاضلاب روستایی قرار ندارد.
زهرایی با بیان اینکه متأسفانه آبرسانی سیار آخرین ردیف اجرایی را در اختیار دارد، گفت: اکنون در برخی روستاها که آب شرب ندارد برای آن روستا اقدام به سنگ فرش کردن روستا می شود درصورتی که برای روستا آب شرب مهمترین خواسته روستاییان است. زهرایی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در حال حاضر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به آبرسانی سیار بدهی دارد، افزود: از حدود یک ماه پیش طبق دستور استاندار خراسان جنوبی در راستای اینکه باید کار روستاییان به خود روستاییان واگذار شود آبرسانی سیار به روستاهای استان به سازمان تعاون روستایی واگذار شده است. رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به آبرسانی سیار به ۴۱۴ روستا با جمعیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ خانوار و ۵۶ هزار نفر از ابتدای سال جاری، بیان کرد: ۲۴ هزار مترمکعب آب به این روستاها حمل شده است.
وی با بیان اینکه حاشینه نشینی ، مهاجرت، قاچاق کالا و بیکاری در روستا ها از تبعات بحران بی آبی در استان است که باید برای حل آن برنامه ریزی شود، افزود: در حال حاضر با ۱۵ تانکر به ۴۰۰ روستا در خراسان جنوبی آبرسانی سیار صورت می‌گیرد که این موضوع اجحافی در حق مردم است.
وی در ادامه به قرارداد بسیج سازندگی استان با اداره کل آموزش و پرورش استان دراجرای طرح سواد آموزی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۱۶۳ بی سواد را آموزش داده ایم و امسال برای آموزش سواد آموزی دوهزار و ۲۲۰ نفر قرارداد منعقد شده است. وی در پایان تاکید کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی باید بین دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی هم افزایی بیشتری باشد و ایجاد کمیته های مسئله محور جزو اولویت ها قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*