در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان عنوان شد:حمایت اتاق بازرگانی ایران از طرح مطالعاتی زعفران

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با حضور استاندار ، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اعضای این شورا در استان برگزار و بر تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار در استان تأکید شد.
آمادگی یک مؤسسه برای سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زرشک و زعفران استان
استاندار در این جلسه با اشاره به محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک و زعفران، از آمادگی سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی یک مؤسسه بخش خصوصی در حوزه زرشک و زعفران در استان خبر داد. مهندس پرویزی با بیان اینکه در فروش محصولات کشاورزی استان باید به صنایع بسته بندی و فراوری محصولات توجه ویژه شود، گفت: قطعاً جلوگیری از خام فروشی محصولات و نیز توجه به صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات در این حوزه نیز می تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر ، در راستای ایجاد اشتغال و برندسازی محصولات نیز کمک شایان توجهی نماید. استاندارخراسان جنوبی، با اشاره به حمایت قوای سه گانه و مسئولین کشوری و در رأس آنها مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولیدکنندگان و توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: در طول ۳۷ سال عمر با برکت انقلاب اسلامی چنین فضایی کمتر وجود داشته که باید از این فضا و فرصت نهایت بهر برداری را کرد. مهندس پرویزی، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به صورت مستمر و مداوم از مسئولین کشوری گزارش اقدامات انجام شده را دریافت می کنند، گفت: تصویب قانون رفع موانع تولید از سوی دولت و نیز استقرار کمیته حقوقی و قضایی در قوه قضائیه به منظور احصاءی مشکلات حقوقی واحدهای تولیدی از دیگر اموری است که در این زمینه به انجام رسیده است. وی با بیان اینکه مسئولین در کنار گفتن مشکلات راه حل های مربوطه را نیز پیشنهاد نمایند، گفت: با توجه به فضایی که در حال حاضر ایجاد شده است مسئولین ذی ربط تلاش کنند تا با ارائه پیشنهاداتی مشخص و کاربردی به رفع مشکلات موجود در سطح تولیدکنندگان کمک کنند. استاندار با تاکید بر حمایت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار در استان ، عنوان کرد: مسئولین ذی ربط تلاش کنند تا با تقویت ارتباط با بخش خصوصی زمینه های سرمایه گذاری در استان را بیش از پیش فراهم نمایند. وی، با بیان اینکه بدون توسعه سیاسی ، توسعه اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد، گفت: بعد از توافقاتی که در برجام صورت گرفت فضای توسعه مباحث اقتصادی بسیار بهتر از سال های قبل از دولت یازدهم شده است که صادرکنندگان می توانند این بهبود فضا را به وضوح مشاهده کنند.
تأکید بر کشف بازارهای جدید
وی کشف بازارهای جدید در مباحث صادراتی را مورد تاکید قرارداد و افزود: صادرکنندگان باید علاوه بر شناسایی بازارهای مصرف، سطح کیفی محصولات خود را نیز به منظور اعتمادسازی و جلب اعتماد مشتریان مورد توجه قرار دهند. استاندار افزود: ارتقای سطح کیفی محصولات موجب افزایش اعتماد عمومی به محصولات تولیدی و در نهایت برندسازی محصولات خواهد شد که در موضوع اقتصادی و توسعه صادراتی یک مؤلفه بسیار مهم و حیاتی است.
خراسان جنوبی خواستگاه اولیه زعفران است
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این جلسه به مشکلات حوزه زعفران و زرشک اشاره کرد و گفت: زعفران یکی از کالاهای فوق استراتژیک کشور محسوب می‌شود و خواستگاه اولیه این محصول خراسان جنوبی بوده و در دیگر کشورها این نوع محصول و با این کیفیت را سراغ نداریم.
مهندس شافعی با اشاره به اینکه باید در مورد مشکلات زعفران در ایران فکر جدی شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه آینده خوبی برای زعفران ایران دیده نمی‌شود و نباید این محصول باارزش را به راحتی رها کنیم، اتاق بازرگانی ایران آمادگی دارد در این راستا ورود یافته و کمک کند. شافعی به مشکلات اصلی زعفران در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: با ورود کشورهای دیگر به تولید محصول زعفران و استفاده نکردن از ابزارهای نوین برای تولید این محصول، برای زعفران ایران آینده خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.
اتاق بازرگانی از اجرای طرح مطالعاتی عمیق برای آینده زعفران در خراسان جنوبی حمایت کند
وی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف محصول زعفران بیش‌ از مصرف خوراکی در صنایع دارویی و آرایشی است بنابراین باید برای صنوف تبدیلی زعفران و توجه به این امر فکر اساسی در کشور صورت گیرد،عنوان کرد: اتاق بازرگانی ایران هزینه‌های اجرای یک طرح مطالعاتی عمیق برای آینده زعفران را در برنامه کاری خود دارد و از هرگونه کمک برای رونق و تجارت زعفران حمایت می کند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق بازرگانی آمادگی دارد اگر خراسان جنوبی طرح مطالعاتی عمیق برای آینده زعفران را در برنامه کار قرار دهد، هزینه اجرایی آن را تأمین کند. وی با بیان اینکه بسیاری از  مشکلات و اموری که خراسان جنوبی قادر به حل آن نیست اتاق ایران آمادگی دارد این مشکلات را برطرف کند، افزود: اجرای قانون در استان های مختلف متفاوت است بنابراین باید از شرایطی که داریم و با تفصیلی که از قانون داریم گرهی باز کنیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: باید در مسائل اقتصادی بین بخش خصوصی و دولتی شراکت وجود داشته باشد و از فضای خوبی که در حال حاضر برای گفت‌وگوی بخش خصوصی با سه قوه ایجاد شده به خوبی استفاده شود.
شفاف نبودن قوانین
وی با بیان اینکه متأسفانه قوانین ما شفاف نبوده و در استان‌های گوناگون متفاوت است، افزود: در شرایط حاضر بخش خصوصی و دولت باید به یکدیگر کمک کرده و با این دید به‌ جلو بروند که با شرایط کنونی با تفسیری که در قانون وجود دارد گرهی را باز کرده نه اینکه گرهی را ایجاد کنند. شافعی با اشاره به وضعیت نامناسب بخش خصوصی که هیچ تقصیری برای قرار گرفتن در شرایط کنونی ندارند، تصریح کرد: همچنین بخش خصوصی باید این ظرفیت را داشته باشد که درخواست‌های غیرمنطقی از بخش دولتی نداشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بخش‌دولتی و خصوصی یک هدف مشترک دارند، خاطرنشان کرد: به جای لیست کردن مشکلات باید راه‌ حل‌های غلبه بر مشکلات را ارائه نمود و برای رفع آن تلاش شود. در این جلسه بخاطر کمبود وقت نمایندگان بخش خصوصی فرصت صحبت پیدا نکردند اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و سرپرست اداره کل اقتصاد و دارائی استان گزارشی ارائه دادند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*