در شورای اداری استان عنوان شد؛تحقق وعده معاون رئیس جمهور

جلسه تودیع و معارفه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی در جلسه شورای اداری با حضور استاندار ، امام جمعه بیرجند، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ، مسئولان استان و فرمانداران شهرستان ها  برگزار و بی بی عصمت سرفرازی به عنوان معاون زن هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری معرفی و از خدمات مهندس عابدی قدردانی شد.
امام جمعه بیرجند که نخستین سخنران این جلسه بود با تاکید بر سیره زندگی رسول اکرم (ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) دنیا را از جهل به زیبایی و انسانیت هدایت کردند و انسان  ها باید از فرصت‌هایی که  در زندگی برای خدمت به هم نوع و جامعه به وجود می‌آید به خوبی استفاده کنند. حجت الاسلام و المسلمین رضایی با تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم صلی ا… علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیه السلام، افزود: باید از این ایام برای رشد و تعالی روح خود استفاده کنیم و ایمان خود را عمق ببخشیم. امام جمعه بیرجند با بیان اینکه حضرت محمد رسول ا…(ص) موثرترین شخصیت دنیا در طول تاریخ است، گفت: پیامبر اسلام عالم را در خود گم کرد اما متاسفانه ما گاهی در یک عنوان و میز و مقام گم می شویم باید در تمام مراحل زندگی پیامبر صلی ا… علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیه السلام را الگو قرار دهیم. وی با گرامی داشت هفته بسیج افزود: مقام معظم رهبری بسیج را ضرورت می دانند و بسیج وجدان بیدار امت است و همه باید در ترویج اندیشه بسیجی تلاش کنیم.
مسئولان باید پیگیر مطالبات استان باشند
رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مشکلات اقتصادی و جذب سرمایه گذاری در استان گفت: اکنون فصل بودجه است و مسئولان استان باید پیگیر مطالبات استان باشند.  دکتر امیر حسنخانی با در خواست از استاندار مبنی بر قول معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور در خصوص ردیف اعتباری خاص برای استان افزود: آقای نوبخت معاون رئیس جمهور برای خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی چندین ساله و مشکلات، بودجه ویژه ای را پیشنهاد داده اند که امیدواریم محقق شود.
وضعیت بسیار حاد خشکسالی
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی وضعیت خشکسالی استان را بسیار حاد و نامناسب دانست و بیان کرد: کمتر استانی در کشور مشکلات استان خراسان جنوبی را دارد. وی گفت: تا امروز برف بسیار کمی آمده و خبری از بارندگی نیست و تاکنون در استان بیش از ۸۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. دکتر امیرحسنخانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید به مشکلات و مسائل اقتصادی مردم بیشتر توجه شود، افزود: امیدواریم امسال سهم بیشتری از بودجه حوادث غیر مترقبه و مدیریت بحران به استان تخصیص یابد.
اتاق بازرگانی به دنبال ارتباط استان ها با سایر کشورها
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز  با اشاره به شرایط جدید کشور بعد از برجام گفت :باید از شرایط جدید کشور که بسیاری از کشورها خواستار همکاری اقتصادی و تعامل با ایران هستند نهایت استفاده را داشته باشیم. به گفته مهندس شافعی بسیاری از کشور های بزرگ به دنبال رسیدن به اقتصاد بزرگ ایران هستند و علاوه بر این کشورهایی که با ما مذاکره کرده اند احساس کرده اند امن ترین و ساده ترین راه دستیابی به بازارهای منطقه از طریق ایران است.
وی با بیان  اینکه در اتاق بازرگانی به دنبال اتصالات استانی با سایر کشورها هستیم، افزود: همچنین در اتاق به دنبال این هستیم که با بعضی از کشورها استان های مرزی را معین ملی برای فعالیت کنیم و امیدواریم بیرجند با ظرفیت بالای خود در این ارتباط بتواند نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی کشور در توسعه این است که مفهوم رونق و توسعه را با هم یکسان در نظر گرفته ایم، عنوان کرد: به دلیل همین اشتباه گاهی رونق می گیریم اما در مسیر توسعه نخواهیم بود. به گفته وی: اینکه با تزریق منابع بخش های غیر مولد رونق بگیرد اقدامی موقتی بوده و ما را در مسیر توسعه قرار نخواهد داد.
وی، یکی از مشکلات اساسی کشور را نداشتن استراتژی مشخص و برنامه توسعه متوازن عنوان کرد و گفت: هر دولتی سرکار آمده یک استراتژی نوشته است و با ورود دولت دیگر این استراتژی کنار گذاشته شده و دولت دیگر استراتژی خود را آغاز می کند. رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اما در حال حاضر این برنامه در حال تدوین بوده و فرق آن با برنامه های دیگر این است که بخش خصوصی در آن مشارکت دارد و این امر سبب خواهد شد که برنامه های بلند مدت را بتوانیم اجرا کنیم.
بت بلندبالای تمرکزگرایی در کشور
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه نگاه توسعه باید از اقتصاد روستا آغاز شود، افزود: تا زمانی که نگاه توسعه از روستا آغاز نشود در بر همین پاشنه خواهد چرخید و اگر نگاهمان تنها به توسعه شهری باشد نتیجه آن مهاجرت، نابودی اقتصاد روستا و افزایش مسائل حاشیه نشینی است. شافعی به بررسی برنامه ششم در مجلس اشاره کرد و افزود: در این برنامه باید این بت بلندبالای تمرکزگرایی در کشور شکسته شود. وی با طرح این سوال که چرا در برنامه های توسعه، توزیع قدرت را در کشور ایجاد نمی کنیم؟   چرا همه چیز باید در تهران باشد؟ چرا اختیارات را در استان های مختلف کشور قرار ندهیم؟، بیان کرد: باید مناطق مختلف کشور بر اساس خصوصیت هایی که دارند در تدوین برنامه های کشور مشارکت کنند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه در حال حاضر در مسئله بودجه نگاه استانداران یک نگاه هزینه ای است، اظهارکرد: این یعنی استانداران تنخواه داران بودجه در استان خود هستند که با توسعه مغایرت دارد.
شافعی تأکید کرد: بجای نگاه هزینه ای برای استانداران باید امکان یک نگاه درآمدی ایجاد می شد چراکه با این کار انگیزه ها برای استانداران و مدیران استانی چندبرابر می شود که به توسعه کشور کمک خواهد کرد.
نبود اولویت بندی برای تولید در برنامه های توسعه
وی، تولید را تنها راه نجات کشور دانست و افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم و محکم به آن چسبیده ایم این است که در برنامه های توسعه ای در بخش تولید اولویت بندی، ظرفیت سنجی و مکان یابی نداریم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اگر مسائل و مشکلات تحریم را هم نمی داشتیم و این کار را ادامه می دادیم بازهم بخش تولید این مسائل و مشکلات را داشت، افزود: گسترش بی مهابا بدون توجه به مسئله ظرفیت سنجی و مکان یابی برای بخش تولید آینده خوبی ترسیم نخواهد کرد و باید برای آن فکر جدی برداشته شود. شافعی با بیان اینکه باید توجه داشت که آیا همه واحدهای مشکل دار یا در حال تعطیل باید زنده شوند یا صلاح است برخی هیچ گاه زنده نشوند، گفت: باید از منابعی که اکنون دولت در اختیار تولید قرار داده در واحدهای تولیدی استفاده کرد که توان ادامه فعالیت دارند نه اینکه به واحدهایی تزریق شود که قادر به فعالیت در بازار کنونی نیستند و بار مالی دیگری به وجود می آورند. وی با بیان اینکه آمار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که رکود از تولید آغاز شد و بعد سایر بخش ها را در بر گرفت، گفت: برای خروج از این رکود نیز باید از تولید آغاز کنیم.
پرداخت  ۱۸۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۵۲بنگاه اقتصادی استان
استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه کارکنان دستگاه های اجرایی که وظیفه خدمت رسانی دارند باید با روحیه بسیجی خدمتی صادقانه داشته باشند، گفت: باید به سمت تلاش برای توسعه استان در حوزه اقتصادی برویم و زمینه سرمایه گذاری در استان فراهم باشد چرا که اگر مشکلات این بخش حل شود در سایر بخش ها نیز مشکل برطرف می شود.
سید علی اکبر پرویزی با بیان اینکه اگر در حوزه درآمدی  ضعیف باشیم دستگاه های اجرایی ناتوان می شوند، افزود: کاهش درآمد شهرداری ها و یا وضع مردم نشانه پایین آمدن وضعیت درآمدی است و امیدواریم شاهد رونق تولید و صنعت در استان باشیم.
وی با اشاره به دیدار خود  با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور گفت: در این جلسات در حد بضاعت مشکلات مهم استان منتقل شد و دیدگاه آنها نیز نشان از علاقه مندی برای حل مشکلات استان داشت  و دستوراتی را نیز دادند و امیدواریم اتفاقات خوب در استان بیفتد. وی با اشاره به اینکه امیدواری زیادی برای من ایجاد شد تا مردم بهره مند شوند، گفت: موضوع راه، راه آهن و آب مورد نظر رئیس جمهور بود و تصمیماتی صورت گرفت و امیدواریم تا پایان سال آقای جهانگیری  و تعدادی از وزرا به استان بیایند.
به گفته استاندار طی دو سال گذشته نزدیک به ۱۴۰ مورد از اختیارات وزرا و معاونان آنها به استانداران و مدیران اجرایی واگذار شده و هنر ما این است که از  این  تفویض اختیارات بیشترین استفاده را داشته باشیم و اگر مدیری استفاده نمی کند مشکل دولت نیست.  وی در ادامه به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: در ۸ ماهه گذشته تنها در پرداخت حقوق کارمندان رسمی و پیمانی  بیش از ۱۱ میلیارد تومان کسری داشتیم و این رقم تا پایان سال به ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان می رسد  و هزینه قبوض و سوخت و ماموریت نیز پرداخت نمی شود و دستگاه ها عملا زمین گیر می شوند و امیدواریم در بودجه ۹۶ اصلاحاتی صورت گیرد.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه رشد فیزیکی است اما توسعه کمی است، گفت: در استان در حال حاضر اینقدر مشکلات زیاد است که به فکر بخش  کمی هستیم و به قدری نرسیده‌ایم که به بخش کیفی برسیم.  وی با اشاره به اینکه طی سه ماهه گذشته ۱۵۲ بنگاه اقتصادی که متقاضی تسهیلات بودند توانستند وام دریافت کنند، گفت: هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و کمیته نظارت پیگیری می کند که تسهیلات در همان بخش هزینه شود.
توجه استاندار برای کمک بانک ها به واحد های پایدار
مهندس پرویزی اضافه کرد:  به بانک ها تاکید شده که به صنایعی کمک شود که بازار فروش آنها محرز باشد و به واحدهای پایدار کمک کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود به  اتفاقی که در مشهد افتاد و از سخنرانی  دکتر علی مطهری ممانعت شد اشاره کرد و افزود: بعد از  این اتفاق فضایی در کشور ایجاد و به دنیا  منتقل شد و کار خوبی صورت نگرفت.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مدیریت شورای تامین و دستگاه قضایی و امنیت باید به گونه ای باشد که کمترین هزینه را برای نظام داشته باشد و خودتان قضاوت کنید که اگر آقای  مطهری آنجا سخنرانی می کرد اثرش بیشتر بود یا صحبت نمی‌کرد. وی گفت : علی مطهری نایب رئیس مجلس و یک شخصیت حقیقی و حقوقی است و فرزند شهید مطهری است و اگر جلوی سخنرانی و بیان نظرات گرفته شود و این روند  ادامه پیدا کند یک روزی نوبت مخالفین این جریان خواهد بود و اگر به صرف  اینکه کسی می خواهد اقدامی بکند که شاید یک حرف بدی بزند جلوی صحبت گرفته شود صلاح نیست در حالی که همیشه فرصت برای جواب دادن وجود دارد. پرویزی افزود: اگر نظرات مخالفی است با منطق می توان جواب داد و جامعه را قانع کرد که آن صحبت درستی نیست و افرادی صحبت می کنند و باید  قضاوت را به  مستمعین واگذار کرد  تا درستی و نادرستی آنها را مشخص کنند. در پایان این جلسه از اقدامات و زحمات ۸ ماهه مهندس عابدی قدردانی و بی بی عصمت سرفرازی به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری معرفی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*