آخرین خبر :

در جلسه شورای اسلامی شهر تصویب شد:احداث زیارتگاه شهدای فضیلت در بیرجند/از سرگیری مذاکرات برای برگزاری جشنواره عکس بیرجند در قاب ایران

 تصمیم گیری در خصوص اولین نامه مطرح شده در یکصدو هشتادوهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند که توسط رئیس کمیسیون فرهنگی شورا قرائت شد حدود یک ساعت از وقت جلسه را گرفت. در جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر بیرجند حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورا به قرائت برخی نامه های مطروحه در کمیسیون مذکور پرداخت تا در نهایت اعضای شورا با استماع نظر کمیسیون فرهنگی در خصوص نامه ها به جمع بندی برسند.
*بحث برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره عکس بیرجند در قاب ایران روی میز شورای شهر
حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد با اشاره به مصوبه قبلی شورا مبنی بر عدم برگزاری جشنواره بیرجند در قاب ایران، گفت: در این خصوص نامه ای با امضای تعدادی از عکاسان شهر به کمیسیون فرهنگی رسید و آنان خواستار حضور نمایندگان عکاسان در شورا و توضیح در خصوص دلیل تصمیم گیری برای عدم برگزاری جشنواره مذکور شدند که با این تقاضا موافقت گردید و جلسه مذکور با حضور ۳ نفر از نمایندگان عکاسان برگزار شد و ما نیز دلایل تصمیم شورا را مطرح کردیم و آنها هم توجیهاتی داشتند و بر ضرورت برگزاری این جشنواره تاکید نمودند. وی افزود: شورا در این خصوص چهار خواسته را مطرح کرده بود که شامل کاهش هزینه های برگزاری جشنواره ،تغییردبیر جشنواره، رفع حواشی جشنواره و استفاده از داوران بومی استان به جای داوران مدعو از تهران می شد و ما این خواسته ها را مطرح کردیم که آقایان زیر بار نرفتند و لذا تصمیم گرفتیم دوباره موضوع در جلسه شورا مطر ح شود.
وی با بیان اینکه با توجه به مسایل پیش آمده ما خیلی با برگزاری جشنواره مذکور موافق نیستیم، اظهار کرد: آنها اصرار دارند که دبیر قبلی ادامه فعالیت دهد ضمن اینکه مسایل حاشیه ای و عدم رعایت شئون اسلامی در این جشنواره نیز دغدغه مهم دیگر ما در کمیسیون فرهنگی شوراست. شهردار بیرجند هم که در این جلسه حضور داشت، گفت: ما با جشنواره عکس مخالف نیستیم اما کار فرهنگی باید خروجی داشته باشد و خروجی جشنواره عکس تنها چاپ و انتشار کتاب نیست. ضمن اینکه نحوه برگزاری جشنواره و وضعیت نامناسب درآمدی شهرداری و به حداقل رسیدن کمک های دولتی و ساخت و سازها نیز جای بحث دارد.
*ایجاد شورو نشاط در بین شهروندان از وظایف شهرداری است
دکتر مدیح افزود: ما مصوبه شورا را داریم که بر عدم برگزاری جشنواره تاکید دارد و لذا برگزار نشد و امسال هم فرصت برگزاری آن  از دست رفته، با اینحال اگر شورا با برگزاری جشنواره عکس به شرط تغییر در روش و سبک آن موافق باشد، مشکلی برای برگزاری نداریم و می توان در اردیبهشت یا خرداد سال آینده آن را برگزار کرد، البته حتماً باید در جلسه شورا در خصوص نحوه برگزاری آن تصمیم گیری شود.  وی همچنین گفت: ما به آنها گفتیم اگر دبیر جشنواره واقعاً علاقه مند به برگزاری جشنواره است، حال که شورا برگزاری آن را مشروط به تغییر وی نموده، خودش می تواند کنار برود تا کار انجام شود زیرا ما فقط یک فرد متخصص در این خصوص در استان نداریم. علاوه براین متولیان فرهنگی نیز باید کمک کنند. به هر حال به عنوان شهرداری ترجیح می دهیم که به جای برگزاری چنین جشنواره هایی که جامعه عکاسان به عنوان بخشی از شهروندان پیگیر آن هستند یک برنامه فرهنگی مثلاً دعوت از یک خواننده را داشته باشیم که که همه شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند هر چند که برگزاری چنین برنامه هایی هم مشکلاتی برای ما ایجاد می کند. مهندس سلیم عضو شورای شهر هم گفت: اگر جوانب کار اصلاح و نظر کمیسیون فرهنگی اعمال شود برگزاری جشنواره، کارخوبی است و ایجاد شور و نشاط در بین شهروندان هم از وظایف شهرداری هاست.
*ما نماینده همه مردم هستیم
حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد گفت: اما آنها حاضر به تغییر دبیرجشنواره نیستند و این قابل تأمل است. مهندس سلیم پاسخ داد: این را به عنوان لجبازی تلقی نکنید، شاید فردی با تجربه تر و توانمندتر از دبیر فعلی ندارند. خانم هلال بیرجندی هم با بیان اینکه داوران مدعو از بهترین کارشناسان کشور هستند، گفت: اصرار آنها بر حفظ دبیر فعلی هم به لحاظ تجربه و داشتن روابط خوب ایشان است.
نیک هم این مطالب را تایید کرد و گفت: شاید به لحاظ کیفیت کار بر حضور دبیر فعلی اصرار دارند. دکتر زنگویی رئیس شورای شهر بیرجند هم اظهار کرد: آنها در مراجعاتشان از اثرات مثبت برگزاری جشنواره سخن گفتند و بر توانمندی و تخصص و تجربه دبیر فعلی جشنواره تاکید داشتند و لذا ما می توانیم مجوز برگزاری بدهیم اما دغدغه های موجود را رفع نماییم.
مهندس صباغ عضو دیگر شورا هم گفت: ما نماینده یک قشر از مردم نیستیم و باید خواست همه اقشار را مد نظر قرار دهیم و خیلی به مسایل ریز ورود پیدا نکنیم و کار را به کمیسیون فرهنگی بسپاریم. دکتر طاهری هم برگزاری جشنواره عکس را یک کار فرهنگی دانست و گفت: باید نقایص احتمالی کار را رفع کنیم اما نباید صورت مسئله را پاک کرد و از آنجا که ما نماینده همه مردم شهر هستیم باید از برنامه هایی که برای شهر خوب است و موجب نشاط و سرزندگی می شود، استقبال کنیم. وی افزود: برای تغییر دبیر هم باید دلایل قانع کننده خود را مطرح کنیم و صرفاً به طرح بحث تغییر اکتفا نکنیم. باید همه جوانب را مد نظر قرار داده و تصمیم گیری نماییم.
*زمان را از دست داده ایم
شهردار بیرجند بار دیگر بر از دست رفتن زمان برای برگزاری جشنواره عکس تاکید کرد و گفت: شورا قبلاً با برگزاری جشنواره مخالفت کرده و الان فرصتی نداریم تا مجدداً پیگیر برگزاری آن باشیم.  بهتر بود در همان جلسه کمیسیون فرهنگی بحث برگزاری آن مطرح می شد تا زمان از دست نمی رفت. دکتر مدیح تصریح کرد: شهرداری باید به اندازه جمعیت شهر هزینه کند، ضمن اینکه حتماً لازم نیست که جشنواره ای سالانه برگزار شود و می توان آن را دوسالانه برگزار نمود.  قالیبافان هم گفت: ما در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا نتوانستیم نماینده عکاسان را برای عدم برگزاری جشنواره قانع کنیم و آنها از انعکاس فراوان این جشنواره در سطح ملی گفتند به طوری که من خودم احساس کردم برای رأی دادن به عدم برگزاری جلسه قدری عجله کرده ام و خجالت زده شدم که با رأی خودم جلوی کار را گرفته ام.
*تصمیم گیری در خصوص جشنواره عکس منوط به برگزاری جلسه ای فوری و جدی
در نهایت پس از بحث و تبادل نظر زیاد، مقرر شد جلسه ای فوری و جدی با دعوت از نمایندگان عکاسان و موافقان و مخالفان برگزاری جشنواره عکس بیرجند در قاب ایران برگزار شود و موضوع مورد بررسی قرار گیرد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورا سپس نامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را مبنی بر نصب المان قرآنی در پارکها یا سطح شهر مطرح کرد و شهردار بیرجند در این باره گفت: می توانیم در فراخوان المان های نوروزی شهرداری فراخوانی برای طرح المان قرار بدهیم و از بین طرح های ارسالی با نظر شورا یک طرح را انتخاب و اقدام کنیم.  دکتر حسنی صفت عضو شورای شهر معتقد بود که بهتر است خود فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی امور فرهنگی تهیه این المان را برعهده بگیرد و شهرداری محل نصب را در اختیار قرار دهد. زیرا المان های نوروزی شهرداری موقتی است و کیفیت لازم را ندارد و پس از چند صباحی بلا استفاده می شود. دکتر طاهری پاسخ داد: اما سرفصل های بودجه ارشاد این اجازه را نمی دهد. دکتر حسنی صفت اظهار کرد: ما که از سرفصل های بودجه آنها اطلاع نداریم. ما پیشنهاد می کنیم و از آنجا که متولی حوزه فرهنگی هستند خودشان می توانند المان با کیفیت و مناسبی را تهیه نمایند. مهندس سلیم هم به بحث ورود کرد و گفت: ما می توانیم بگوییم با اصل نصب المان موافقیم یا خیر و نباید پیشنهاد بدهیم.
*نباید مدام برای شهرداری هزینه تراشی کنیم
دکتر حسنی صفت تصریح کرد: وضع مالی شهرداری خوب نیست و ما نباید مدام برای شهرداری هزینه تراشی کنیم. همان قرآن که قرار است المان آن تهیه شود بر پرداخت حق و حقوق کارگر قبل از خشک شدن عرقش تاکید دارد. هیچکس مخالف المان قرآن نیست اما بهتر است المان با کیفیتی تهیه شود که پس از چند صباحی ناچار به حذف آن نشویم. نیک هم گفت: البته نظر همه یکی است و همانطور که شهردار گفت ما موافقت خود را برای نصب المان قرآنی در سطح شهر اعلام می کنیم. در پایان مقرر شد شهرداری برای المان قرآنی فراخوان ارائه طرح بدهد و در ادامه طرح در شورا انتخاب و مصوب گردد و در تهیه آن نیز مشارکت شود.
*طرح یک نامه ۲ ماه پس از ارسال …
در ادامه نامه مدیر بهزیستی بیرجند مبنی بر موافقت با برگزاری پایگاه یک روزه آشنایی مردم با بحث غربالگری ناشنوایی کودکان با همکاری شهرداری در میدان ابوذر قرائت شد که دکتر حسنی صفت گفت: تاریخ این نامه قبل از آبانماه که زمان انجام غربالگری است می باشد و اینکه ما الان در خصوص آن اظهار نظر کنیم بی فایده است چون طرح اجرا شده و کار از کار گذشته است. دو سه نفر از اعضا عنوان کردند که در این نامه به زمان اشاره نشده و می توان پایگاه یکروزه برگزار کرد و لذا مقرر شد موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.
طرح نامه مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در خصوص حضور وی در جلسه شورا و بیان مشکلات و کمبودهای کتابخانه های عمومی شهر بیرجند، بحث بعدی شورا بود که طبق نظر کمیسیون فرهنگی مقرر شد دبیرخانه شورا از مدیر کل کتابخانه های عمومی استان برای حضور در جلسه شورا دعوت کند.
*واگذاری پروژه های ورزشی ناتمام به شهرداری؛ رایگان یا در قبال اخذ پول؟!
سپس بحث واگذاری پروژه های ناتمام ورزشی شهر بیرجند به شهرداری به منظور تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها که برگرفته از نامه استاندار خراسان جنوبی بود، مطرح شد که یزدان شناس در این باره گفت: آیا قرار است شهرداری در قبال در اختیار گرفتن این پروژه های ناتمام هزینه ای بپردازد؟ این سوال هم باعث شد تا بحث و تبادل نظری بین یزدان شناس با چند نفر از اعضا آغاز شود. طاهری، حسنی صفت، نیک و قالیبافان معتقد بودند که حتماً در قبال این واگذاری از شهرداری وجوهی اخذ خواهد شد. اما یزدان شناس می گفت: از آنجا که شهرداری، بخش خصوصی به حساب نمی آید و در بخش دولتی هم انتقال اموال عمومی به نوعی از این دست به آن دست است و از طرفی نگهداری پروژه های ناتمام هزینه بر است، حال که خود دولت بحث واگذاری پروژه های ورزشی ناتمام را به شهرداری مطرح کرده ما نباید بحث دیگری را مطرح کنیم.  در پایان مقرر شد این پیشنهاد طبق ضوابط از سوی شهرداری پیگیری شود. در ادامه اعضا با درخواست مادربزرگوار یک شهید مبنی بر جابجایی نام دو کوچه با توجه به نقل مکان خانوارهای معظم دو شهید مذکور، به شرط اینکه این کوچه ها به نام شهدای دیگری نباشد موافقت کردند. دکتر حسنی صفت هم به تابلوهای کوچک کوچه ها و ناخوانا بودن شماره کوچه بر روی این تابلوها اشاره کرد که دکتر زنگویی گفت: این مشکل را تعدادی از شهروندان هم هم منعکس کرده اند که قرار است اصلاح شود.
احیای قبور شهدای فضیلت
در ادامه نامه شهروندی مبنی بر مرمت و توسعه قبور دو شهید مشهور به شهدای فضیلت در میدان فرزان قرائت شد. قالیبافان نایب رئیس شورا در این باره گفت: این قبور متعلق به پدر و پسری است که حدود ۲۰۰ سال قبل و به فاصله ۲۰ روز به دست پیروان فرقه بهائیت در آن زمان مسموم و شهید شده اند و قبورشان توسط بهشت متقین احیا شده و حدود یکصد متر مربع زمین متعلق به شهرداری در جوار این قبور قرار دارد که نظر آیت ا… عبادی نماینده مقام معظم رهبری در استان نیز این بود که این زمین به متولیان امر فروخته شود تا نسبت به توسعه قبور و احداث زیارتگاه در محل اقدام گردد و شهرداری هم مشارکت نماید. در ضمن مکان مذکور محل دفن علما بوده است.  دکتر زنگویی رئیس شورا نیز گفت: اسنادی در این خصوص وجود دارد که ضرورت بهسازی و الحاق زمین مجاور برای توسعه قبور احساس می شود. در نهایت مقرر شد که شهرداری در خصوص الحاق زمین مذکور و احداث زیارتگاه با مشارکت اوقاف پیگیری نماید.
مکاتبه با آستان قدس رضوی برای اداره مزار شهدای باقریه
طرح نامه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در خصوص تشکیل کمیته ای متشکل از دستگاه های مختلف برای اداره آستان مبارک شهدای باقریه بحث دیگر جلسه شورا بود و حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد گفت: در کمیسیون فرهنگی ما به این نتیجه رسیدیم که بهترین کار این است که با آستان قدس رضوی برای در اختیار گرفتن مزار شهدای باقریه مکاتبه کنیم. نیک هم گفت: آستان قدس رضوی به راحتی می تواند در این مکان مقدس برای احداث زائرسرا و بارگاه و سایر زیرساخت های لازم هزینه کند.
در این خصوص اعضای شورا با مکاتبه با آستان قدس رضوی موافقت کردند و سپس بحث درخواست جمعی از ائمه جماعات و هیات امنای مساجد مبنی بر نصب تابلوهای زیبا و خوانا در ورودی کوچه هایی که مساجد در آنها قرار دارد مطرح شد و مقرر گردید این کار توسط شهرداری و با همکاری اوقاف انجام شود. در ادامه جلسه در خصوص کمک ۷ میلیون تومانی شورا برای چاپ کتاب، مجموعه مقالات و پژوهش های حوزه میراث فرهنگی طرح که قرار شد مورد برسی قرار گیرد.
*بحث پارک زائر و پل های فلزی …
ایجاد پارک زائر با امکانات لازم برای استفاده زائران و مسافران از دیگر مباحث مطروحه بود که مقرر شد امکانات مدنظر در پارکی که به همین منظور در ورودی شهر احداث شده ، ایجاد شود. احداث پل های فلزی بر روی کانال آب حاشیه خیابان ها برای استفاده عابرین و به ویژه معلولین بحث بعدی جلسه بود که شهردار گفت: ما تا کنون ۱۱ پل فلزی احداث کردیم اما هنوز نیاز به احداث پل های بیشتری احساس می شود. در ادامه مقرر شد این موضوع از سوی شهرداری پیگیری شود.
در پایان هم به نامه مطروحه در کمیسیون عمران شورا در خصوص درخواست بخشودگی عوارض ساخت از سوی مجمع قاریان قرآن اشاره شد. مهندس صباغ رئیس کمیسیون عمران شورا در این باره گفت: چنانچه افرادی قبلا در این محدوده زمین گرفته اند مانند باقی موارد در خصوص این در خواست عمل شود در غیر این صورت برای آنان تخفیف در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*