درستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اعلام شد: منطقه ویژه اقتصادی بهترین محل برای استقرار بندرخشک

ایجاد بندرخشک در خراسان جنوبی مدتها قبل مورد پیگیری ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان قرار گرفت و خوشبختانه در خردادماه امسال در ستاد بازآفرینی پایدار شهری به تصویب رسید. قطعاً پس از به نتیجه رسیدن سالها پیگیری برای تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، یک توفیق بزرگ و مهم دیگر در راستای رونق اقتصادی استان محسوب می شود.
استقرار گمرک، احداث انبارهای روباز و مسقف و زیرساخت های لازم از جمله آب، برق و گاز از جمله ملزومات ایجاد بندر خشک است.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ما گفت: ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در حقیقت یک شبه دولت کوچک به ریاست رئیس جمهور است که تمامی سازمانها و دستگاه هایی که در بحث های کلان شهری تصمیم گیری می کنند در این ستاد عضویت دارند و البته رئیس جمهور ریاست ستاد مذکور را به وزیر راه و شهرسازی محول کرده اند.
مصوبه خرداد ماه ستاد بازآفرینی پایدار شهری مبنی برایجاد بندرخشک در استان
اسدا… جلال زاده افزود: این ستاد در جلسه مورخه ۲۵/۳/۹۵ خود به ریاست وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان خراسان جنوبی مبنی بر تصویب ایجاد بندرخشک در این استان را پذیرفت و آن را مصوب کرد. پیشنهاد ستاد بازآفرینی پایدار شهری خراسان جنوبی نیز به طور مشخص ایجاد بندرخشک در منطقه ویژه اقتصادی استان بود و نظر اعضای ستاد این بود که ایجاد بندرخشک در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ظرفیت خیلی خوبی در راستای توسعه استان خواهد بود.
وی تصریح کرد: در بند ۶ مصوبه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری آمده است «با توجه به وجود پایانه های مرزی و راههای ترانزیت در منطقه و به جهت جایگاه ویژه توسعه حمل و نقل ترکیبی کالا در امر توسعه اقتصادی کشور و به لحاظ جذب سرمایه گذار و افزایش رونق اقتصادی منطقه، ایجاد بندر خشک در استان خراسان جنوبی با همکاری کلیه دستگاه های متولی در ستاد مصوب شد».
به گفته جلال زاده، مقرر گردیده تا اجرای این مصوبه در استان از سوی متولیان اصلی یعنی استانداری، معاونت امور اقتصادی استانداری و دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان و در تهران نیز توسط شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیگیری و عملیاتی شود.
فرماندار شهرستان بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: خوشبختانه بحث ایجاد بندرخشک خردادماه امسال در ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری و در حضور وزیر راه و شهرسازی مصوب شد.
امکان استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی برای استقرار بندر خشک
ناصری افزود: با توجه به اینکه کارایی بندرخشک البته در سطحی پایین تر، مشابه منطقه ویژه اقتصادی است، پیشنهاد ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان این بود که ایجاد بندرخشک در جوار منطقه ویژه اقتصادی باعث خواهد شد تا با استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی به ویژه در مرز ماهیرود، عملکرد بهتری در راستای رونق اقتصادی استان و کشور داشته باشد.
وی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی، ظرفیت ها و مزایای قابل توجهی در بحث حمل و نقل پس کرانه ای دارد و لذا از نظر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان و فرمانداری بهترین مکان برای ایجاد بندر خشک است.
وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با دارا بودن امکانات آیین نامه ای و مشوق های مناسب در بحث ترانزیت و دپوی کالاها برای صادرات مجدد به پیشنهاد ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری، بستری مهیا برای ایجاد بندرخشک می باشد. در ادامه، به سراغ معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی رفتیم تا از او در خصوص ظرفیت های این مجموعه برای استقرار بندرخشک سوال کنیم و ببینیم اصلاً منطقه ویژه اقتصادی استان بستر لازم برای ایجاد بندرخشک را دارد یا خیر.
اعلام آمادگی کامل منطقه ویژه اقتصادی استان برای استقرار بندرخشک
زارعی در این خصوص گفت: البته زیرساخت های لازم برای ایجاد بندر خشک به طور کامل در منطقه ویژه اقتصادی استان فراهم است. نمایندگی گمرک جمهوری اسلامی ایران به اداره کل گمرکات استان در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی مستقر گردیده، انبارهای روباز و مسقف که از دیگر ملزومات ایجاد بندر خشک می باشد نیز احداث شده و آماده بهره برداری می باشد، زیرساخت های لازم دیگر از جمله آب، برق و گاز هم فراهم است. معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان در ادامه گفت: با توجه به اینکه در نهایت این مسئولین استان هستند که باید در این باره تصمیم گیری کنند، در صورت مساعد بودن نظر مسئولین، سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برای استقرار بندر خشک آمادگی کامل دارد و حاضر به هر گونه همکاری در این راستا هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*