دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر داد جزئیات احراز هویت کاربران اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و موبایل/ پذیرش مسئولیت انتشار مطلب در فضای مجازی مانند مطبوعات الزامی شد

 

خبرگزاری فارس: جزئیات احراز هویت کاربران اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و موبایل/ پذیرش مسئولیت انتشار مطلب در فضای مجازی مانند مطبوعات الزامی شد

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: با مصوبه این شورا تمامی فعالان فضای مجازی که اقدام به انتشار مطلب می‌کنند از جمله‌ کانال‌ها، اثرها و بیلبوردهای بیش از ۵ هزار کاربر باید در سامانه‌ای ثبت و مسئولیت انتشار مطالب خود را مانند مطبوعات بپذیرند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، محمدحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ جزئیات مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای احراز هویت کاربران فضای مجازی را تشریح کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: طبق این مصوبه فعالیت کاربران در فضای مجازی شامل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و موبایل شفاف‌سازی و کاربران احراز هویت می‌شوند.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۵۰ هزار کانال تلگرامی در کشور فعال است که فعالیت آنها به ثبت نرسیده و در فاز اول ساماندهی فعالیت اثرهای اجتماعی تصمیم داریم کانال‌های فعال احراز هویت و فعالیت‌شان شفاف و ضابطه‌مند شود که البته مالکان بسیاری از این کانال‌ها مشخص و معتبر هستند که به معرفی و احراز هویت تمایل دارند.

وی گفت: براین اساس مرکزی مورد نیاز است که احراز هویت فعالان فضای مجازی به صورت شفاف در این مرکز انجام شود و همچنین فعالان این فضا در صورت اعتراض، نقد یا پیشنهاد بتوانند نظرات خود را ارائه دهند و حقوق خود را پیگیری کنند.

فیروزآبادی گفت: براین اساس تمامی دارندگان کانال‌ها، شبکه‌های اجتماعی، بیلبورد بیش از ۵ هزار کاربر باید در سامانه‌ای ثبت شوند تا قابل معرفی به جامعه باشند و مسئولیت انتشار مطالب خود را بپذیرند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد:‌ انتشار مطالب در فضای مجازی ادعاهای حقوقی ایجاد می‌کند و مسئولیت این ادعا باید پذیرفته شود همانطور که در تمامی کشورها برای مطبوعات قوانین وجود دارد.

فیروزآبادی همچنین درباره مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای احراز هویت مشترکان موبایل گفت: تعداد قابل توجهی از کاربران اینترنت که با موبایل به اینترنت متصل می‌شوند که مالکیت برخی سیم‌کارت‌ها مشخص نیست و در زمان ثبت نام دقت کافی برای اخذ مشخصات کامل صرف نشده است از این رو شاهد وقوع موارد مجرمانه‌ای از طریق سیم‌کارت‌ها هستیم که در بسیاری موارد مالکان واقعی سیم‌کارت‌ها به دلیل سوء استفاده از هویتشان مسئولیت جرایم را بر عهده نمی‌گیرند اما از نظر قانونی مالک سیم‌کارت مسئولیت دارد.

وی گفت: از این رو الزامی است که مشخصات تمامی مالکان سیم‌کارت در کشور به روز و تکمیل شود.

فیروزآبادی همچنین درباره تعرفه اتصال به شبکه ملی اطلاعات گفت: شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای در این باره دارد که در آن توصیه شده تعرفه متناسب با توانمندی مردم در بخش‌های مختلف جامعه تعریف شود. همچنین در این مصوبه تفکیک هزینه استفاده از ترافیک داخلی و خارجی نیز مورد تاکید قرار گرفتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*