آخرین خبر :

ایران در ردیف ۱۰ کشور اول دانشجو فرست

دبیر شورای راهبردی اموزش عالی مناطق ازاد کشور گفت: ایران با اعزام ۵۱ هزار و ۶۰۰ تا ۶۵ هزار دانشجو در ردیف ۱۰ کشور بزرگ اعزام کننده دانشجو در دنیا قرار دارد.
ایران در ردیف 10 کشور اول دانشجو فرستبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ بهمن امانی در نشست خبری بمناسبت ۱۶ اذر روز دانشجو با بیان اینکه ۷ کشور از ۱۰ کشور اول اعزام کننده دانشجو در دنیا اسیایی هستند افزود : در این رتبه بندی چین با اعزام ۶۹۴ هزار و ۴۰۰ دانشجو در ردیف اول کشورهای اعزام کننده دانشجو قرار دارد و بعد از ان بترتیب هند ، کره جنوبی ، المان ، عربستان سعودی ، فرانسه ، امریکا ، مالزی ، ویتنام و ایران قرار دارند .
وی گفت : در میان ۱۰ کشور برتر پذیرنده دانشجو در دنیا فقط ژاپن از اسیا قرار دارد و در این فهرست امریکا با جذب ۱۸ درصد کل دانشجویان مهاجر در ردیف اول و بعد از ان انگلستان ، فرانسه ، استرالیا ، المان ، روسیه ، کانادا ، چین و ایتالیا در رتبه های بعدی قرار دارند.
امانی افزود: براساس امار یونسکو در سال ۲۰۱۵ تعداد ۵ میلیون دانشجوی مهاجر در دنیا تحصیل می کردند که بنا به اعلام این سازمان جهانی این رقم در سال ۲۰۲۰ به رقم ۷ میلیون نفر افزایش می یابد .
وی با بیان اینکه اموزش عالی در مناطق ازاد کشور ماموریتی متفاوت از سرزمین اصلی دارد گفت : این شورا سال گذشته با هدف ساماندهی دانشجویان در مناطق ازاد تشکیل شد و معتقدیم دانشگاهها باید براساس استانداردهای مناطق ازاد اقدام به راه اندازی پردیس یا واحد دانشگاهی کنند چرا که برخی دانشگاهها در این مناطق اقدام به راه اندازی واحد دانشگاهی کردند اما پس از مدتی تعطیل کردند ، این دانشگاهها دانشجویان پذیرفته شده را بعد از ۲ سال برای ادامه تحصیل به سرزمین اصلی منتقل می کردند .
امانی با اشاره به شیوه نامه ۱۱ گانه این شورا درخصوص نحوه اداره دانشگاههای مستقر در مناطق ازاد مبنی بر تفکیک مدیریت واحدهای بین المللی این دانشگاهها از مدیریت استانی افزود : وظیفه اولیه ما ارائه بهترین اموزش ها به دانشجویان است و بر این اساس کاهش امار دانشجویان مهاجر ایرانی و جذب انها در مناطق ازاد و جذب بخشی از جمعیت ۵ تا ۷ میلیونی دنیا را در دستور کار داریم .
وی گفت : برای این منظور برگزاری کنکور اختصاصی واحدهای بین الملل دانشگاه ازاد در مناطق ازاد مستقل از سازمان سنجش ، فراخوان استادان مجرب مسلط به زبان انگلیسی برای اعزام به مناطق ازاد را در دستور کار داریم .
امانی با اشاره به دریافت مجوزهای لازم از مراجع قانونی برای پذیرش دانشجوی خارجی افزود: درحالیکه استادان ایرانی امکان تدریس در دانشگاههای بصره را دارند ما نمی توانستیم حتی یک دانشجوی عراقی در منطقه ازاد اروند و یا دانشجویان افغانی را برای تحصیل در منطقه ازاد چابهار جذب کنیم که خوشبختانه با دریافت مجوزهای لازم از شورایعالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات این موانع برطرف شده است.
وی با بیان اینکه بدنبال جذب دانشجو از طریق پذیرش هستیم نه کنکور گفت: مناطق ازاد ملزم به راه اندازی سایت جذب دانشجو شده اند که تا سال اینده سایت “تحصیل در مناطق ازاد” دبیرخانه شورای راهبردی اموزش عالی با هدف جذب دانشجو از خارج از کشور که حاوی اطلاعات کامل از هزینه تحصیل و اقامت تا فعالیت های دانشگاهی است راه اندازی می شود.
امانی افزود: هم اکنون هیچ عدد مشخصی درخصوص تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل نه تنها در مناطق ازاد بلکه در دانشگاههای کشور نداریم ، علت این است که ما هیچ برنامه ای برای جذب دانشجوی خارجی نداریم ،دانشجویان خارجی در ایران چون بورسیه هستند نه تنها درامدی برای ما ایجاد نمی کنند بلکه هزینه هم دارند .
وی گفت : تقریبا معادل دانشجویان شاغل به تحصیل در مناطق ازاد ، دانشجو به خارج از کشور اعزام می شود که هزینه های ارزی و میلیاردی برای کشور دارد .
امانی با بیان اینکه تنها منطقه ازاد علمی دنیا در دبی ایجاد شده است افزود: امارات در واقع اقدام به ایجاد دهکده دانش کرده است که هدف ان جذب استعدادهای منطقه است همچنین بحرین دارای ۱۵ دانشگاه بین المللی است.
وی با بیان اینکه کار از زمین خواری و دریاخواری گذشته و به دانشجو خواری رسیده گفت : باتوجه به اینکه الان در دانشگاههای کشور با چند صد هزار صندلی خالی مواجه هستیم در واقع موضوع از زمین خواری و کوه خواری و دریاخواری گذشته و الان ما رسیدیم به دانشجو خواری که یک میزان دانشجویی در داخل کشور هست و ما داریم این دانشجوها را از دست همدیگر می قاپیم.
امانی افزود: در این رقابت دانشگاه ازاد از دست دانشگاه پیام نور و این دانشگاه از دانشگاه دولتی دانشجو را می قاپد درحالیکه یک منبع عظیم از دانشجو در خارج از کشور وجود دارد که ما از انها غافل شدیم ، با ورود این دانشجویان به مناطق ازاد هم منابع مالی تامین می شود و هم کسب و کار در ان منطقه رونق می گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*