انتقادات پی در پی فرماندار از ادارات بیرجند/ خاطر جمعی مدیران در عدم وقوع بحران

فرماندار بیرجند از طرح موضوعات پراکنده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان انتقاد کرد و گفت: مسائل ومباحث مربوط به مدیریت بحران باید در کارگروه ها وکمیته های ذیل این شورا مطرح و بعد ازبه نتیجه رسیدن برای تصمیم گیری نهایی به جلسه شورا ارائه شود ولی به نظرمی رسد در حال حاضر این کارگروه ها فعال نیستند و میتوان گفت اعضای شورای مدیریت بحران نسبت به موضوعات مطرح شده در حوزه بحران ضعیف عمل می کنند و به نوعی همگی نسبت به این مسائل خاطرجمع شده ایم. ناصری با طرح این مباحث  در جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان بیرجند اینگونه ادامه داد : این شورا تمامی مباحث مربوط به ایمنی را به مسئولان استانی و شخص استاندار گزارش می دهد و هیچ گونه اغماضی در مسائل مدیریت بحران صورت نخواهد گرفت .
وی با اشاره به احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در مرکزاستان افزود: هرچند میزان بارندگی ها در استان و از جمله در شهرستان بیرجند کم  است اما همین بارندگی های اندک با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر منطقه ممکن است موجب بحران شود که نیاز است دستگاه های متولی مانند شهرداری نسبت به پاکسازی جوی وجدول ها بخصوص در برخی نقاط که همیشه با مشکل مواجه بوده اقدام کنند تا دچار غافلگیری نشویم . وی ادامه داد: علاوه بر این چندین سال است که در مرکز استان زلزله قابل توجهی نداشته ایم و این موضوع باعث شده مسئولان دچار خمیدگی و بی توجهی شوند ولی باید توجه داشت که در این منطقه ازاستان گسل های فعالی وجود دارد بنابراین پیش بینی های لازم را باید صورت داد که این موضوع در جلسه مدیریت بحران استان نیز مطرح خواهد شد تا اهمیت موضوع روشن شود. فرماندار بیرجند با اشاره به اختلافات موجود بین برخی از دستگاه های اجرایی برای ارائه برخی خدمات به شهر و مردم اینگونه اذعان داشت که : این اختلافات باید در جلسات ذیل شورا بررسی ومرتفع شود و ساماندهی مسیر رودخانه ها و آمادگی برای ارائه خدمات به راه های فرعی و روستایی در صورت وقوع باران وبرف نیز در دستور کار قرار گرفته و دستگاه متولی مشخص شود. ناصری هم چنین خواستار تعیین مکان های اسکان اضطراری در شهر بیرجند شد و گفت: با توجه به اینکه پارک ها در هنگام وقوع زلزله اولین و مطمئن ترین مکان برای حضور مردم به شمار می روند باید تمهیدات لازم در این حوزه نیز صورت گیرد و برای تامین زمین اسکان اضطراری  با صدا وسیما و اوقاف و آموزش و پرورش نیز رایزنی های لازم انجام گیرد.
دستگاه های اجرایی ملزم به اخذ تاییدیه ایمنی
وی در ادامه با اشاره به اینکه درصد بالایی از ادارات دولتی شهرستان بلحاظ امکانات ایمنی ضعف دارند و این موضوع در گذشته نیز عنوان شده ، تصریح کرد : در جلسات گذشته مقرر شده بود که ظرف ۱۰ روز دستگاه های اجرایی نقشه های مورد نیاز و برنامه های خود را برای رفع نقص ایمنی به آتش نشانی اعلام کنند که فقط ۱۱ اداره این کار را انجام دادند و هم چنین مقرر شد ادارات تا پایان سال نسبت به رفع نقص اقدام کنند ولی با توجه به عدم همکاری در این زمینه اسامی ادارات را به مجموعه استان و ادارات کل اعلام خواهیم کرد تا مدیران کل پاسخگو باشند . وی تاکید کرد : دستگاه های اجرایی ملزم به اخذ تاییدیه از آتش نشانی در زمینه ایمنی هستند. وی همچنین با اشاره به اهمیت تامین ایمنی در بازار و اصناف اذعان داشت: بخاطر جمعیت بالای مراجعه کننده به بازار و وجود انبارهای متعدد کسب تاییدیه ایمنی توسط اصناف در اولویت قرار دارد. فرماندار بیرجند در ادامه از عدم برگزاری جلسه ایمنی صنوف و طولانی شدن روند برگزاری این جلسه انتقاد کرد و ادامه داد: وضعیت تامین سوخت پشتیبان و تهیه منبع و مخزن در خوابگاه های دانشجویی مرکز استان باید رسیدگی شود چرا که در حال حاضر این مشکل در نانوایی ها رفع شده اما در خوابگاه ها هنوز مشکل پابرجاست . مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند نیز در این جلسه به عدم همکاری ادارات دولتی برای ارائه نقشه و برنامه های خود در زمینه اخذ تاییدیه ایمنی اشاره کردو گفت: فقط ۱۱ اداره برای رفع تکلیف پاسخ نامه ما را ارسال کرده اند ولی تا زمانی که تمامی نکات ایمنی توسط ادارات رعایت نشود تاییدیه ایمنی برایشان صادر نخواهد شد. میرزایی هم چنین در این جلسه به ارائه پیشنهاد طرح رایگان بازدید از تجهیزاتی مانند دودکش منازل مردم پرداخت که فرماندار بیرجند با استقبال ازاین طرح خواستار اطلاع رسانی بیشتر توسط ایستگاه های آتش نشانی درسطح شهر برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ازموضوع و اجرایی شدن طرح شد. وی در ادامه به ارائه اسناد و مدارک و بند های قانونی پرداخت که متولی رسیدگی ورفع نواقص مسیر رودخانه ها آب منطقه ای است و شهرداری باید نواقص را شناسایی و برای رفع به این مجموعه اعلام کند ومتولی اصلی شهرداری نیست . معاون عمرانی فرمانداری بیرجند در ادامه با اشاره به بارش های احتمالی در مرکز استان خواستار پاکسازی جوب ها برای جلوگیری ازآبگرفتگی معابر شد و اذعان داشت: این پاکسازی در خیابان ها ومعابر فرعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که گلایه مردم را در پی داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*