آخرین خبر :

استقبال روسیه از همکاری سه جانبه تجارت الکترونیک بین تهران، باکو و مسکو ایران آماده ترانزیت فیبرنوری و داده از روسیه است

 

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در دیدار با معاون وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه از آمادگی ایران برای ترانزیت فیبرنوری و داده(دیتا) این کشور خبر داد.

به گزارش تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی یکشنبه در تهران از فعالیت های تحقیقاتی مشترک و تامین امنیت فضای سایبر و امنیت شبکه به عنوان زمینه های همکاری بین دو کشور یاد کرد و افزود: ایران از طریق خط ایپک و دیگر مسیرهای ترانزیتی می‌تواند به ایجاد ارتباط روسیه با چین و هند اقدام کند.
به گفته وی، خط ایپک در خرداد سال ۱۳۹۲ راه اندازی شد که به واسطه آن خط اینترنت برای انتقال داده از آلمان آغاز می شود و تا «باراکا» در عمان ادامه می یابد. این طرح سرعت و کیفیت اینترنت را بهبود می بخشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری توافق های صورت گرفته در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، اشاره کرد و گفت: با جدیت پیگیر عملیاتی شدن توافق های پیشین هستیم و با به نتیجه رسیدن قرارداد ماهواره سنجش از دور و کسب موافقت دولت، باقی موارد نیز تا حصول نتیجه با طرف روس پیگیری می شود.
واعظی افزایش سطح همکاری ها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را خواستار شد و درباره برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران در هفته آینده گفت: امید است در سند این کمیسیون آی.سی.تی جایگاه خوبی داشته باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به تاکید رییس جمهوری روسیه درباره هدفگذاری برای صادرات بخش آی.سی.تی در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و از آمادگی ایران برای همکاری های نزدیک بخش خصوصی دو کشور خبر داد.
واعظی ابراز امیدواری کرد مذاکرات بخش خصوصی دو طرف به نتایج مطلوب بینجامد.
وی زمینه‌های همکاری دو کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را بی‌شمار عنوان کرد و افزود: در بخش نرم افزاری، امنیت، سیستم مدیریت پایگاه داده(OSS)، کسب و کار (MVNO)، اپراتور مجازی تلفن همراه، سیستم پشتیبانی عملیات (bSS) و شبکه‌های اجتماعی امکان همکاری فراهم است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از شرکت های روسی برای حضور در نمایشگاه الکامپ تهران در اواخر آذرماه دعوت کرد.
واعظی مشارکت روسیه در تفاهم ایران با جمهوری آذربایجان برای تجارت الکترونیک را خواستار شد.

** بررسی پیشنهاد تجارت الکترونیک سه جانبه بین تهران، باکو و مسکو
معاون وزیر مخابرات و رسانه‌های جمعی روسیه در این دیدار از پیشنهاد همتای ایرانی برای همکاری در زمینه تجارت الکترونیک با جمهوری آذربایجان استقبال کرد و گفت: در زمینه مطالب مطرح شده با وزیر ارتباطات روسیه و شرکت های بخش خصوصی مذاکره و نتیجه را اعلام می کنیم.
«اسماعیل اُف» افزود: با توجه به فعالیت شرکت های فراوان روسی در بخش آی.سی.تی امیدواریم در آینده شاهد افزایش سطح همکاری بخش خصوصی دو کشور باشیم.
وی اعلام کرد پیشنهادها برای گسترش روابط دو کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمیسیون مشترک اقتصادی ارایه شده است و امیدواریم همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک به نتیجه مطلوب برسد.
به گزارش ایرنا، برپایه اطلاعات و جدول آماری سازمان توسعه تجارت ایران، برخلاف صادرات کم نوسان جمهوری اسلامی ایران در دوره ۹۴- ۱۳۸۴ به روسیه، در اوج خود در سال ۱۳۹۱ به ۵۰۱ میلیون دلار رسید و کمترین آن با ۱۷۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ ثبت شد.
همچنین واردات از روسیه نوسان قابل توجهی داشته است؛ بالاترین میزان ارزش واردات در دوره مورد بررسی یک میلیارد و ۶۳۲ میلیون دلار مربوط به سال ۱۳۹۱ می شد و کمترین آن نیز در سال ۱۳۸۹ به میزان ۴۳۳ میلیون دلار بود.
بررسی خبرنگار ایرنا از آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در هفت ماهه امسال ارزش صادرات ایران به روسیه ۸۶ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۵۱۷ دلار بود و در همین مدت از این کشور یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۹۴۷ دلار کالا وارد کرد.
سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور از بیست و یکم تا بیست و سوم آذرماه با حضور هیات های دو کشور به ریاست مشترک «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه، به میزبانی تهران برگزار می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*