استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان درمیان:سیمان باقران تا پایان امسال به بهره برداری می رسد

استاندار خراسان جنوبی به منظور بازدید از طرح های عمرانی و شرکت در شورای اداری شهرستان درمیان به همراه جمعی از مدیران ستادی استانداری  و مدیران دستگاه های اجرائی وارد شهر اسدیه شد و در بدو ورود مورد استقبال فرماندار و جمعی از مسئول شهرستان قرار گرفت. وی با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. مهندس سید علی اکبر پرویزی در اولین بازدید خود از طرح های عمرانی به شهر گزیک رفت و کارخانه سیمان باقران را مورد بازدید قرار داد و اظهار امیدواری کرد مشکلات این واحد تولیدی بزرگ هر چه سریعتر برطرف شود و تا پایان سال به بهربرداری کامل برسد.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت اهتمام ویژه ای برای حل مشکلات این کارخانه دارد اما در این زمینه خود مجموعه نیز باید تمام تلاش خود را بکار گیرد، افزود: این پروژه از ۱۰ سال پیش کلنگ زنی شده  که هفت سال از این زمان مربوط به دولت گذشته و سه سال در دولت فعلی است اما نباید بیش از این بهره برداری از پروژه به تاخیر بیفتد. به گفته وی: کارخانه سیمان باقران به عنوان قطب دوم اقتصادی شهرستان درمیان پس از کارخانه قند قهستان است و به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی استان خراسان جنوبی مطرح است.
وی افزود: این کارخانه با توجه به نزدیکی شهرستان به کشور افغانستان می‌تواند به عنوان نزدیک‌ترین کارخانه سیمان کشور به افغانستان مطرح باشد تا از ظرفیت‌های صادرات به این کشور بهره بگیرد. مهندس پرویزی با اشاره به اشتغال مستقیم ۲۴۰ نفر در کارخانه سیمان باقران گفت: ظرفیت تولید ۳ هزار و ۳۰۰ تن سیمان در روز می‌تواند زمینه اشتغال بیش از ۲ هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند و با توجه به جمعیت ۵۵ هزار نفری شهرستان درمیان با راه‌اندازی این کارخانه ۲۰ درصد جمعیت شهرستان از اشتغال آن بهره‌مند می‌شوند.
لزوم تامین زمینه صادرات برای سیمان باقران
وی بر لزوم فراهم کردن زمینه های صادرات تولیدات این کارخانه تاکید کرد و گفت: اگر این کارخانه راه اندازی شود اما صادرات نباشد بعد از چند ماه باز هم با چالش مواجه خواهد شد بنابراین نیاز است که دولت زمینه های صادرات را فراهم کند. وی با اشاره به اختصاص  ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین منابع مالی کارخانه عنوان کرد: این پول باید درست و در جای خود هزینه شود. وی با اشاره به مشکل گازرسانی  و سوخت دوم کارخانه هم  افزود: بعد از این بازدید موضوع گاز رسانی و سوخت دوم این کارخانه از سوی استانداری پیگیری می‌شود. استاندار  در ادامه از بازارچه مرزی گلودره شهرستان درمیان بازدید و اظهار امیدواری  کرد: هر چه سریع تر  شاهد فعال شدن همه بازارچه های مرزی استان باشیم.
تامین آب شرب مناطق مرزی درمیان یکی از برنامه های شرکت آب منطقه ای برای سد رزه است
سومین بازدید استاندار در سفر به شهرستان درمیان بازدید از سد رزه بود که استاندار را راهی این سد بتنی کرد و از نزدیک در جریان ساخت و استفاده از آب این سد قرار گرفت.
مهندس امامی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در این بازدید اظهار کرد: سد رزه یک سد مبتنی با وزنی با حجم ۲۴میلیون متر مکعب در سال است.
وی با بیان اینکه ۱.۵میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی است، افزود: حدود شش میلیون متر مکعب نیز حق آبه کشاورزی است که در حال حاضر سه میلیون متر مکعب تخصیص دارد. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان  با اشاره به اجرای ۲۰ کیلومتر شبکه انتقال برای استفاده از آب این سد در بخش کشاورزی، عنوان داشت: برای اجرای این خط انتقال حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده  که بعد از تسطیح اراضی حق آبه کشاورزان به شرکت سهامی زراعی واگذار می‌شود. وی، مهار آب‌های مرزی را یکی از اهداف اجرای این سد عنوان کرد و گفت: طی چند سال گذشته این آب‌ها مهار شده و در حال حاضر قابلیت آبدهی ۲۴ میلیون متر مکعب در سال را دارد. امامی با اشاره به خشکسالی های چند ساله در استان گفت: خشکسالی‌ها سبب کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی منابع آبی منطقه شده است.
وی، تامین آب شرب درمیان، طبس مسینا و نوار مرزی را یکی از برنامه های شرکت آب منطقه ای برای سد رزه دانست و افزود: کارهای مطالعاتی این طرح امسال آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبار این پروژه ظرف سه تا چهار سال قابلیت اجرایی دارد.
بخش کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری می تواند از سد رزه استفاده کند
استاندار خراسان جنوبی نیز در این بازدید با تاکید بر اینکه استفاده از آب سد رزه در بخش کشاورزی به صورت سنتی ظلم در حق مردم است، گفت: اگر کشاورزی به این آب نیاز دارد باید طرح های آبیاری نوین و پیشرفته داشته باشد. مهندس پرویزی با بیان اینکه با توجه به شرایط حاد خشکسالی در استان استفاده از آب این سد برای کشاورزی سنتی کار عاقلانه ای نیست، گفت در شرایط کنونی استان باید از منابع آب موجود حداکثر استفاده را ببریم.
وی با بیان اینکه سد رزه بزرگترین سازه آبی خراسان جنوبی است، تصریح کرد: از منابع آبی این سد باید در راستای استفاده در صنایع تبدیلی و ساخت گلخانه‌ها با توجه به اقلیم منطقه استفاده کرد تا علاوه بر استفاده درست برای افراد بومی، اشتغال پایدار ایجاد شود. استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر استفاده نوین در کشاورزی گفت: با استفاده از این منابع به صورت سنتی و رها کردن آب به هیچ نتیجه مفیدی نخواهیم رسید بلکه باید سیستم‌های آبیاری نوین را جایگزین کرد تا حداکثر بهره‌برداری را از آبهای موجود داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه اولویت همه مسئولان باید تامین آب شرب و استفاده مفید و مؤثر از منابع موجود باشد ،عنوان کرد: اولویت نخست ما شرب و صنعت پر اشتغال و کم آب بر خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*