اخبار کوتاه

جهانگیری:
معاون اول رییس جمهور خطاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: ایران، بی تردید بزرگ منطقه است و شما حریف ایران نیستید و نمی توانید امنیت ایران را مخدوش کنید.
جهانگیری: حرف نخست وزیر انگلیس حرفی مداخله جویانه و بی ربط بودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در هفتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران، اظهار داشت: اگر برای حل مسائل و مشکلات ملی کشور اجماع کامل صورت گیرد و قوای سه گانه و مردم پیرامون حل مسائل تفاهم و وحدت نظر داشته باشند، آنگاه حل مشکلات با هر میزان از سختی و دشواری امکان پذیر خواهد بود.
معاون اول رییس جمهور افزود: در مقابل اگر مصالح ملی کشور به دعواهای سیاسی و کشمکش های جناحی تبدیل شود، دود آن بیش از همه به چشم مردم می رود و مسائل و مشکلات کشور حل نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط مطلوبی در سطح منطقه پرالتهاب خاورمیانه به سر می برد، تصریح کرد: ما در منطقه ای هستیم که تمام منطقه به خون، آشوب و کشتار آلوده شده و جهان اسلام امروز گرفتار بلیه خطرناکی است و هر روز خون مسلمانان ریخته می شود و امنیت و آرامش برای مردم این مناطق به یک آرزو تبدیل شده است.
دکتر جهانگیری ادامه داد: البته تحولات جهانی نیز نگران کننده است و اتفاقاتی که در غرب رخ می دهد و چهره های خشن و جنگ طلبی که چه در آمریکا و چه در اروپا سرکار می آیند یک موضوع را به ما هشدار می دهد و آن اینکه باید مراقب باشیم که هر تصمیم و اقدام ما باید بر مبنای عقلانیت و منافع ملی باشد و هیچ حرکت احساسی که زمین بازی آن را دیگران برای ما ترسیم می کنند، نباید اتفاق بیفتد.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: امنیت امروز ایران برای خیلی ها تبدیل به مسئله شده است؛ گروه های تروریستی و داعش با هدف ضربه زدن به امنیت ایران ایجاد شدند اما امروز امنیت حامیان خود را بر هم زده اند و صهیونیست ها و برخی کشورهای نابخرد منطقه تصور می کنند می توانند از طریق فشار، ایران را هم وارد میدان درگیری کنند.
وی با اشاره به اجلاس اخیر کشورهای حاشیه خلیج فارس خاطرنشان کرد: در این اجلاس نخست وزیر بریتانیا را دعوت کردند تا از زبان او چند جمله علیه ایران گفته شود. آنها به این فکر نمی کنند که تحقیر ملت خودشان تا چه حد؟ جغرافیا قابل تغییر نیست. ایران بزرگ منطقه است و اینکه یک نفر از آن سر دنیا به اینجا بیاید تا حرفی مداخله جویانه و بی ارتباط درباره ایران بزند آیا برای شما امید درست می کند؟ شما فکر می کنید حریف ایران هستید و می توانید امنیت ایران را مخدوش کنید؟
دکتر جهانگیری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ثبات و موقعیت خود را از طریق آگاهی، بزرگی، فرهنگ و تمدن و سابقه تاریخی ملت ایران کسب کرده و این چیزی نیست که کسی آن را به این ملت داده باشد که حالا بتواند از او بگیرد. ملت ایران در تاریخ منطقه ماندگار بوده و خواهد بود و به نقش تاریخی خود عمل خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهور همچنین به نقش ثبات ساز و امنیت ساز جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تامین امنیت خود از طریق کمک های مستشاری خود اجازه نداد بغداد به دست داعش بیفتد و گروه های تکفیری سوریه را ببلعند.
وی با تاکید براینکه باید تعامل صحیح و دقیقی که با دنیا تعریف کرده ایم را در پیش بگیریم و از فرصت ها برای توسعه کشور استفاده کنیم، افزود: ایران امروز در مسیر صحیح توسعه قرار گرفته و آنچه وظیفه دولت است این است که بستر توسعه را فراهم نماید. دولت کارش بستر سازی است و فعالیت های تولیدی، سرمایه گذاری، خدمات باید به دست مردم و بخش خصوصی انجام شود.
مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی، خروج پیاز زعفران از مرزهای کشور را غیر قانونی اعلام کرد.
خروج پیاز زعفران از کشور غیر قانونی استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سید محمد کیایی با بیان این که پیاز زعفران جزو ژرم پلاسم ایران و خروج آن غیر قانونی است، اظهار داشت: با افراد خاطی در این زمینه باید برخورد قانونی شود.
وی افزود: موضوع خروج پیاز زعفران را با دستگاه های مختلف از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیروی انتظامی مطرح کرده و در حال پیگیری آن هستیم.
کیایی تصریح کرد: از آنجا که پیاز زعفران در اشکال و نام های مختلف ممکن است از مرزهای شرقی کشور به ویژه مرز با افغانستان خارج شود، گفت: با اطلاع رسانی های صورت گرفته به مرزبانی کشور، قرار است سازمان های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و رضوی آموزش های لازم را برای شناسایی پیاز زعفران به مرزبانان مرزهای شرقی ارایه دهند تا از خروج غیر قانونی آن جلوگیری شود.
وی با اذعان به اینکه کشورهای اروپایی مانند هلند پیاز زعفران را تولید و به سایر کشورها صادر می کنند، اظهار داشت: با توجه به کیفیت و طعم و عطر بی نظیر زعفران ایرانی، به نظر می رسد عمده پیاز زعفران کشت شده در افغانستان مربوط به ایران باشد.
مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی به تعرفه ۳۵ تا ۳۸ درصدی چین و هند برای واردات زعفران ایران و تعرفه صفر درصدی برای واردات زعفران افغانستان اشاره و اعلام کرد: برخی از افراد سودجو در کشور، محصول زعفران را به طور غیر رسمی به افغانستان منتقل و با برند زعفران افغانستان صادر می کنند.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را نیز پیگیری می کند تا جلوی آن گرفته شود.
کیایی اظهار داشت: چین و هند از کشورهای هدف ایران برای صادرات زعفران است و وزارت جهاد کشاورزی در مورد کاهش تعرفه های این دو کشور با سازمان های ذی ربط رایزنی و مذاکره خواهد کرد
رئیس کل بیمه مرکزی از ارائه پیشنهادی به قوه قضاییه برای کاهش ۴۰ درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث خبر داد.
راهکار بیمه مرکزی برای کاهش 40 درصدی حق بیمه شخص ثالثعبدالناصر همتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: طبق آنچه در ماده ۲۹۷ قانون مجازات اسلامی قدیم و شرع مقدس نیز  امده است ۶ نوع نرخ انواع دیه است، کسی که باید آن را پرداخت کند می تواند یکی از آنها را انتخاب کند.
وی افزود: براساس فتوای مقام معظم رهبری در سال ۷۴ انواع سه گانه احشام؛ یعنی شتر، گاو و گوسفند به عنوان مبنای دیه تعیین شد و بعد چون شتر ارزان تر است چندسالی است که قیمت شتر مبنای تعیین ارزش ریالی دیه مشخص شده است.
همتی با بیان اینکه قیمت شتر با افزایش نرخ مواجه است، گفت: هم اینک قیمت صد شتر در ماه های غیرحرام ۱۹۰ و در ماه های حرام ۲۵۴ میلیون تومان شده است که متناسب با آن نرخ حق بیمه نیز افزایش یافته است.
وی افزود: الان اگر شما بخواهید یک پراید را بیمه کنید باید ۹۰۰ هزار تومان حق بیمه شخص ثالث بپردازید.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه به علت گران بودن نرخ بیمه ۳۰ درصد وسایل نقلیه بیمه نیستند و اگر این روند افزایشی همچنان ادامه یابد ممکن است تعداد کمتری بتوانند بیمه نامه بخرند، گفت: در قانون مجازات اسلامی پرداخت درهم نقره برای دیه نیز پیش بینی شده است که با قیمت امروز ۱۰ هزار درهم نقره حدودا ۱۰۷ میلیون تومان می شود.
همتی افزود: اگر قوه قضاییه قبول بفرماید و این موضوع را بررسی کند و اوامر مقام معظم رهبری را نیز در این زمینه بتوانیم بگیریم کمک بزرگی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث در جامعه می شود.
وی گفت: ۱۰۷ میلیون تومان نسبت به ۱۹۰ میلیون تومان نرخ حق بیمه بیش از ۴۰ درصد کاهش نشان می دهد یعنی بیمه نامه ۹۰۰ هزار تومانی را می توان ۵۰۰ هزار تومان فروخت.
همتی افزود: این موضوع فشار را بر مردم کم خواهد کرد و ما گزارش آن را خدمت مقامات عالی قضایی ارسال و خواهش می کنیم آن را بررسی کند.
* بیمه نامه راننده مقصر ربطی به بیمه شخص ثالث ندارد
رئیس کل بیمه مرکزی با اشتباه خواندن خبر برخی از خبرگزاری ها مبنی بر اینکه رانندگان مقصر در حوادث رانندگی مشمول دیه ماه حرام نمی شوند گفت: این یک بیمه نامه جداست بنام بیمه حادثه راننده و ربطی به بیمه شخص ثالث ندارد.
عبدالناصر همتی در ادامه تصریح کرد: بیمه شخص ثالث مسئولیت راننده و دارنده اتومبیل را درباره اشخاص ثالث بیمه می کند این درحالیست که در برخی مواقع خود راننده مقصر نیز در حادثه فوت می کند و هیچ کس مسئولیت او را نمی پذیرد.
وی گفت: برای همین در قانون جدید بیمه شخص ثالث پیش بینی شد که مبلغی برای بازماندگان فردی که مقصر حادثه است اما فوت می کند یا مجروح می شود پرداخت شود.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه قانون گذار این مبلغ را براساس دیه مرد مسلمان در ماههای غیرحرام تعیین کرده که امسال ۱۹۰ میلیون تومان است گفت: این یک بیمه نامه جدا و اسم آن بیمه حادثه راننده است و ربطی به بیمه شخص ثالث ندارد.
وی گفت: بیمه حادثه راننده در کنار بیمه شخص ثالث اجباری است و مالک یا راننده ، آن را برای خود می خرد تا اگر حادثه ای اتفاق افتاد خود او هم پوشش بیمه ای داشته باشد.
همتی تصریح کرد: بنابراین هیچ ربطی به تعهد بیمه شخص ثالث ندارد و تعهدات بیمه شخص ثالث همچنان در ماههای حرام همان ۲۵۴ و در ماههای غیرحرام ۱۹۰ میلیون تومان است.
وی گفت: تعهد بیمه حادثه راننده مقصر برای امسال ۱۹۰ میلیون تومان تعیین شده است که از خرداد که قانون جدید ابلاغ شده اجرایی شده و ما نیز بر آن اساس عمل می کنیم.
ماده۳ قانون جدید بیمه نامه شخص ثالث به این شرح است: دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارت های بدنی وارد شده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث دریافت کند؛ مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیرحرام و هزینه معالجه آن می باشد.
سازمان پزشکی قانونی مکلف است با درخواست راننده مسبب حادثه یا شرکت بیمه مربوط، نوع و درصد صدمه بدنی واردشده را تعیین و اعلام کند.
آیین نامه اجرائی و حق بیمه مربوط به این بیمه نامه به پیشنهاد بیمه مرکزی پس از تصویب شورای عالی بیمه به تصویب هیئت وزیران می رسد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از تسهیلات ویژه برای حمایت از صادرات محموله های کوچک مقیاس خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی صالح ابادی گفت : این تسهیلات برای صادرات پسته ، کشمش ، خرما و برخی از محصولات کشاورزی است که تاکنون
برای ۱۹۸ واحد صادراتی تسهیلات پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: حمایت از صادرات را باید کار ویژه بانک توسعه صادرات دانست که این مهم به کمک ارائه تسهیلات ارزی و ریالی، استفاده از خطوط اعتباری و همچنین ارایه خدمات مشاوره و اطلاع رسانی محقق شده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: یکی از کارهای ویژه و اصلی بانک توسعه صادرات همان گونه که از نام این بانک نیز مشخص است باید حمایت از صادرات باشد که در این خصوص دو رویکرد اصلی را می توان مد نظر قرار داد یکی اعطای تسهیلات و دیگری ارائه خدمات بانکی.
صالح ابادی درباره تسهیلات برای آغاز فعالیت های تولیدی این بانک پس از دریافت طرح و بررسی های توجیهی گفت: این بانک حاضر است سرمایه اولیه طرح تولیدی را پرداخت کند و با توجه به زمان احداث و دوره بازپرداخت اقساط وام، در نهایت اقساط آن بین ۸ تا ۱۰ سال بازپرداخت خواهد شد.
وی گفت: برای سرمایه در گردش نیز قراردادهایی یکساله منعقد شده و بازپرداخت اقساط نیز یکساله است.
این در حالی است که با توجه به سرمایه بانک که نزدیک به ۸۰ درصد آن ارزی است ، همین حجم به صورت ارزی پرداخت و همین رقم نیز به صورت ارزی دریافت می شود.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات بخش دیگر حمایت های این بانک را ارائه خدمات بانکی اعلام کرد و گفت : بانک توسعه صادرات هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان و در بانک های دیگر حساب های بانکی گسترده ای دارد و می تواند به صورت مستقیم به ارائه خدمات حواله ارزی اقدام کند یعنی صادرکننده خواهد توانست مبالغ ارزی خود را به نام خود در حساب های این بانک حفظ کند و این در حالی است که صادرکننده اگر مایل بود با همان ارز حاصل از صادرات خود اقدام به خرید مواد اولیه یا ماشین آلات کند نیز این توانمندی وجود دارد که این مبالغ دقیقاً به حساب مورد نظر نیز واریز شده یا معادل نقدی آن به صورت ریال از طریق بانک یا شبکه صرافی به قیمت روز مورد معامله قرار گیرد.
صالح ابادی گفت: از طرف دیگر گشایش و ابلاغ LC به صادرکننده ایرانی نیز به صورت ارزی و یا ریالی می تواند در دستور کار قرار گیرد و نکته دیگر نیز ارائه ضمانت نامه های ارزی و ریالی است که در بانک توسعه صادرات انجام می پذیرد.
صالح آبادی درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه گفت: روابط پایدار و بلندمدت با کشورهای همسایه یکی از اولویت های اقتصاد مقاومتی به شمار می آید و به این منظور در حال تکمیل خطوط اعتباری با کشورهای همسایه هستیم که از آن جمله می توان از تأمین مالی خط انتقال برق ارمنستان به ایران خبر داد که در بانک توسعه صادرات به کمک خط اعتباری بانک مرکزی در حال انجام است.
وی افزود: درباره عراق نیز هم اکنون خط اعتباری ۲۰۰ میلیون دلاری برقرار شده که به کمک آن صادرات خدمات فنی – مهندسی به این کشور همسایه نیز مورد حمایت قرار گرفته است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کوچک و متوسط هم اشاره کرد که در ادبیات رایج اقتصادی به SME ها مشهور هستند و گفت: در خصوص صادرات محموله های کوچک مقیاس تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته ایم که از از آن جمله می توان از صادرات پسته ، کشمش ، خرما و برخی از محصولات کشاورزی نام برد.
وی گفت : تاکنون ۳۸۸۴ میلیارد ریال اعتبار برای ۱۹۸ واحد صادراتی به این بخش از صادرات تسهیلات پرداخت شده که با مقرراتی که توسط بانک مرکزی تسهیل شده ، فضای خوبی در خصوص در این بخش از صادرات ایجاد شده است.
صالح آبادی در ادامه گفتکو با اگزیم نیوز به برنامه های آموزشی و مشاوره ای بانک توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: طبق اساسنامه بانک پرداخت تسهیلات و در کنار آن ارائه خدمات مشاوره و حتی آموزش از اصول اصلی بانک توسعه صادرات به شمار می آید. هم اکنون این بانک ۴۰ شعبه در اقصی نقاط کشور در اختیار دارد اما در سایر کشورهای جهان ، EXIM بانک ها (بانک های توسعه صادرات و واردات) معمولاً شعبه محور نیستند ولی شعب این بانک همگی فعالیت ارزی داشته حتی در استان ها و شهرهایی که صادرات محدودی از آنها انجام می شود.
صالح ابادی گفت : در شعب این بانک کارشناسان ما خدمات مشاوره ای نیز ارائه کرده و شعب این بانک در استان های مختلف ، نقطه تماس مهمی با صادرکنندگان به شمار می آیند.
وی در ادامه افزود: در کنار شعب مختلف ، باشگاه مشتریان بانک راه اندازی شده است که تاکنون بیش از ۳۰۰۰ شخص حقیقی و حقوقی صادرکننده در این باشگاه عضو هستند و خدمات بانک ، تحولات ، ارتباط با بانک های خارجی و گشایش های جدید از طریق این باشگاه به اعضاء اطلاع رسانی می شود.
صالح آبادی در سومین بخش از تلاش برای ارتباط با صادرکنندگان و ارائه اطلاعات مهم در این خصوص را راه اندازی پایگاه خبری – تحلیلی اگزیم نیوز دانست که با هدف ارائه مشاوره و همچنین مخابره آخرین اخبار از حوزه های مختلف تجارت بین الملل و خدمات بانکی ایجا شده است.
وی در ادامه افزود: هم اکنون این پایگاه خبری شبیه به یک خبرگزاری در حوزه تجارت بین الملل فعال است که اطلاعات مفید و مورد نیاز صادرکنندگان را ارائه می کند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات به سفرهای خود به استان های مختلف اشاره کرد و گفت: به صورت مرتب و به همراه مدیران بانک به برخی از شعب در استان
های مختلف سفر می کنیم و در گفتگوهایی رو در رو با صادرکنندگان ، تلاش داریم تا از یک سو آخرین اطلاعات موجود را اطلاع رسانی کرده و مخصوصاً با مشکلات این بخش ارتباط بیشتری پیدا کنیم.
لیگ برتر فوتبال؛
بازی تیمهای فوتبال پدیده مشهد و پرسپولیس با برتری قرمزپوشان پایتخت و صدرنشینی این تیم به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ؛ دو تیم فوتبال پدیده و پرسپولیس در ورزشگاه ثامن الائمه مشهد مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که در نهایت با گل دقایق پایانی شاگردان برانکو ، قرمزپوشان تهرانی با نتیجه ۲ -۱ پدیده را شکست دادند و با ۲۹ امتیاز جایگزین تراکتورسازی تبریز در صدر جدول رده بندی رقابتهای لیگ برتر فوتبال در پایان هفته ۱۳ شدند.

 بوژیدار رادووشویچ، سید‌جلال حسینی، حسین ماهینی، محسن ربیع‌خواه، محمد انصاری، رامین رضاییان، کمال کامیابی‌نیا، محسن مسلمان، وحید امیری، الکساندر پریمیوف و مهدی طارمی ۱۱ بازیکن آغازگر تیم فوتبال پرسپولیس و شهاب گردان، رضا ناصحی، وارازدات هارویان، عبدالله حسینی، حسن جعفری، معین عباسیان، میلاد کمندانی، محسن یوسفی، مهرداد کفشگری، کریم احمدی و یونس شاکری ۱۱ بازیکن آغاز گر تیم فوتبال پدیده بودند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*