وزیر بهداشت اعلام کرد بدهی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت

افتتاح اولین دوره پودمانی خبرنگاری سلامت با حضور قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در اصفهان

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی اعلام کرده که هیچ بدهی به وزارت بهداشت ندارد، گفت: همین جا اعلام می‌کنیم که از این بیمه ۳۰۰۰ میلیارد تومان طلب داریم.

به گزارش ایسنا، سیدحسن در حاشیه بازدید از بیمارستان لقمان حکیم شهرستان سرخس، اظهار کرد: متاسفانه هر جا می‌رویم هر مشکلی که طی ۳۰ سال گذشته حل نشده از ما مطالبه می‌شود. خوشبختانه وزارت نفت کمک کرده و مجموعه‌ای درمانی در این شهرستان ایجاد کرده است که نیروی تخصصی آن را تامین خواهیم کرد. البته باید توجه داشت تعداد متخصصان موجود امروز با چند سال گذشته قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه بیمارستان لقمان حکیم سرخس تنها ۵۰ تخت در اختیار دارد، افزود: این در حالی است که در این شهرستان ۱۰۰ هزار نفر سکونت دارند و طبیعی است که این میزان تخت با نیازهای مردم متناسب نباشد، این بیمارستان تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت به کمک مردم آید.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه راه‌اندازی مجموعه درمانی شرکت نفت در این شهرستان استفاده عمومی دارد، اظهار کرد: این مجموعه صرفا برای کارکنان صنعت نفت نیست، البته بیمارستان ۵۰ تخت‌خوابی سرخس نیز برای ۹۶ تخت طراحی شده، اما سازندگان آن در میانه کار منصرف شدند، باید تعداد تخت‌خواب‌های بیمارستان به ۹۶ تخت‌خواب افزایش یابد، اما این امر صبر و حوصله مردم را می‌طلبد.

هاشمی افزود: از همه مهم‌تر چنین اقداماتی نیازمند اعتبار است و اگر این اعتبارات تخصیص یابد ما نیز افزایش تخت‌های این بیمارستان را در دستور کار قرار می‌دهیم. البته تاکنون نیز به ما پولی داده نشده و از آذر ماه سال گذشته از بیمه‌ها طلبکار هستیم.

وی تصریح کرد: دست وزارتخانه برای تامین نیرو باز نیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به شرط تامین اعتبار به ما نیرو خواهد داد، خواهش من این است که دوستان سازمان برنامه‌ریزی  و سایر سیاست‌گذاران اگر قرار است تصمیمی بگیرند، شرایط این شهرستان‌ها را نیز مدنظر قرار دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیماران این شهرستان‌ها نیز نیازمند پرستار هستند، اما در این ۳۰ سال توان ما نرسیده، آنچه که تاکنون تامین شده از همین بودجه ناچیز وزارت بهداشت است.

هاشمی با بیان اینکه حوزه سلامت شوخی‌بردار نیست، گفت: ما نمی‌توانیم خدمت را تعطیل کنیم مردم هم متوقع هستند و این توقعات بجاست.

وی با اشاره به سفر خود به بهبهان، اظهار کرد: طی ۵۰ سال گذشته یک تخت بیمارستانی هم در بهبهان ساخته نشده و مردم هم حق دارند، اما زور ما نمی‌رسد امروز بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکاریم، اما تامین اجتماعی اعلام می‌کند که هیچ بدهی ندارد، ما نمی‌دانیم چرا اینقدر به این مسائل کم توجهی می‌شود.

به گزارش ایسنا، هاشمی همچنین در آئین افتتاح دی کلینیک صنعت نفت سرخس، اظهار کرد: مردم ما مشکلات سلامت را تحمل نخواهند کرد، آن‌ها شاید بیکاری و برخی کمبودها را تحمل کنند، اما هیچ‌کس هنگامی که فرزندش روی دستش مانده این وضعیت را تحمل نخواهد کرد و این قابلیتی است که شوخی‌بردار نبوده، اما برخی آن را جدی نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: برنامه تحول سلامت مسکنی برای حل مشکلات بهداشت و درمان بود، اما باید برای حل کامل این مشکلات سرمایه‌گذاری‌های زیادی طی چند دولت و مجلس صورت گیرد تا  این مسائل حل شود. قطعا سرمایه‌گذاری به صورت قطره‌چکانی دردی را دوا نخواهد کرد.

هاشمی خطاب به نمایندگان مجلس، خاطرنشان کرد: نمایندگان می‌توانند بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان را در تصویب برنامه ششم توسعه حل کنند، امروز مشکل اصلی مردم ما بیکاری و مسائل بهداشت و درمان است. خوشبختانه مقام معظم رهبری نیز در این حوزه تاکیدات لازم را داشته‌اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه زمان نماینده گذشته شهرستان سرخس چندین بار اعلام آمادگی برای آمدن به این شهرستان را کرده بودم، اما این اتفاق رخ نداد، تصریح کرد: تصور من این است که شرایط بسیاری از شهرهای کشور مشابه شهرستان سرخس است، دیروز طی سفری که به بهبهان داشتم متوجه شدم که شرایط این شهر از سرخس به مراتب تاسف‌بارتراست. این شهرستان ۲۰۰ نفر جمعیت دارد، اما طی ۵۰ سال گذشته هیچ تخت بیمارستانی به آن اضافه نشده است و تنها دو بیمارستان خیرساز دارد.

هاشمی با اشاره به شرایط شهرستان سرخس، گفت: سرخس نیز با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر تنها ۵۰ تخت بیمارستانی را در اختیار دارد، اما براساس استانداردها باید به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱٫۷ تا ۲ تخت بیمارستانی در اختیار داشته باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها در سرخس، گفت: تعداد متخصصان در این شهرستان‌ها به دو برابر افزایش یافته و این به معنای آن است که میزان اعزام بیمار به مشهد کم شده است، قطعا این شرایط کفایت نخواهد کرد؛ زیرا فضای فیزیکی در این شهرستان ارتقاء نیافته و باید بیمارستان آن به استاندارد ۹۶ تختخواب برسد. مجموعه راه‌اندازی شده توسط شرکت نفت نیز باید اولویت خود را علاوه بر کارمندان این شرکت به مردم این شهرستان نیز اختصاص دهد، زیرا ادامه فعالیت آن منوط به همین مساله خواهد بود.

هاشمی اضافه کرد: به نظر من با وجود ارتباط کاری که بین نماینده این شهرستان و آستان قدس وجود داشته، این نهاد باید در این شهرستان جبران مافات کند، زیرا لازم است سرخس  از سرمایه اجتماعی نیز برخوردار باشد و مردم این آستان را از آن خود بدانند.

وی با اشاره به اقدام شرکت نفت در راه‌اندازی یک مرکز درمانی در این شهرستان، تصریح کرد: صنعت نفت ما این مسیر را باید ادامه دهد و امیدواریم پیشنهاد نماینده مردم این شهرستان مبنی بر اختصاص سه درصد از درآمدهای نفتی به زیرساخت‌های این شهر تحقق یابد، اگرچنین اتفاقی رخ دهد همه مشکلات این شهرستان حل خواهد شد به شرط اینکه این پول جای دیگری هزینه نشود.

هاشمی با بیان اینکه حل همه مشکلات کشور بر عهده دولت نیست، اضافه کرد: بودجه اصلی دولت تنها بودجه جاری کشور است و اگر دولت هنر کند می‌تواند ظرفیت بیمارستان این شهرستان را طی دو تا سه سال به دو برابر افزایش دهد، اما قطعا این میزان کافی نخواهد بود. حتما موسساتی که از منابع خدادادی این مردم  انتفاع دارند و آن را می‌فروشند و باید سرمایه اجتماعی نیز برای خود ایجاد کنند. قطعا وزیر نفت نیز هیچ افتخاری را به اندازه روشن بودن چراغ این شهرستان برای خود متصور نیست. امروز که همه چیز دست خودمان است باید این اقدامات را انجام دهیم، البته باید این اقدامات در دولت‌های گذشته انجام می‌شد.

هاشمی با اشاره به مدیریت متفاوت دو بیمارستان موجود در شهرستان سرخس، اضافه کرد: همین امروز باید تکلیف مدیریت این دو مرکز درمانی حل شود و تکلیف مردم روشن باشد. با توجه به اینکه در بیمارستان لقمان شهرستان سرخس تعدادی تخت در راهروها قرار داشت، عقل سلیم بر تقسیم تخت‌ها بین دو مجموعه حکم می‌کند، باید مدیریت این دو مجموعه به شکلی واحد اداره شود، در غیر این صورت نمی‌توان این دو مجموعه را پیش برد. اگر شرکت نفت قبول می‌کند که این دو مجموعه را مدیریت کند باید تعداد تخت‌های بیمارستان لقمان را نیز به ۹۶ تخت ارتقاء دهد. در غیر این صورت بهتر است تصدی این دو مجموعه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد و شرکت نفت نیز بر این فرآیند نظارت کند. نباید مردم بین رقابت‌های مراکز دولتی قرار گیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه سلامت هزینه نشده است، چرا باید همیشه ما اظهار شرمندگی کنیم. وضعیت بهداشت و درمان شهرستان مشهد از سرخس بدتر و وضعیت بهداشت و درمان اطراف تهران نیز از مشهد بدتر است، زیرا جمعیت افزایش یافته، اما بیمارستان کافی برای آن نداریم.

هاشمی با اشاره به مشکلات حاشیه‌نشینی در شهر مشهد، گفت: یک میلیون و ۲۵۰ هزار حاشیه‌نشین در این شهرستان سکونت دارند، اما یک تخت بیمارستانی هم به آن اضافه نشده است. از قدیم تاکنون مشهد تنها دو بیمارستان قائم و امام رضا(ع) را در اختیار داشت، بیمارستان رضوی هم البته افتتاح شد، اما مردم پولی ندارند که در این بیمارستان هزینه کنند.

وزیر بهداشت در خصوص مشکلات بیمارستان لقمان شهرستان سرخس دستور تهیه تجهیزات آن را داد و افزود: اگر بتوانیم همین امروز همه کمبود تجهیزات این بیمارستان را تهیه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*