روحانی در نشست خبری در نیویورک: دست درازی آمریکا به اموال ایران دزدی بین المللی است

رییس جمهور، با بیان اینکه دست درازی آمریکا را به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم می کنیم، گفت: ما این پول را با سودش از آمریکا پس خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در پایان سفرش به نیویورک در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که در نطق خود در سازمان ملل به رفتار آمریکا و عربستان اعتراض کرده اید، چه وجوه مشترکی بین عربستان و آمریکا وجود دارد گفت: وجود مشترک این دو کشور تخلف از قوانین، تعهدات و مقررات بین‌المللی است.

وی در خصوص آمریکا گفت: آنچه ما خواستیم آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. موضوع برجام یک موضوع دوجانبه نیست بلکه چند جانبه است.

رییس جمهور افزود: برجام یک تعهد بین‌المللی محسوب می‌شود و آمریکا باید به این تعهدات خود پایبند باشد.

روحانی با اشاره به بلوکه کردن اموال ایران توسط آمریکا گفت: این یک اقدام خطرناک برای آمریکاست. آن‌ها اموال بانک مرکزی را تصرف کرده‌اند و این دست درازی را ما به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم می کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در دادگاه لاهه از امریکا شکایت کرده است گفت: ما این پول را با سودش از آمریکا پس خواهیم گرفت.

رییس جمهور همچنین در خصوص رفتار عربستان توضیح داد: اختلاف ما با عربستان در خصوص مسائل دوجانبه نیست بلکه در مورد مسائل منطقه ای است.

وی تاکید کرد: عربستان در خصوص مسائل منطقه دخالت هایی می‌کند و اعتراض من به عربستان بدلیل لغو مقررات بین‌المللی و جنایات این کشور در یمن و همچنین نحوه رفتارش با زائران خانه خدا است چرا این کشور باید حیات و امنیت زائران را تضمین کند و رفتار اسلامی با آن‌ها داشته باشد.

روحانی در ابتدای این نشست خبری رئیس جمهور گفت: بعد از ماه ها تلاش و گفتگو میان ایران و ۱+۵ ما در یکی از مسائل پیچیده بین‌المللی به نتیجه رسیدیم و به توافق دست یافتیم.

وی با بیان اینکه امروز ۸ ماه از آن توافق گذشته است گفت: ما توانستیم این پیام را به جامعه جهانی برسانیم که غنی سازی حق مسلم ایران است.

رییس جمهور برداشته شدن تحریم ها را یکی از اهداف برجام نام برد و گفت: تحریم از ابتدا یک ابزار غلط بود که به ضرر همه کشور ها بود که با اجرای برجام این تحریم ها برداشته شد.

وی با بیان اینکه تحریم ها در دو موضوع اهمیت داشت گفت: یک موضوع انرژی و نفت و گاز بود و موضوع دیگر روابط بانکی بود.

روحانی ادامه داد: در موضوع اول تحریم ها به طور کامل برداشته شد اما در مسائل بانکی هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم که طرف‌ها باید صد درصد به تعهدات خود عمل کنند.

وی با اشاره با بی ثباتی در منطقه ادامه داد: تروریسم مرز نمی‌شناسد و ویروس تروریسم در آفریقا اروپا، آسیا و آمریکا سرایت کرده و همه جهان را مبتلا کرده است.

رییس جمهور ادامه داد: خوشحالم اعلام کنم ایران سد دفاعی بزرگ علیه تروریسم، القاعده و داعش بوده و به عنوان سد دفاعی بزرگ در برابر تروریسم ها ایستاده است و از همه کشورها نیز دعوت می‌کنم به طور جدی در زمینه مبارزه با تروریسم فعال باشند.

همچنین وی در واکنش به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بازداشت برخی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای برای ضربه زدن به دولت شما نیست گفت: در ایران مانند همه جوامع دموکراتیک اختلاف نظر وجود دارد و این دولت نیز موافقان و مخالفانی دارد که این طبیعت جامعه آزاد است.

روحانی در خصوص دستگیری ها نیز گفت: اگر موردی بوده توسط قوه قضائیه مورد محاکمه قرار می‌گیرد. اگر در مرحله دادسرا جرمی به اثبات برسد پرونده پیگیری می‌شود و اگر دادسرا توقف بررسی را اعلام کند طرف (فرد مظنون) آزاد می‌شود.

رییس جمهور افزود: به عنوان رئیس جمهور تلاشم این است که در ایران قانون به خوبی اجرا شود چرا که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و من طبق وظایفم همه مسائل را دنبال می کنم.

وی همچنین در خصوص بلوکه شدن اموال ایران توسط آمریکا گفت: گله ای که از آمریکا داریم در نحوه اجرای برجام است که در اجرای تعهداتش در برخی موارد شاهد تأخیر و یا شاهد اهمال و یا عدم شفافیت هستیم.

روحانی افزود: آمریکا در مورد مساله بانک ها با شفافیت صحبت نمی کند. یک زمان به بانک ها می‌گوید آزاد هستید و گاهی با لحنی صحبت می‌کند که طرف را (بانک های بزرگ جهانی) دچار شک و تردید می کند.

رییس جمهور افزود: گاهی نیز آمریکا بانک های بزرگ را به شدت عمل خزانه داری کشورش نسبت به آن‌ها می‌ترساند که ما نسبت به این رفتار آمریکا اعتراض داریم.

وی تأکید کرد: سازوکار این اعتراض مراحلی دارد که ما داریم این مراحل را طی می‌کنیم.

روحانی در ادامه این نشست خبری در مورد اجلاس عدم تعهد و سفرش به ونزوئلا و آمریکا گفت: ملاقات هایی با سران ونزوئلا و کوبا و با سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد داشته‌ایم که یک بخش این رایزنی ها در خصوص استفاده از فضای پسا برجام بود که بتوانیم روابط بانکی و تجاری خود را توسعه دهیم.

رییس جمهور افزود: همچنین فعال تر شدن جنبش عدم تهعد و همچنین نحوه ارتباط ما با کشورهای آمریکای لاتین نیز محور دیگری از این دیدارها و گفتگوها بود.

روحانی در مورد پاسخ به این سؤال که با اجرایی شدن قرارداد بوئینگ ممکن است عده‌ای از متخصصان آمریکایی به ایران بیایند، آیا ایران به آن‌ها خوش آمد خواهد گفت، توضیح داد: ما همیشه با ملت آمریکا روابط خوب و دوستانه ای داشته‌ایم و همه آمریکایی هایی که در سالیان گذشته به ایران می‌امدند از مهمان‌نوازی ایرانیان به عنوان یک نکته برجسته تعریف می کنند.

وی با بیان اینکه مشکل ما با دولت آمریکاست ادامه داد: ما همواره با بوئینگ و ایرباس در گذشته برای اورهال بخش‌هایی از هواپیما رایزنی هایی داشته‌ایم و قبل از برجام نیز سفرهایی از سوی مسئولان ایرباس به ایران صورت گرفته بود لذا ما هیچ مشکلی برای اینکه کمپانی های آمریکا در ایران باشند نداریم.

رییس جمهور تأکید کرد: بعد از برجام راه برای کمپانی های آمریکایی باز است. اگر آن‌ها مشکل دارند دیگر با خودشان است.

وی افزود: بعد از برجام تمامی کشورها از این فرصت خوبی که اجرا شده استفاده می‌کنند اما تنها آمریکایی ها هستند که از این فضا استفاده نکرده اند که این مساله به زیان خود این کشور خواهد بود.

روحانی همچنین در ادامه این نشست خبری در خصوص تنش میان ایران و عربستان گفت: معتقدیم مساله بی ثباتی و ناامنی را در منطقه باید حل کنیم و با موضوع تروریسم که موضوع مهمی است باید مقابله کنیم چرا که برای همه کشورها خطرناک است.

وی با تأکید بر اینکه عربستان اشتباه محاسباتی دارد گفت: دو سال بمباران یمن هیچ خاصیتی برای این کشور نداشته و تنها برای مردم یمن زیان‌بار و خسارت آور بوده است.

رییس جمهور با بیان اینکه منطقه ما لبریز از نزاع ها، اختلاف‌ها و ناامنی ها شده است گفت: کشورهایی هستند که دارند به کلی نابود می‌شوند و کشورهایی هستند که به این اختلافات منطقه ای دامن می‌زنند و از تروریست ها حمایت می‌کنند و سازمان ملل و شورای امنیت باید این کشورها را مورد فشار قرار دهد.

وی با بیان اینکه ایران نیز نگران امنیت خود است گفت: اگر با تروریسم مبارزه نکنیم نه تنها امنیت منطقه بلکه امنیت اروپا، آسیا و آمریکا و دیگر نقاط جهان نیز مورد خطر قرار خواهد گرفت.

روحانی در مورد مساله حج که مورد سؤال یکی از رسانه‌های ژاپنی بود گفت: کشور عربستان اختیاراتش نسبت به زائران یک اختیار نامحدود نیست.

رییس جمهور ادامه داد: مکه و عربستان مخصوصاً اعمال حج وظیفه دینی و اسلامی و متعلق به همه مسلمانان حج است. همه باید آزادانه به اعمال حج بپردازند و عربستان نیز باید به این وظیفه خود عمل کند.

روحانی افزود: بازداشتن مسلمانان از حج از لحاظ دینی یک گناه بزرگ و از لحاظ سیاسی اشتباه بزرگی است. عربستان با زیرپا گذاشتن روابط حسن همجواری امسال مشکلاتی را در زمینه حج ایجاد کرده است و امیدواریم این کشور در مسیر درست قرار گیرد.

در ادامه این نشست روحانی در مورد حمایت ایران از بشار اسد و اجازه دادن پروازهای داخلی برای کمک های انسان دوستانه به این کشور، گفت: مسائل بسیار مهمی در سوریه وجود دارد؛ میلیون ها نفر در این کشور آواره هستند و ماههاست که برای بسیاری از مردم، دارو و مواد غذایی نرسیده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد خاک سوریه در دست تروریست هاست، افزود: تروریست ها در کشورهای منطقه فجایع زیادی را انجام داده اند؛ به طوری که چنین جنایت هایی کمتر در تاریخ سراغ داریم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: مسأله مهم در سوریه، کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور است که ایران نیز در طول ماه ها و سال های گذشته کمک های زیادی را به سوری ها کرده است.

وی با بیان اینکه کمک های بشردوستانه ربطی به پروازهای ممنوعه ندارد، ادامه داد: ایجاد پرواز ممنوع به سود تروریست هاست؛ زیرا آنها به غیر از هواپیما، همه گونه سلاح، اسلحه، توپخانه و … دارند. البته باید مسیرهای امنی را برای کمک های انسان دوستانه پیدا کرد.

روحانی با بیان اینکه باید بشدت با تروریستم مقابله کرد، گفت: رییس جمهور سوریه پیش از این نیز در این کشور حکومت می کرد، اما کشتار مردم سوریه پس از حضور تروریست ها آغاز شد. در تمام آتش بس ها مساله ادامه مبارزه با گروه های تروریست ها مورد تأکید همه بوده است.

وی ادامه داد: معتقدم مسأله نخست در سوریه، کمک رسانی به مردم است. مسأله دوم، مبارزه با تروریستم است و موضوع سوم، آماده کردن زمینه برای حکومت همه گروه ها و حضور آنها در حکومت آینده است و رأی مردم می تواند دموکراسی را در این کشور ایجاد کند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره واردات گندم روسیه به ایران، گفت: امسال گندم در کشور بیش از نیاز داخلی تولید شد و به خودکفایی رسیدیم که مقدار اضافی آن باید به فروش برسد و به طور طبیعی نیاز به واردات گندم وجود ندارد اما اگر راهی برای صادرات مجدد بیابیم واردات این محصول از روسیه اشکالی نخواهد داشت.

رییس‌ جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص اجرایی نشدن برخی زوایای برجام نگرانی دارید، تأکید کرد: جایگاه برجام به عنوان توافقی مهم در طول تاریخ و در منطقه و جهان حفظ خواهد شد و متأسفانه افکار عمومی دنیا را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نگران کرده بودند که در برجام توانستیم این نگرانی‌ها را برطرف نماییم.

روحانی با بیان اینکه در برجام ثابت شد ایران راست می‌گوید و آن کشورهایی که تهمت می‌زدند، دروغ‌گو بودند، اظهار داشت: برجام یک پیروزی بزرگ بود و امروز ایران می‌تواند مواد هسته‌ای خود را در بازارهای جهانی بفروشد و ضمن واردات این مواد با دنیا همکاری هسته‌ای داشته باشد.

رییس‌ جمهور، با اشاره به فروش نفت و گاز با قیمت و در چارچوب متعارف، خرید هواپیما و اجرایی شدن قراردادهای مختلف از جمله صنعتی با کشورهای خارجی در طول ماه‌های گذشته، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ مورد از قراردادهای خارجی نهایی شده است و همچنین در حدود ۴۰ درصد از روابط اقتصادی ایران با اروپا در ۸ ماه گذشته افزایش یافته است.

روحانی با تأکید بر اینکه باید با کشوری که در روند اجرایی برجام اهمال می‌کند، برخورد نماییم، اظهار داشت: باید حقمان را بگیریم و در این باره نسبت به ایالات متحده آمریکا معترض هستیم.

رییس‌ جمهور در خصوص برخورد بین ایران و آمریکا در خلیج فارس، گفت: در خلیج فارس پیش از جنگ ایران و عراق و تاکنون مواردی با آمریکا وجود داشته است و همه ما باید تلاش نماییم که به این گونه مشکلات دامن زده نشود البته هر کشوری فضای اختصاصی دارد که در آن فضا هر هواپیمایی حتی غیرنظامی نیاز به مجوز عبور دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه باید از فضا و آب‌های خود به خوبی دفاع کنیم، گفت: بی‌تردید وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ماجراجویی نبوده، بلکه دفاع از سرزمین، آب و همچنین منافع ایران در آب‌های آزاد است.

رییس‌ جمهور با طرح این پرسش که این همه تجمع نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به چه علت است که در نهایت نیز تزاحم بوجود آید، ادامه داد: امروز در خلیج فارس جنگی وجود ندارد و اگر هم جنگی باشد، حملات عربستان به مردم مظلوم یمن است که متأسفانه آمریکایی‌ها به آنها کمک می‌نمایند.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد ماجراجویی، برخورد و تنش ندارد، ‌اظهار داشت: نیروهای آمریکایی باید به همه قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و تنش در شرایط پیچیده کنونی خاورمیانه به نفع کسی نیست.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه BBC در رابطه با رایزنی نخست وزیر انگلیس با وی در خصوص برخی زندانیان دو تابعیتی در ایران و اینکه گفته می شود ایران از این افراد به عنوان کارت برنده در برابر برخی کشورهای غربی استفاده می کند، گفت: زندانی هرگز کارت نیست و ما امیدواریم هیچ کس از مقررات کشورها تخلف نکرده و دستگیر و زندانی نشود و این تعبیر اصلا درست نیست، چرا که عده ای ایرانی هم امروز در زندان های آمریکا به سر می برند و ما نیز می توانیم چنین تعبیری را متقابلا داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: در دیدار با نخست وزیر انگلیس، راجع  به این موضوع هم در پایان گفتگوها صحبت شد و خانم می از من خواستند به عنوان رییس جمهور تسهیلاتی برای این زندانیان در راستای آزادی داشته باشم که بنده توضیح دادم موضوع دو تابعیتی در قانون جمهوری اسلامی ایران هرگز پدیرفته شده نیست.

رییس جمهور اظهار داشت: بر اساس قانون یک ایرانی که هنوز تابعیت ایرانی دارد، تبعه کشور دیگر به حساب نمی آید و طبق مقررات داخلی به عنوان یک ایرانی با او رفتار خواهد شد و همه باید به این نکته توجه داشته باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه همه باید در کشورهای خود تلاش کنیم تا قانون به دقت اجرا شود، گفت: ما نیز اعتراضاتی به برخی کشورهای غربی در رابطه با اجرای قانون داریم و معتقدم در این گونه موارد تلاش دولت بر اساس چارچوب های قانونی کمک به محکومین در راستای سپری کردن دوران محکومیتشان است.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتخاب چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند روابط ایران و آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: ما انتخابات در همه کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا را در داخل ایران دنبال می کنیم؛ برای ما مهم نیست که چه حزبی پیروز و یا چه فردی انتخاب می شود بلکه تنها منافع ملی کشورمان برای ما حائز اهمیت است.

روحانی افزود: هر کسی در این انتخابات پیروز شود و اراده او احترام به حقوق و منافع ملت ها از جمله ملت ایران باشد و در راستای کاهش تنش ها و خصومت ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران عمل کند، مطمئنا از طرف ایران پاسخ مناسبی دریافت خواهد کرد.

رییس جمهور تاکید کرد: اما اگر کسی به دنبال این باشد که مشکلات را در روابط ایجاد و تنش ها و خصومت ها را افزایش داده و به منافع ملی ایران احترام نگذارد، آنگاه شرایط جدیدی پیش روی ما خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: ما در طول ٣٨ سال گذشته روسای جمهور مختلفی را از احزاب گوناگون در آمریکا شاهد بوده ایم و در برخی شرایط شاهد رفتار و مواضع بهتر و در بعضی موارد شاهد رفتار بدی از سوی آمریکا بوده ایم اما در مجموع ملت ایران از رفتار دولت های آمریکا راضی نیست و برای بی اعتمادی خود هم دلایل روشن و واضحی را دارد.

رییس جمهور گفت: امیدوارم دولت آینده آمریکا در چارچوب احترام متقابل و منافع ملی دو کشور، مصالح را مدنظر قرار دهد تا بتوانیم این توافق خوبی که در برجام به دست آمده را به خوبی حراست و حفاظت کرده و آن را ادامه دهیم و شاهد کاهش تنش و خصومت میان دو کشور باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*