به مناسبت بازگشایی مدارس؛ سال تحصیلی جدید؛ سرآغاز فصلی تازه در مسیر بالندگی علمی

 

تهران- ایرنا- سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می شود که فرزندان ایران به منظور کسب دانش در این محیطی آموزشی گرد هم می آیند و با پویایی و سرزندگی در مسیر رشد و بالندگی علمی گام برمی دارند تا با همیاری آموزگاران خویش بتوانند آینده ای روشن را برای خود به ترسیم کنند.

دگربار ماه مهر از راه رسید و فصل تازه ای از فراگیری دانش در ایران آغاز شد و بدین شکل فرزندان این دیار کهن آماده تحصیل علم به منظور دستیابی به آینده ای درخشان می شوند تا اینگونه فردایی بهتر را برای کشور خویش بسازند.
بازگشایی مدرسه و شوق دانش آموزان، تنها ظاهری از یک رویداد بزرگ است اما در این میان شکل گیری نگرشی مثبت به آینده در اندیشه علم آموزان از مهمترین مقوله های آغاز سال تحصیلی جدید به شمار می رود. سالی که آینده سازان کشور، یک گام به هدف هایشان نزدیک تر می شوند و در سایه راهنمایی های آموزگاران خویش با دلگرمی و امیدواری این مسیر را خواهند پیمود. محیط آموزشی می تواند به تقویت روحیه و فکر دانش آموزان یاری برساند و مسوولان این نهادها بایستی با ایجاد محیط مناسبی در راه ایجاد این مهم بکوشند.
افزون بر آن، فرد در مدرسه در گروه دوستان و همسالان خود قرار می گیرد و پذیرش نقش های گوناگون و مسوولیت های اجتماعی را تمرین می کند تا اینگونه دامنه روابط اجتماعی خویش را گسترش دهد و بر توانمندی های خود بیفزاید. بنابراین، از این لحاظ، محیط مدرسه، نقش مکمل خانواده را ایفا می کند.
مدرسه پس از خانواده دومین نهادی است که افراد در آن اجتماعی و جامعه پذیر می شوند و در شکل دهی به ویژگی های روانی و رفتاری نقش موثری ایفا می کند. از این رو است که بخش قابل توجهی از شخصیت و رفتار انسان در این دو محیط شکل می گیرد.
بی تردید کیفیت و افزایش سطح سوادآموزی ارتباط تنگاتنگی به بستر و محیط آموزش فرد دارد. تجربه و پژوهش های علمی ثابت کرده اند که دانش آموزان در محیط راحت و بدون استرس توانایی بیشتری در فراگیری علوم دارند. در کنار مکان، زمان یادگیری نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بر پایه تحقیقات علمی، فرایند یادگیری در ساعت های نخستین صبح به مراتب اثرگذارتر از دیگر زمان ها محسوب می شود و توجه به این موضوع می تواند به افزایش یادگیری و بهبود کیفیت آموزش در کشور کمک کند.
آشنایی با روش های یادگیری روز و فناوری های علمی نوین در این حوزه اهمیت زیادی دارد تا با استفاده از آن بتوان نبوغ و خلاقیت های دانش آموزان را تقویت کرد. برای تحقق این مهم شایسته است تا آموزگاران با آگاهی از این روش ها و فنون، آن را در خدمت نظام آموزشی کشور به کار گیرند.
یکی از مهمترین گام ها در توانمندسازی دانش آموزان، برگزاری مسابقه ها و برنامه های ورزشی و تفریحی به شمار می رود که شادی و نشاط را برای دانش آموزان به ارمغان می آورد. همچنین ارایه درس های کارگاهی و آزمایشگاهی نیز به فهم آنان از مسایل و موضوع های مختلف کمک می کند.
در کنار تمامی این موضوع ها باید دانست نوع برخورد و رفتار آموزگار با دانش آموزان به ویژه در نخستین جلسه آغاز سال تحصیلی بسیار تعیین کننده است. علاقه مندی یا دلزدگی به ادامه تحصیل ارتباط مستقیمی با این مساله دارد و تاثیر آن را در میزان پیشرفت افراد می توان مشاهده کرد. آنانی که از برخورد مناسب معلم خود در درسی خاص بهره می برند، نتیجه بهتری در آن درس به دست می آورند و با اشتیاق بیشتر در کلاس حاضر می شوند و می توانند مسیر زندگی فرد را تغییر دهند اما مواردی چون تنبیه، تحقیر و تهدید فرد نتیجه ای جزء اضطراب و تشویش در بر ندارد.
از این رو، دانش آموزان از آموزگاران خود الگوبرداری می کنند و با نگاهی کنجکاوانه به ویژگی های اخلاقی و رفتاری آنان، تلاش می کنند به سبک معلمان خویش زندگی کنند.
آموزگاران مسوولیت مهم دیگری نیز بر عهده دارند و آن شناخت نقاط ضعف و قوت دانش آموزان است. آنها بایستی با بررسی و شناخت دقیق از توانایی ها و علاقه مندی های دانش آموزان و با رفع ناتوانی ها، سرمایه های آینده کشور را هدایت و راهنمایی کنند تا آنان در راهی گام بگذارد که در کنار استعداد و توانمندی از علاقه کافی نیز در آن زمینه برخوردار باشند.
البته در این میان نقش والدین را نباید نادیده گرفت و تنها مسوولیت آنان را به سطح خانواده محدود کرد زیرا نهاد خانواده و مدرسه نقش مکمل یکدیگر را ایفا می کنند و ارتباط نزدیک و سازنده والدین با آموزگاران، درک صحیح تری از شرایط روحی- روانی و تحصیلی دانش آموزان را شکل می دهد و به همین دلیل در جریان سال تحصیلی هر از گاهی جلسه هایی به عنوان اولیاء و مربیان برگزار می شود که تسهیل گر روابط معلم ها با والدین دانش آموزان به شمار می رود و بر افزایش کیفیت تحصیلی آنان اثر می گذارد.
اینک امید است تا در سال تحصیلی جدید دگربار شاهد رشد و شکوفایی فرزندان این دیار در عرصه های علمی گوناگون باشیم و با تلاش آموزگاران و مسوولان آموزشی کشور همچون گذشته نام ایران در حوزه های گوناگون دانش بدرخشد و سبب افتخار مردمان این مرز و بوم شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*