آخرین خبر :

اخبار علمی

کارشناسان عنوان می کنند؛

خواص سرکه سیب در کاهش وزن و حفظ سلامت روده ها

 

به گفته کارشناسان تغذیه، نوشیدن سرکه سیب قبل از غذا هم به کاهش وزن کمک می کند و هم موجب بهبود گوارش و سلامت روده ها می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان توصیه می کنند مصرف مخلوط سرکه سیب و آب به عنوان یک عامل بازدارنده اشتها عمل کرده و به افراد کمک می کند تا کمتر مواد خوراکی در بین روز مصرف کنند و مقدار غذای مصرفی شان به اندازه متوسط باشد.

این اکسیر جادویی قرن هاست که به عنوان یک ماده همه کاره و پرفایده برای بدن استفاده می شود. دارای عوامل ضدمیکروبی و ضدقارچی است که موجب افزایش ایمنی بدن و کاهش وزن می شود.

مطالعات قبل نشان داده اند که سرکه سیب با کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی، اندازه دور کمر، و تری گلیسیریدهای خون (چربی موجود در خون) مرتبط است. افراد چاقی که روزانه نوشیدنی حاوی یک یا دو قاشق سوپخوری سرکه سیب مصرف کرده اند بعد از ۱۲ هفته یک تا دو کیلوگرم وزن کم کرده اند.

مواد تشکیل دهنده سرکه سیب

به گفته محققان، سرکه سیب سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، پروبیوتیک ها و آنزیم هاست. بتاکاروتن، کلسیم و پتاسیم از جمله مواد مغذی ای هستند که بعد از تخمیر سیب و تبدیل به سرکه، همچنان در آن باقی می مانند و قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند.

اسیداستیک موجود در سرکه سیب موجب افزایش جذب مواد معدنی مهم غذا توسط بدن می شود. همچنین اسیداستیک موجب کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و کاهش ابقاء آب می شود.

به گفته ربکا لی، پایه گذار منابع طبیعی سلامت در نیویورک، فواید کاهش وزن سرکه سیب ناشی از رشته های پروتئینی موجود در سرکه سیب ارگانیک است که متشکل از سلولز و اسید استیک است. این رشته های پروتئین حاوی آنزیم ها و باکتری های مفیدی هستند که خواص متعددی به سرکه سیب ارگانیک و تصفیه نشده می بخشند.»

کارشناسان تغذیه توصیه می کنند بهتر است سرکه سیب  با یک لیوان بزرگ آب رقیق شود؛ بهتر است یک یا دو قاشق سوپخوری سرکه سیب به یک لیوان آب اضافه شود. لی توصیه می کند بهتر است بیش از ۲ تا ۴ قاشق سوپخوری سرکه در روز مصرف نشود.

مطالعه محققان در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد مصرف بیش از اندازه زیاد اب و سرکه با خطراتی برای سلامت همراه است که علائم آن شامل خستگی، از بین رفتن حس چشایی، عدم تحمل سرما، از بین رفتن قدرت ماهیچه ها، رنگ پریدگی پوست، جوش های پوستی، زخم دهان، ریزش مو، مشکلات بینایی، کرختی و بیحسی، و افسردگی است.

این صمغ گیاهی برای مادران باردار ممنوع!

با خواندن این نسخه طبیعی با انواع گیاهان دارویی مفید برای بانوان باردار آشنا شوید.

حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: استفاده از دمنوش ها و بعضی کیاهان دارویی در دوران بارداری خطرناک است.

 

عظمایی ابراز داشت: کندر صمغی است گیاهی که به طور غیر مستقیم موجب تقویت حافظه می شود اما مصرف زیاد آن در زنان باردار باعث بیش فعالی کودکان می شود و به جای آن استفاده از چهار مغز، مویز و زعفران قابل توصیه است.

 

این پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر خواص مفید زنجبیل در زنان باردار افزود: مصرف این گیاه در خانم های باردار، موجب تقویت معده و به رفع و یار کمک زیلدی می کند.

 

وی تصریح کرد: استفاده از گیاهانی نظیر آویشن، کاکوتی، جعفری، بابونه، سیر، گل ختمی، گل گاوزبان و گیاه عروسک پشت پرده(کاکنج) در خانم های باردار مضر و موجب سقط جنین است. اما استفاده از دمنوش باب ختمی و گل گاو زبان قبل از زایمان موجب نرم شدن محیط رحم و آسان شدن وضع حمل می شود.

 

عظمایی اظهار داشت:  مصرف غذاهای محرک و ادویه جات تند در خانم های باردار باعث افزایش صفرا و موجب زردی و یرقان در  نوزاد می شود.

 

این پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر تاثیر مثبت روغن های گیاهی بر پوست بیان کرد: ماساژ روغن زیتون و کنجد بر شکم از بروز ترک های پوستی در زمان بارداری جلوگیری می کند.

 

تایید اولین لوزالمعده مصنوعی برای دیابتی ها

تهران – ایرنا – سازمان غذا و دارو (FDA) اولین لوزالمعده مصنوعی را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ تایید کرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، این دستگاه که Medtronic’s MiniMed 670G نام دارد و اصطلاحا لوزالمعده مصنوعی نامیده می شود، میزان انسولین را به صورت مداوم کنترل کرده و در صورت نیاز، هورمون را به صورت خودکار وارد گردش خون بیمار می کند و دیگر نیازی به تزریق روزانه انسولین نیست.
مدیر مرکز تجهیزات و سلامت سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که در کنار این دستگاه، نیاز است میزان کربوهیدارت مصرفی در غذاهای روزانه بیمار کنترل شده باشد و این دستگاه هنوز نظارتی بر تغذیه ندارد و فقط میزان گلوکز خون را اندازه گیری می کند. لوزالمعده مصنوعی از یک کاتتر کوچک تشکیل شده که زیر پوست قرار می گیرد و از طریق یک لوله کوچک به پمپ انسولین متصل است. پمپ انسولین هر سه روز یک بار تعویض می شود. نتیجه اولیه این دستگاه موفقیت آمیز گزارش شده است و در هیچ بیماری افت شدید گلوکز دیده نشده است

انرژی‌زاهایی که بوی مرگ می دهند

استفاده از استروئیدها منجر به ناباروری، اختلالات کبدی و خشونت در افراد می شود.

هادی اسماعیلی داروساز بالینی و عضو هیئت علمی علوم پزشکی بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آندروژن‌ها دسته ای از ترکیبات شیمیایی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و ساختار اولیه آنها استروئید هست.

 

وی بیان کرد: از آنجایی که این هورمون ها اثرات آنابولیک دارند، ممکن است به عنوان داروی دوپینگ برای افرادی که علاقه مند به افزایش توده عضلانی و افزایش قدرت مورد استفاده قرار گیرند.

 

اسماعیلی در خصوص مضرات استفاده از استروئیدها اظهار کرد: استفاده بیش از حد از آنها به صورت خوراکی و تزریقی منجر به عوارضی در ساختار تناسلی و ایجاد علایم ثانویه جنس مونث در آقایان می شود، همچنین به دنبال مصرف آندروژن‌ها قابلیت باروری کاهش پیدا می کند و در مواردی منجر به عقیمی فرد می شود.

 

این داروساز بالینی درباره استفاده از استروئید در سنین رشد تصریح کرد: مصرف آن در کودکان و نوجوانان منجر به کاهش رشد استخوان ها و کوتاهی قد می شود، همچنین مصرف به صورت حاد استروئید می تواند منجر به تغییراتی در چربی خون شود که این اختلال احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

 

وی ابراز داست: بروز آکنه و ریزش مو در مناطق پیشانی و کف سر و ایجاد خشونت در فرد از دیگر عوارض استروئیدها است که استفاده از انواع خوراکی آن با ایجاد آسیب های کبدی و افزایش آنزیم‌های آن منجر به بروز کبدچرب و سیروز کبدی می شود.

 

اسماعیلی با تاکید براینکه مقدار زیادی از این آندروژن ها به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد کشور می شود، اظهار داشت: متاسفانه مصرف آنها در باشگاه‌های بدنسازی بسیار زیاد است و غالبا از سوی مربیان بدنسازی توصیه می شود که تبعات جبران ناپذیری نظیر ناباروری را برای افراد به همراه دارد.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا چه تفاوت هایی دارند؟

سرماخورده ام؟ یا آنفلوآنزا گرفته ام؟ هر دوی این بیماری ها در فصول سرد سال اتفاق می افتند، اما به درستی تفاوت های بین این دو بیماری در چیست؟

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ همزمان با شروع فصل سرما یکی از مشکلات شایع ابتلای افراد به بیماری سرما خوردگی است، اما توجه داشته باشید که بین سرما خوردگی، عفونت سینوس و ابتلا به آنفولانزا تفاوتهایی وجود دارد و هر یک از این بیماری ها ازدیگری متفاوت است و نحوه درمان و مراقبت حین بیماری و دوران نقاهت خود را دارد.

 

گفتنی است، علائم سرما خوردگی عبارت است از عطسه، سرفه، گرفتگی بینی ، خستگی ، سردرد و تب که معمولاً ظرف چند روز با استراحت و مصرف آنتی بیوتیک های ضعیف درمان می شود و فرد می تواند به سرکار روزانه خود بازگردد.

 

اما آنفولانزا در اثر ورود ویروس به بدن رخ می دهد و علائم بیماری در آن بسیار شدید تر از سرما خوردگی است، معمولاً فرد مبتلا به آنفولانزا با مشکل تنفسی به دلیل التهاب ریه مواجه می شود و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک های قوی و دوره درمان طولانی تر دارد.

 

ورود ویروس به بدن در سرما خوردگی و آنفولانزا معمولاً در اثر تماس با ترشحات بزاق، عطسه ، سرفه و یا دست دادن با فرد مبتلا به وجود می آید اما عفونت سینوس متفاوت است و مستقیماً از طریق آلوده شدن بینی به ویروس و ورود عوامل محرک سینوس ها به داخل حفره بینی رخ می دهد.

 

علاوه بر ویروس ها عواملی چون باکتری ها و حتی مواد آلرژی زا می توانند باعث عفونت سینوس ها شوند.

 

هنگامی که فرد دچار عفونت سینوس ها می شود معمولاً دارای علائم زیر است:

 

درد پشت کره چشم و گونه ها در صورت، گرفتگی بینی که بیش از یک هفته به طول می انجامد، تنفس بدبو، سردرد، کاهش حس بویایی، وجود ترشحات سبز رنگ در آب بینی ، سرفه کردن و احساس خستگی که این موارد نشانه های عفونت ویروسی است که البته جای نگرانی وجود ندارد و با مصرف منظم آنتی بیوتیک، ضد احتقاق بینی و بخور عفونت سینوسی از بین می رود اما در موارد نادر اگر بعد از دوهفته عفونت هنوز وجود داشته باشد و فرد با مشکل تنفس مواجه باشد  باید با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی از سینوس های خود عکس تهیه کند و اگر همچنان مشکل تنفسی ادامه داشته باشد پزشکان جراحی تهاجمی سینوس برای خارج کردن عفونت را توصیه می کنند.

 

پزشکان به افراد توصیه می کنند در هنگام بیماری علاوه  بر مصرف دقیق داروها  و پوشیدن لباس های گرم و اجتناب از ناپرهیزی غذایی ، استراحت کامل داشته باشند و سوپ مرغ بخورند زیرا حاوی پروتئین و کلسیم است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و بیماری در فرد زودتر درمان می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*