واکسن جهانی آنفلوانزا طراحی شد

تهران- ایرنا- گروهی از محققان دانشگاه های چند کشور نسل جدیدی از واکسن جهانی آنفلوانزا طراحی کردند که گفته می شود می تواند از انسان ها در برابر همه گیری های آتی جهانی و مرگ میلیون ها نفر، محافظت کند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، یک تزریق این واکسن می تواند از ۸۸ درصد گونه های شناخته شده آنفلوانزا در سراسر جهان جلوگیری کند.
این واکسن با همکاری محققان دانشگاه های ‘لنکستر’، ‘استون’ و ‘کامپلوتنس’ و با استفاده از فناوری های پیشرفته محاسباتی طراحی شده است.
این محققان دو واکسن طراحی کرده اند؛ یک واکسن خاص آمریکا با پوشش ۹۵ درصدی گونه های شناخته شده آنفلوانزا در آمریکا و یک واکسن جهانی با پوشش ۸۸ درصدی گونه های شناخته شده آنفلوانزا در سراسر جهان.
دکتر ‘درک گاتر’ از دانشگاه لنکستر گفت: هر سال یک دوره واکسن آنفلوانزا ارائه می شود که در آن یک گونه جدید آنفلوانزا انتخاب می شود و امیدواریم قابلیت حفاظتی آن، گونه های سال آینده را نیز در بر داشته باشد؛ هر چند این روش بی خطر است و بیشتر اوقات به طور قابل قبولی خوب عمل می کند، اما برخی اوقات نیز تاثیری ندارد همانطور که واکسن H3N2 در زمستان ۲۰۱۵-۲۰۱۴ موثر نبود.
وی افزود: علاوه بر این، این واکسن های سالانه از ما در برابر همه گیری های بالقوه محافظت نمی کنند.
دکتر ‘پدرو رچ’ از دانشگاه کامپلوتنس بر این اساس، از دسترسی بالقوه به یک واکسن جهانی آنفلوانزا خبر داد و گفت: ترکیبات این واکسن از تکه های کوتاه ویروس آنفلوانزا به نام ‘اپی توپ ها’ — که در حال حاضر توسط سیستم ایمنی شناخته می شوند — خواهد بود.
وی ادامه داد: همکاری جمعی محققین موجب کشف روشی برای انتخاب اپی توپ هایی شد که تمام مردم را پوشش می دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*