آخرین خبر :

همه چیز درباره کلاس اولی‌ها


این یادداشت شامل تعدادی نکات کاربردی برای والدینی است که فرزند آن ها امسال سال اول مدرسه رفتنشان است. در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم:

«در انتخاب مدرسه برای فرزند خود پیش از امکانات آموزشی و شهرت آن مدرسه، به یاد داشته باشید که نباید مدرسه‌ای را انتخاب کنید که فاصله‌ی زیادی نسبت به خانه شما دارد. استفاده از سرویس برای حل این مسئله می‌تواند راه حل خوبی به نظر برسد ولی در شهرهای بزرگ مشکلات ناشی از ترافیک، آلودگی هوا و استرس نیز به آن اضافه خواهد شد. مطمئناً انتخاب مدرسه‌ای که در محل سکونت شما قرار دارد به دلیل دیدن چهره‌های آشنا و نزدیکی راه انتخاب بهتری برای کودک شما خواهد بود.»

«اگر کودک شما جزو آن دسته از کودکانی است که بودن در فضای مهدکودک و دوری از خانه را تجربه نکرده یا به صورت منظم آن را پشت سر نگذاشته کار شما اندکی سخت خواهد شد. کار را به دقیقه نود نسپارید و به او توضیحات مختصری درباره ساعت‌های تفریح و ساعت‌هایی که در کلاس حضور دارند، چگونگی ارتباط برقرار کردن با دوستان خود و لزوم داشتن یک یا چند دوست صمیمی در مدرسه را بدهید. همچنین پوشیدن روپوش مدرسه و آماده کردن کوله یا کیف را به او آموزش بدهید. کاری که هر شب قبل از خواب باید انجام بدهد.»

متن کامل یادداشت:

هوالمحبوب

نویسنده: محدثه انسی نژاد

موضوع: مشکلات کلاس اولی‌ها و شیوه رفتار با این گروه

 

روز اول مدرسه برای هر دانش‌آموز یکی از خاطره انگیزترین روزهاست. چه دانش‌آموزانی که با صورتی خیس وارد مدرسه می‌شوند، چه آن‌ها که با خنده به هم کلاسی‌های خود سلام می‌کنند. برای یک کودک هفت ساله اولین روز مدرسه تجربه‌ای بزرگ و تا حدودی سخت به حساب می‌آید. تجربه‌ای که والدین اگر با آمادگی به پیشواز آن بروند می‌توانند از سختی‌های مربوط به آن بکاهند. در ادامه به برخی از مشکلات کلاس اولی‌ها و شیوه درست رفتار با آن‌ها می‌پردازیم.

لوازم التحریر ساده و کابردی

بهتر است یک ماه قبل از شروع مدرسه، همراه با فرزند خود به خرید لوازم التحریر بروید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید لوازم التحریر ساده و در عین حال کاربردی خریداری کنید. خرید وسایلی مثل خودکار، مداد نوکی و مداد شمعی لزومی ندارد. اگر هزینه زیادی را صرف خرید لوازم التحریر برای کودک خود کنید ممکن است او سر کلاس به جای درس، درگیر لوازم التحریر پر زرق و برق خود باشد و دل به درس نسپارد.

کتاب‌هایی درباره مدرسه

قبل از شروع مدرسه برای کودک خود کتاب‌های داستانی با موضوع مدرسه رفتن تهیه کنید. بگذارید کودک شما با شخصیت‌های کتاب همذات پنداری کرده و خودش را برای ورود به مدرسه آماده کند.

مدرسه‌ای در محل سکونت شما

در انتخاب مدرسه برای فرزند خود پیش از امکانات آموزشی و شهرت آن مدرسه، به یاد داشته باشید که نباید مدرسه‌ای را انتخاب کنید که فاصله‌ی زیادی نسبت به خانه شما دارد. استفاده از سرویس برای حل این مسئله می‌تواند راه حل خوبی به نظر برسد ولی در شهرهای بزرگ مشکلات ناشی از ترافیک، آلودگی هوا و استرس نیز به آن اضافه خواهد شد. مطمئناً انتخاب مدرسه‌ای که در محل سکونت شما قرار دارد به دلیل دیدن چهره‌های آشنا و نزدیکی راه انتخاب بهتری برای کودک شما خواهد بود.

مدرسه‌ای که آپارتمان نباشد

بعد از نزدیکی مدرسه به محل سکونت شما، توجه به این نکته ضروری است که مدرسه‌ای بزرگ دارای حیاط و امکانات ورزشی، بهترین انتخاب برای فرزند شماست. قرار نیست کودک شما از یک آپارتمان به آپارتمان کوچک دیگری منتقل شود. مدرسه او باید جایی برای بازی، نشان دادن خلاقیت‌ها و تخلیه انرژی او داشته باشد.

یک راه حل خوب

برای دور کردن حس غریبگی از فرزندان خود، پیش از شروع مدرسه می‌توانید آن‌ها را با چند نفر از هم‌کلاسی‌هایشان آشنا کنید. بردن او به پارک و بازی کردن همراه با هم‌کلاسی‌هایش یکی از این راه‌حل‌هاست. برگزاری یک اردوی یک روزه با حضور هم کلاسی‌ها و معلم او نیز در این مورد کمک بزرگی به شما خواهد کرد. همچنین برای آشنا شدن بیشتر فرزندانتان با فضای مدرسه می‌توانید آن‌ها را در روزهای تابستان به بهانه ثبت نام یا ناقص بودن پرونده به مدرسه‌اش ببرید و همراه با او در مدرسه‌اش قدم بزنید و روی نیمکت‌های کلاس‌اش بنشینید.

 

یک دانش‌آموز منضبط

یک ماه قبل از شروع مدرسه کودک خود را به زود خوابیدن و سحرخیز بودن عادت دهید. توجه داشته باشید که مقدار مناسب خواب برای یک کود کلاس اولی هشت ساعت است. همچنین او را برای خوردن صبحانه تشویق کنید و با دادن وعده‌های غذایی خوشمزه از خوردن تنقلاتی مانند پفک، چیپس و لواشک او را منع کنید. بهداشت فردی را به کودک خود آموزش دهید و به او بسپارید که از این به بعد خودش باید لباس‌هایش را مرتب کند، موهایش را شانه کند و ناخن‌هایش را بگیرد. برای او لیوان، صابون و یک دستمال تمیز بخرید و یادآوری کنید که به فرد دیگری اجازه استفاده از وسایل شخصی‌اش را در مدرسه ندهد.

از بیان جملات منفی پرهیز کنید

توجه داشته باشید با کودکانی که رفتن به مدرسه را دوست ندارند و به نوعی این چند ساعت دوری از خانه را در ذهنشان بیرون انداخته شدن از خانه تعبیر می‌کنند، به هیچ وجه نباید با جملات منفی بر استرس آن‌ها اضافه کنید و از اتفاقات بدی که در مدرسه ممکن است برای آن‌ها پیش بیایید صحبت کنید. از جملات مثبت درباره مدرسه استفاده کنید و به او اطمینان بدهید که روزهای خوبی را در مدرسه خواهد گذراند.

آموزش‌های لازم

اگر کودک شما جزو آن دسته از کودکانی است که بودن در فضای مهدکودک و دوری از خانه را تجربه نکرده یا به صورت منظم آن را پشت سر نگذاشته کار شما اندکی سخت خواهد شد. کار را به دقیقه نود نسپارید و به او توضیحات مختصری درباره ساعت‌های تفریح و ساعت‌هایی که در کلاس حضور دارند، چگونگی ارتباط برقرار کردن با دوستان خود و لزوم داشتن یک یا چند دوست صمیمی در مدرسه را بدهید. همچنین پوشیدن روپوش مدرسه و آماده کردن کوله یا کیف را به او آموزش بدهید. کاری که هر شب قبل از خواب باید انجام بدهد.

از تجربه‌هایتان بگویید

برای کم کردن استرس کودکان کلاس اولی یکی از بهترین شیوه‌ها بیان خاطرات خود شما از مدرسه است. سعی کنید خاطرات زیبا و شادی را برای او تعریف کنید. اگر فرزند شما خواهر یا برادر بزرگتری دارد از آن‌ها هم بخواهید که از تجربیات خود در روز اول مدرسه برایش تعریف کنند. چنان چه او دارای خواهر یا برادر بزرگتری نیست می‌توانید از اعضای فامیل که نزد او دارای محبوبیت هستند کمک بگیرید.

یک غریبه دوست داشتنی

شیوه برخورد صحیح با آموزگار، اجازه گرفتن و چگونگی صحبت با وی نیز از مواردی است که کودک شما باید با آن آشنا باشد. به خاطر داشته باشید که نباید کودک را از آموزگارش بترسانید و به او یادآور شوید که معلم هم یکی از دوستان اوست. دوستی که در عین صمیمیت باید با احترام با او برخورد کند. به کودک خود اطمینان خاطر بدهید که در روز اول مدرسه از او درسی پرسیده نمی‌شود و در روزهای بعد نیز برای انجام تکالیف مدرسه شما در کنار او خواهید بود.

آغاز سال نو با شادی و سرور

اگر کودک شما دوست داشت که اسباب بازی‌های خود را همراه با خود به مدرسه ببرد او را از این کار منع نکنید. چه اشکالی دارد در روز جشن شکوفه‌ها او همراه با دوستان همیشگی خود مدرسه را تجربه کند؟ اجازه بدهید این غول ناشناخته‌ای که در ذهن کودک شما از روز اول مدرسه شکل گرفته شده محو شود.

 

تنهایش نگذارید

هر چقدر هم کودک شما از قبل با فضای مدرسه آشنا شده یا در مهدکودک حضور داشته، به هیچ عنوان او را در روزهای اول مدرسه به تنهایی راهی کلاس درس نکنید. او با دیدن هم سن و سالان خود که همراه با والدین خود به مدرسه آمده‌اند احساس تنهایی و سرخوردگی خواهد کرد. اگر برای خودتان مقدور نیست که با او به مدرسه بروید از پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر یا برادر فرزندتان کمک بخواهید. گرچه در هر حال هیچ کس جای مادر و پدر را در خاطره روز اول مدرسه پر نخواهد کرد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در روز اول مدرسه اگر متوجه شدید که از احساس ترس کودک شما کم نشده، همراه او به کلاس درس بروید و روی نیمکت بنشینید. به مرور حس ترس جای خود را به احساس امنیت خواهد داد.

توصیه‌های دیگر

تمامی ورقه‌های امتحانی، دفاتر و کارهای کلاسی او را در یک جا بایگانی کنید و هر ماه پیشرفت درسی او را با ورقه‌های قبلی خودش بسنجید. برای او کتاب‌های غیردرسی جذاب بخرید و او را تشویق کنید که همراه با یادگیری حروف الفبا کتاب‌های خودش را بخواند. به هیچ وجه او را با همکلاسی‌هایش مقایسه نکنید و به این وسیله او را سرزنش نکنید. با معلم فرزندتان در ارتباط باشید. از شیوه تدریس معلم فرزندتان آگاه باشید و در خانه در انجام تکالیف مدرسه همراه او باشید نه معلم او.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*